لطفا فعلا برای خرید گوشی موبایل عجله نکنید!!
اگر قصد خرید گوشی آیفون SE را دارید بهتر است کمی صبر کرده و چند هفته دیگر اقدام به خرید این گوشی بکنید.

خرید گوشی آیفون SE

ما ایرانی‌ها عادت داریم آلبالوی نوبرانه را کیلویی ۱۲۰ هزار تومان بخریم یا برای نیم‌کیلو توت‌فرنگی نوبرانه ۷۰-۸۰ هزار تومان هزینه کنیم؛ دیگر آیفون SE که جای خود دارد! اما بهتر است در زمینه‌ی خرید کالاهایی مانند گوشی‌های هوشمند عجله نکنیم.

کمتر از دو هفته از عرضه‌ی آیفون SE به بازار موبایل دنیا می‌گذرد و ایران هم از جمله‌ی نخستین بازارهایی است که میزبان این گوشی بود؛ اما نه به صورت رسمی و نه به قیمت تعیین شده در بازار جهانی (قیمت اپل؛ ۴۰۰ دلار) بلکه به قیمتی حدود ۲.۵ تا ۳ برابر قیمت واقعی آن. اما از آنجا که برخی از ما عاشق نوبرها هستیم و همیشه عجله داریم که نکند دیر شود یا می‌خواهیم از باب چشم و هم‌چشمی هم که شده جزو نخستین مصرف‌کنندگان فلان کالا باشیم، قیمت برایمان اهمیتی ندارد.

آیفون SE با قیمت ۳ میلیون و ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان به بازار ایران عرضه شد و استقبال از این گوشی چنان بود که در یکی دو روز اول همه‌ی گوشی‌های موجود در بازار تمام شد و اگر نسخه‌ای از آن پیدا می‌شد چنان قیمت عجیبی برایش در نظر می‌گرفتند که رکورد قیمت نسخه‌های پرچمدار نسل پیش را می‌زد.
به هر حال بعد از چند روز گوشی در بازار زیاد شد و قیمت آن حدود 1 میلیون تومان کاهش یافت؛ اما جالب است بدانید که در حال حاضر این گوشی مشتری ندارد و کمتر کسی سراغ آن را می‌گیرد.

معمولا فروشندگان را مقصر می‌دانیم که گوشی را با قیمت زیاد به مشتری قالب می‌کنند؛ اما اگر کمی تامل کنیم، درمی‌یابیم که اگر عجله نکنیم و برای خرید گوشی‌هایی که هنوز رسما وارد بازار کشور نشده‌اند، حاضر نباشیم هر قیمتی که فروشنده تعیین می‌کند بپردازیم، گوشی تا چند روز یا در نهایت یک هفته بعد با قیمت معقولی وارد بازار می‌شود و نه تنها کمتر متضرر می‌شویم، بلکه فروشندگان هم بی‌دلیل قیمتی نجومی برای آن گوشی تعیین نمی‌کنند.

البته این موضوع فقط مختص گوشی‌های آیفون اپل نیست؛ گوشی‌های برندهای دیگر همچون سامسونگ، ال‌جی و حتی شیائومی تازه‌وارد را نیز شامل می‌شود. موضوع اپل کمی با بقیه برندها متفاوت است. از آنجا که اپل نماینده‌ی رسمی در بازار ایران ندارد، قیمت را اصولا دلالان و فروشندگان بنابه درخواست بازار تعیین می‌کنند. با این حال برندهای دیگر هم با وجود داشتن نمایندگی وضعیت بهتری ندارند؛ چرا که در بازار ایران فرمول تعیین قیمت وجود ندارد و هر فروشگاهی بنابر سرویس، نرم‌افزار، برچسب و لوازم جانبی خاصی که ارائه می‌دهد قیمت متفاوتی برای گوشی تعیین می‌کند.

با این حال بازار موبایل کشورمان آشفته بازاری است که اگر مسوولان نظارت دقیقی روی آن نداشته باشند، قطعا همیشه این مشتری است که متضرر می‌شود.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: zoomit.ir