مورچه ای که اگر شما را گاز بگیرد احساس راه رفتن برروی ذغال داغ می کنید!
قصد داریم به معرفی حشراتی بپردازیم که گزیده شدن توسط آنها درد بسیار زیادی دارد و شاید نتوانید باور کنید که حشرات چنین قدرتی دارند.

گزیدگی توسط حشرات

دانشمند حشره‌شناسی به نام جاستین اشمیت و همسرش که یک جانورشناس است، طی سال‌ها تحقیق درباره حشرات گزنده، بیش از هزار بار توسط ۸۳ گونه مختلف حشره گزیده شده‌است و درد این گزش‌ها را براساس تجربیات شخصی‌اش دسته‌بندی کرده‌است.

جاستین اشمیت و همسرش پس از سفری به دور آمریكا گونه‌های مختلفی از مورچه‌های رفتگر را جمع‌آوری كردند و با خود به دانشگاه جورجیا بردند.
همسر اشمیت درد اولین گزش این مورچه‌ها را با درد پاره شدن گوشت بدن مقایسه می‌كند و می‌گوید درد ناشی از گزش این مورچه‌ها درست مانند این است كه كسی زیر پوست بدن نفوذ كند و تاندون‌ها و ماهیچه‌ها را به صورت متوالی از هم بدرد.

اشمیت برای مقایسه سم این مورچه‌ها با سم دیگر حشرات به ارزیابی شدت مسموم بودن و شدت درد ناشی از گزش نیاز داشت. در این بخش از مطالعه بود كه مقیاس درد حشرات گزنده اشمیت به وجود آمد. این مقیاس سیستمی چهار درجه‌ای است كه درد نیش زنبور عسل ، دردی كه هرفردی ممكن است آن را تجربه كند، نقطه تعادل به حساب می‌آید و درد‌ها براساس بیشتر بودن یا كمتر بودن از درد نیش زنبود عسل سنجیده می‌شوند.

طی سال‌های متوالی اشمیت نام حشرات جدیدی را به لیست خود افزوده‌است،‌البته در بیشتر موارد گزیده شدن وی از عمد نبوده و حین انجام تحقیقات رخ داده‌است. به طور كلی در طول مطالعات اشمیت هزار بار توسط 83 گونه مختلف حشره گزیده شده‌است و براساس تجربه درد این گزش‌ها مقیاس درد اشمیت خلق شده‌است. هرچه درجه درد افزایش پیدا می‌كند شدت درد گزیدگی بیشتر می‌شود.

مورچه سرخ آتشین: بومی آمریكای جنوبی، درد گزیدگی درجه یك. گزش تند و تیز و كمی آزاردهنده

جیرجیرك قاتل غربی: بومی آمریكای شمالی، درد گزیدگی درجه 1.5. درد شدید پس از گزیدگی كه هرچه تماس با محل گزیدگی بیشتر شود،‌درد افزایش پیدا می‌كند.

زنبور عسل غربی: بومی آفریقا و اروپا. درد گزیدگی درجه دو. گزشی سوزناك و خورنده اما قابل تحمل،‌ مثل اینكه كبریت را روی دست خاموش كنید.

زنبور جلیقه‌زرد غربی: بومی آمریكای شمالی، درد گزیدگی درجه دو. درد گزش مشابه درد و سوزش خاموش كردن سیگار روی زبان.

زنبور وحشی سیاه پلیبیا: بومی آمریكای مركزی، درد گزیدگی درجه 2.5. درد ناشی از گزش دردی شیطانی مشابه خورد شدن یك لامپ گازی قدیمی در صورت انسان است.

مورچه مخملی: بومی آمریكای شمالی، درد گزیدگی درجه سه. درد گزشی انفجاری و طولانی دارد درحدی كه فرد فریاد خواهد كشید. درد آن با ریختن روغن داغ روی دست برابری می‌كند.

مورچه رفتگر فلوریدا: بومی آمریكای شمالی، درد گزیدگی درجه سه. درد گزش این مورچه شدید و بی‌امان است،‌مثل اینكه بخواهید با مته برقی دستتان را سوراخ كنید.

شاهین رتیل: نوعی زنبور شكارچی رتیل بومی آمریكای مركزی و جنوبی. درد گزیدگی درجه چهار. درد گزش برابر با برق‌گرفتگی شدید.

مورچه گلوله‌ای: بومی آمریكای مركزی و جنوبی. درد گزیدگی درجه چهار. درد گزش با راه‌رفتن روی ذغال داغ یا فروكردن میخ در پا مقایسه می‌شود.

زنبور آرمادیلو: بومی آمریكای مركزی و جنوبی. درد گزیدگی درجه چهار. درد گزش شكنجه‌آور، مشابه سوختگی ناشی از مواد مذاب.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: hamshahrionline.ir