با زرافه‌ ها خداحافظی کنید آنها بزودی منقرض می شوند
براساس هشدار های جهانی زرافه ها در معرض انقراض قرار گرفته اند و بزودی نسل این حیوان خاص از بین خواهد رفت.

خطر انقراض زرافه‌ ها

در کتاب‌های کودکان همیشه زرافه‌ها و قصه‌هایشان جای ویژه‌ای داشته‌اند و این حیوان بلند قد برای بسیاری از بچه‌های جذاب بوده است. اگر وضع به همین منوال پیش برود اما شاید تا چند سال دیگر پدر و مادرها دیگر نتوانند از موجودی به نام زرافه حرف بزنند.

هشدار جهانی این است: زرافه‌های در خطر انفراض هستند.  اتحادیۀ بین المللی حفاظت از محیط زیست به تازگی در گزارشی اعلام کرد که تعداد گونه های مختلف زرافه ها از سال ۱۹۸۰ تاکنون  ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده اند.

این سازمان در لیست قرمز  حیوانات در خطر امسال خود نام زرافه را قرار داد. امسال تخمین زده می‌شود که در کل جهان دیگر  تنها ۹۷۵۶۲ زرافه  وجود دارد. این در حالی است که در سال ۱۹۸۵ تعداد زرافه های جهان نزدیک به ۱۶۳۰۰۰ از  گونه های مختلف بوده است.

شکار بی رویه بویژه در کشورهای آفریقایی از جمله دلایل کاهش زرافه ها در جهان  به حساب می‌آید.  آلودگی هوا و خشکسالی  هم از دلایل دیگر کاهش تعداد زرافه‌های جهان است.اگر این روند به همین ترتیب ادامه یابد، شاید تا اواخر قرن 21 میلادی دیگر زرافه زنده ای در کره زمین وجود نداشته باشد.

پیش از این، زرافه ها در رده  "گونه در معرض خطر" قرار داشتند ولی اکنون به رده  "گونه در معرض انقراض"  پیوسته‌اند. زرافه (نام علمی: Giraffa camelopardalis) یک جانور آفریقایی پستاندار دارای پنجه و سم از سردهٔ زرافگان، بلندقدترین حیوان زمین و بزرگ‌ترین نشخوارکننده است.

قد زرافه به ۶ متر نیز تجاوز می‌کند و وزن متوسط آن ۱۶۰۰ کیلوگرم برای جنس نر و ۸۳۰ کیلوگرم برای جنس ماده است. زرافه‌ها به طور پراکنده در قارهٔ آفریقا به خصوص کشورهای چاد در شمال، آفریقای جنوبی در جنوب، نیجر در غرب و سومالی در شرق زندگی می‌کنند. زرافه‌ها معمولاً ساکن دشت‌ها، مراتع و جنگل‌های باز هستند.

منبع غذایی اصلی آن‌ها برگ‌های اقاقیا هستند که هر حیوان گیاه‌خواری قدش به آن‌ها نمی‌رسد. زرافه‌ها همواره هدف حمله شیرها، پلنگ‌ها و سگ‌های وحشی قرار می‌گیرند.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: khabaronline.ir