دریافت سیگنال فضایی عجیب! تلاش موجودات فضایی برای ارسال پیغام!
اخترشناسان از دریافت سیگنال رادیویی که ظاهرا از ستاره‌ای به نام HD۱۶۴۵۹۵ در فاصله ۹۴ سال نوری از زمین در صورت فلکی هرکول ساطع شده‌است، شگفت‌زده‌ شده‌اند.

دریافت سیگنال رادیویی عجیب از فضا

گروهی بین‌المللی از محققان از ردیابی سیگنالی مرموز در مسیر ستاره HD164595 خبر داده‌اند، سیگنالی كه سال گذشته توسط تلسكوپی روسی به نام RATAN-600 ردیابی شده‌است.

به گفته پل گیلستر نویسنده و محقق، كسی ادعای آن را ندارد كه این سیگنال از سوی تمدن‌های فرازمینی ارسال شده‌است،‌اما به اندازه‌ای محرك بوده‌است كه دانشمندان درخواست رصد دائمی منشا ارسال این سیگنال را داده‌اند. كاشفان این سیگنال از پروژه جستجو برای هوش فرازمینی، SETI درخواست كرده‌اند تا ستاره منشا را مورد بررسی طولانی و دقیق قرار دهد.

ست شوستاك یكی از اخترشناسان ارشد پروژه SETI اعلام كرد این موسسه پس از شنیدن خبر ردیابی سیگنال مرموز، منشا این سیگنال را با كمك مجموعه تلسكوپ الن،‌ATA مورد بررسی قرار داده و هیچ مورد عجیبی مشاهده نكرد.

شوستاك و گیلستر یافته‌های خود را برای كلودیو ماكونه اخترشناس ایتالیایی كه با تلسكوپ RATAN-600 همكاری دارد ارسال كردند. قرار است اطلاعات این دو محقق در نشست بین‌المللی نجوم در مكزیك به نمایش درآیند. براساس این گزارش‌ها، یكی از دلایل عجیب بودن سیگنال دریافتی این است كه HD 164595 ستاره‌ای كاملا شبیه به خورشید است، با این تفاوت كه یك درصد درخشان‌تر است. این ستاره 4.5 میلیارد سال سن دارد ،‌دمایی مشابه خورشید داشته و حتی تركیبات عناصر موجود در آن نیز با خورشید یكسان است.

اخترشناسان حتی سیاره‌ای شبیه به نپتون را در مدار دوردست این ستاره یافته‌اند كه HD 164595 b نام دارد و گیلستر احتمال می‌دهد سیاره‌های دیگری با ابعاد كوچكتر و بدنه سنگی در مدار این ستاره وجود داشته باشند كه هنوز شكار تلسكوپ‌های زمینی نشده‌اند.

سیگنال دریافتی از این ستاره طول موجی برابر 2.7 سانتیمتر داشته و فركانس آن 11 گیگاهرتز است كه آن را به سیگنالی با فركانس بالا تبدیل می‌كند كه تفاوت زیادی با سیگنال تلویزیون‌های دیجیتال ندارد. به گفته شوستاك با واقعی فرض كردن این پدیده،‌سیگنال باید بسیار قدرتمند بوده باشد كه توانسته خود را تا زمین برساند. اگر مستقیما زمین را هدف گرفته باشد،‌ برای رسیدن سیگنال به زمین به 50 تریلیون وات انرژی نیاز است، یعنی حجم انرژی مورد نیاز برای ارسال این سیگنال كمی بیشتر از نیمی از انرژی مصرفی كل بشر در یك ثانیه است.

از سویی دیگر اگر سیگنال در تمامی جهات پخش شده باشد، انرژی مورد نیاز آن برای رسیدن به زمین چندین برابر شده و به 100 میلیارد میلیارد خواهد رسید، یعنی 100 میلیون برابر بیشتر از انرژی مورد نیاز سیگنالی كه زمین را هدف گرفته‌است.

با این همه كسی باور ندارد این سیگنال از سوی بیگانه‌های فضایی باشد. علاوه براینكه هنوز برسر صحت این سیگنال تردید‌هایی وجود دارد زیرا محققانی كه آن را كشف كردند یك سال پس از كشف خبر ردیابی آن را منتشر كردند و این به آن معنی است كه اخترشناسان روس درباره درست یا نادرست بودن ردیابی سیگنال اطمینان نداشته‌اند. از سویی دیگر RATAN-600 رادیوتلسكوپی است كه دارای نوعی آستیگماتیسم یا دوبینی است، از این رو توانایی تعیین دقیق منشا سیگنال را ندارد.

SETI قصد دارد باری دیگر برای یافتن نشانه ای از این سیگنال ستاره HD 164595 را هدف بگیرد. با این همه این احتمال وجود دارد كه سیگنال ردیابی شده اثر جانبی بزرگنمایی گرانشی باشد؛ پدیده‌ای كه زمانی رخ می‌دهد كه یك جرم بزرگ مانند یك ستاه بافت فضا-زمان را به اندازه‌ای دچار انحنا می‌كند كه می‌تواند سیگنالی كه در پس این بافت قرار دارد را جمع‌آوری، متمركز و بزرگنمایی كرده و به سوی زمین بتاباند.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: hamshahrionline.ir