350 میلیون تومان هزینه سفر به مریخ !
کارآفرین آمریکایی و مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس پیش‌بینی کرده که تا ۱۰۰ سال آینده یک میلیون انسان در مریخ ساکن خواهند شد.

هزینه سفر به مریخ چقدر خواهد بود؟

ایلان ماسک کارآفرین مشهور آمریکایی و مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس در تشریح برنامه‌هایش برای سفر به مریخ پیش‌بینی کرده که تا ۱۰۰ سال آینده یک میلیون انسان در مریخ ساکن خواهد شد و هزینه رفتن به سیاره سرخ به ۱۰۰ هزار دلار خواهد رسید.

ماسك بنیانگذار شركت فضایی خصوصی اسپیس‌ایكس، در كنگره بین‌المللی نجومی در مكزیك اعلام كرد که برنامه او برای سكونت‌دادن انسان در مریخ از سیستم حمل و نقل تجدید‌پذیری بهره خواهد برد كه در هر سفر 80 روزه‌اش به سوی مریخ 100 مسافر را به همراه خواهد برد. طول این سفرها به تدریج به 30 روز كاهش پیدا خواهد‌كرد.
 
این سیستم حمل و نقل شامل فضاپیماهایی قابل استفاده مجدد است كه در مدار زمین از اكسیژن و متان سوخت‌گیری خواهند كرد و پس از فرود در مریخ نیز امكان سوختگیری مجدد وجود دارد.
به گفته ماسک با استفاده از روش های قدیمی، هزینه سفر هر نفر به کره مریخ بالغ بر 10 میلیارد دلار خواهد بود، اما او قصد دارد این رقم را به حدود 200 هزار دلار برای هر نفر برساند، و می گوید نهایتاً این هزینه به کمتر از 100 هزار دلار کاهش خواهد یافت.
 
ماسک اعلام کرده که هدف او سكونت دادن جامعه‌ای یك میلیون نفری انسانها روی مریخ است كه بتوانند به تدریج به خودکفایی برسند؛هدفی كه از نظر ماسك تا 100 سال دیگر محقق خواهد‌شد.
 
او در این رابطه گفت:اگر حداقل تعداد نفرات لازم برای خودکفایی روی کره مریخ و تشکیل تمدن را یک میلیون نفر در نظر بگیریم، با احتساب اینکه هر 2 سال یک بار قادر به پرتاب فضاپیماهایی با ظرفیت 100 نفر هستیم، نهایتاً به 10 هزار سفر بین سیاره ای نیاز خواهیم داشت. در حال حاضر احتساب 100 نفر در هر سفر عددی معقول به نظر می رسد، اما احتمالاً به مرور زمان، این تعداد اضافه شده و به 200 نفر یا بیشتر برسد، تا هزینه سفر به ازای هر نفر کاهش یابد.
 
ماسک اعلام کرد: ما در نظر داریم نهایتاً حدود 1000 فضاپیما بسازیم، که البته زمان زیادی نیاز دارد. با احتساب تمامی این موارد، به عقیده من از زمان اولین سفر به مریخ تا تشکیل تمدن یک میلیون نفری، بین 40 تا 100 سال زمان نیاز خواهیم داشت.
 
براساس زمانبندی برنامه اسپیس‌ایكس،‌اولین پرواز به مریخ در سال 2022 قرار است صورت بگیرد.ماسك نام اولین فضاپیمایی كه راهی مریخ خواهد شد را قلب طلا گذاشته که نامی برگرفته از كتاب "دستورالعمل مسافرت مجانی به كهكشان"، نوشته داگلاس آدام است. محل پرتاب این فضاپیما پایگاه فضایی كندی خواهد بود،‌ درست از همان سكویی كه ماموریت آپولو به سوی ماه آغاز شد.
 
نمونه آزمایشی این فضاپیما طی چهار سال آینده پروازهایی آزمایشی به سوی فضا انجام خواهد داد اما تمامی این پروازها زیر ارتفاع مداری خواهند بود. ماسك به تازگی از انجام موفقیت‌آمیز اولین آزمایش موتور راكت رپتور شركت اسپیس‌ایكس خبر داد،‌موتوری كه قرار است انرژی مورد نیاز فضاپیما و بوستری كه فضاپیما را در مدار قرار می‌دهد را تامین كند.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: khabaronline.ir