مار آبی مرجانی زیبا و دلربا اما بسیار کشنده! عکس
قصد داریم شما را با مار زیبایی آشنا کنیم که بسیار کشنده است مار آبی مرجانی!

با مار آبی مرجانی آشنا شوید

اگرچه نیش مارهای سمی بسیار خطرناک هستند، اما بیشتر آنها برای کشتن انسان به زمانی طولانی نیاز دارند، زیرا سم این مارها معمولا با کند کردن عملکرد اندام‌های حیاتی بدن منجر به مرگ انسان می‌شود. اما مار آبی مرجانی با نام علمی كولیوفیز بیویرگاتا عملكردی متفاوت دارد. این مار خوش خط و خال كه بومی جنوب شرق آسیا است، سمی چنان قدرتمند دارد كه می‌تواند كل سیستم عصبی قربانی را همزمان فعال كند و به این شكل كل بدن دچار اسپاسم ناگهانی شده و فرد فلج شده و می‌میرد.

اكنون محققان استرالیایی دانشگاه كوئینزلند این سم منحصر به فرد و ترسناك را تجزیه و تحلیل كرده‌اند و جدا از قدرت مرگبار آن، به این نتیجه رسیده‌اند كه سم می‌تواند به تولید مسكن‌های كارامد‌تر در آینده منجر شود. به گفته برایان فری یكی از محققان این پروژه، این مارها قاتل هستند و در شكار مارهای سمی دیگر از جمله مارهای شاه كبرا تخصص دارند.

به گفته محققان این مار با رنگ‌های تند آبی و قرمز بدن یكی از ترسناك‌ترین مارهای سمی جهان است كه از بزرگترین غده سمی نیز برخوردار است، غده‌ای كه یك چهارم طول بدنش را تشكیل می‌دهد. این مارها معمولا تا 1.8 متر طول دارند و در تمامی دوران زندگی شان باریك و نازك باقی می‌مانند. طی یك قرن گذشته سم این مار جان دو انسان را گرفته‌است و درحال حاضر هیج پادزهری برای آنها وجود ندارد، اما خوشبختانه این مارها به صورت طبیعی از انسان‌ها دوری می‌جویند.


مار آبی مرجانی زیبا اما کشنده

مار آبی مرجانی زیبا اما کشنده

 

دلیل سمی بودن دیوانه‌بار زهر این مارها علاقه آنها به خوردن موجودات سمی است،‌این به آن معنی است كه اگر سم آنها مانند سم دیگر مارها بود، این جاندار در هر وعده غذایی خود را در معرض شكار شدن توسط موجود سمی دیگری قرار نمی‌دادند. از این رو مار مرجانی آبی به گونه‌ای تكامل یافته‌است تا سمش بتواند بلافاصله شكار را با اسپاسم‌های عضلانی فلج كند و كنترل وضعیت را در اختیار شكارچی قرار دهد.

محققان پس از تجزیه تركیبات شیمیایی زهر این مار موفق به شناسایی سمی جدید به نام كالیوتاكسین شدند، سمی كه به كانال كلسیم قربانی حمله می‌كند،‌ مسیری كه اعصاب را خاموش و روشن می‌كند. سم مار این كانال را روشن كرده و آن را روشن نگه می‌دارد تا سیستم عصبی قربانی از كار افتاده و فلج شود.

درك اختلال كانال سدیم یكی از موضوعاتی است كه محققان داروساز درحال مطالعه آن هستند زیرا گفته می‌شود درك این رویداد می‌تواند منجر به ایجاد مسكن‌های بهتر برای مبتلایان به دردهای مزمن شود. از این رو اكنون كه محققان می‌دانند زهر این مار بر كانال سدیم اثرگذار است، امیدوارند تا بتوانند با مطالعه روی آن انواع تاثیرگذارتی از مسكن‌ها را ایجاد كنند.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: hamshahrionline.ir