چرا باید در زمان رانندگی صدای موزیک کم باشد؟!
اگر جزء کسانی هستید که درزمان رانندگی, موزیک را باصدای بلند گوش می دهید, این مطلب را از دست ندهید.

گوش دادن موزیک با صدای بلند

رانندگی به یکی از رایج ترین فعالیت های امروزی بدل شده است، اما روزمرگی آن موجب می شود که بسیاری از افراد به خطرات بالقوه هنگام رانندگی توجه چندانی نداشته باشند.

برخی از افراد هنگام رانندگی در خيابان و يا جاده، غافل از مخاطرات كنترل يك توده فلزی در حال حركت، ترجيح مي دهند با شنيدن موسيقی و يا اخبار و برنامه هاي راديويی، ذهن خود را مشغول كنند.
اين در حالی است كه به گفته محققان، گوش دادن به موسيقی و يا برنامه هاي راديوي هنگام رانندگی، برای تمامی افراد فارغ از هر ميزان اعتماد به نفس و تبحری كه در رانندگی دارند، خطرناك و تهديدآميز است.

'گيليان مورفی' از دانشگاه كرك در ايرلند و 'سيارا گرين' از دانشگاه دوبلين در ايرلند به همراه يك تيم تحقيق، پژوهشی را طراحی كردند كه به اصطلاح 'نظريه بار ادراكی توجه' را بررسی مي كرد. براساس اين نظريه، تمركز افراد محدود است و هرگاه حداكثر آن صرف شود، امكان پردازش اطلاعات ديگر وجود ندارد.

اين نظريه همچنين می گويد كه داده هاي صوتی با داده های بصری می توانند تداخل پيدا كنند. به عبارت ديگر، اطلاعاتي كه به يكی از حواس (شنيداری) داده می شود، مي تواند در كارايی يك حس ديگر (بصری) تاثير بگذارد.
پژوهشگران در اين مطالعه، از يك شبيه ساز رانندگی استفاده كردند تا دريابند كه گوش دادن به گزارش ترافيك از راديو تا چه ميزان در توانايی افراد برای كنترل و پردازش اطلاعات بصری اثر می گذارد.

در اين تحقيق، برخي ويژگی های عملكرد شركت كنندگان هنگام رانندگی ارزيابی شد و در حين آزمايش، گاه و بيگاه تصاويری از فيل و يا گوريل در كنار مسير رانندگی قرار مي گرفت تا ميزان توجه شركت كنندگان سنجيده شود. نكته عجيب اين بود كه اغلب رانندگان هنگام شنيدن گزارش ترافيك از راديو، متوجه تصاوير ياد شده در پيرامون خود نمی شدند.

به گفته محققان، هر آنچه توجه را از رانندگی سلب كند، فارغ از اين كه عاملی شنيداری همچون صدای برنامه راديويی، موسيقی و يا مكالمه با گوشی همراه باشد، می تواند مشكل ساز شود.
اين مطالعه تازه در كنفرانس سالانه انجمن روانشناسی انگليس در شهر ناتينگهام انگليس ارائه شد.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: irna.ir