شخصیت شناسی افراد با عکس پروفایل آنها !
شاید جالب باشد که بدانید عکس هایی که برای پروفایل شبکه های اجتماعی خود انتخاب می کنید, شخصیت شما را مشخص می کند.

عکس پروفایل شما شخصیت تان را لو می دهد

فکر می‌کنید عکس پروفایل شبکه‌ی اجتماعی شما درباره‌ی شخصیت‌تان چه می‌گوید؟ این‌طور که پیداست تصویر پروفایل بیشتر از آنچه که تصور می‌کنیم درباره‌ی شخصیت افراد اطلاعات می‌دهد. گروهی از محققان دانشگاه پنسیلوانیا سعی کردند شخصیت کاربران توییتر را از روی تصویر پروفایل‌شان تحلیل کنند. یافته‌های آنها به شرکت‌های تبلیغاتی کمک می‌کند که مخاطبان‌شان را دقیق‌تر انتخاب کنند.

این محققان از حساب 66 هزار کاربر توییتر استفاده کردند تا براساس تصاویر پروفایل آنها شخصیت‌شان را دسته‌بندی کنند. در این میان، 434 نفر از این گروه 66 هزار نفری به یک نظرسنجی روان‌شناسی هم پاسخ دادند. در هر دو مورد، به کاربران براساس پنج عامل بزرگ شخصیتی اصلی امتیاز داده شد. این پنج عامل برون‌گرایی (extraversion)، سازگاری (agreeableness)، استقبال از تجربه (openness)، وظیفه‌شناسی (conscientiousness) و روان‌رنجوری (neuroticism) هستند.

«دنیل پریوتیک پیترو»، سرپرست این تیم تحقیقاتی، می‌گوید: «مهم‌ترین جنبه‌ِی سنجش شخصیت از طریق رسانه‌های اجتماعی این است که به طور غیر مستقیم و بدون ایجاد مزاحمت می‌توانیم این کار را انجام دهیم. شما مستقیما می‌توانید رفتار مردم را مشاهده کنید و مجبور نیستید از آنها بخواهید که درباره‌ی رفتارشان حرف بزنند.»
این تیم در نتایج نظرسنجی و ویژگی‌های هر تصویر پروفایل به دنبال رابطه‌‌‌هایی گشتند. آنها در نتیجه‌ی مشاهدات‌شان به چند رابطه‌ی معنادار میان این دو رسیدند.

مثلا افرادی که در وظیفه‌شناسی امتیاز بالایی گرفتند عکس‌هایی که منتشر می‌کردند که آنها را به صورت تنها نشان می‌داد، نه در گروه‌های اجتماعی؛ علاوه بر این، آنها احساسات مثبتی را در تصاویرشان ابراز می‌کردند. کسانی در استقبال از تجربه امتیاز گرفتند، تصاویر هنری را ترجیح می‌دادند. افراد روان‌رنجور هم بیشتر اوقات ترجیح می‌دادند چهره‌شان را نشان ندهند. پیترو می‌گوید: «مردم این تصاویر را نمایانگر وجهه‌شان در محیط آنلاین تلقی می‌کنند.»

«جنیفر گولبک» از دانشگاه مریلند می‌گوید: «این واقعا اولین قدم مثبت برای تحلیل شخصیت از روی تصاویر است.» او می‌خواهد این گروه همین تحقیق را برای تصاویر پروفایل در دیگر پلتفرم‌ها مثل فیس‌بوک تکرار کند تا ببیند که آیا به نتایج مشابهی می‌رسند یا خیر. بعدها این تیم امیدوار است که یک دموی عمومی از این نرم‌افزار را منتشر کند تا هر کسی بتواند تصویر پروفایلش را به آن آپلود کرده و آن را آنالیز کند.

اما طبق گفته‌ی «دیوید استیل‌ول» از دانشگاه کمبریج، این رویکرد برای تحلیل نوع شخصیت به تنهایی دقیق نیست. او می‌گوید: قرار نیست آنالیز تصویر پروفایل به این زودی‌ها جای تست شخصیت را بگیرد.»

هرچند که ترکیب یافته‌های این محققان با دیگر داده‌های رسانه‌های اجتماعی مثل متن توییت‌ها و استاتوس‌ها یا رکوردی از پست‌های مورد علاقه‌ی افراد شاید بتواند درک دقیقی از ویژگی‌های یک فرد ارایه دهد. به عنوان مثال، ژانویه‌ی گذشته، یک الگوریتم یادگیری ماشینی می‌توانست درباره‌ی شخصیت افراد براساس علاقه‌مندی‌هایشان در فیسبوک حدس بزند.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: digikala.com