برملا شدن راز های شما از طریق میزان کثیفی صفحه گوشی
دانشمندان می گویند با بررسی صفحه نمایش گوشی های هوشمند می توانند به بیان نکات زیادی درباره شخص صاحب گوشی بپردازند

کثیفی صفحه نمایش گوشی موبایل شخصیت شما را لو می دهد

اگر شما هم با معضل تمیزی صفحه نمایش گوشی هوشمند خود دست و پنجه نرم می کنید، آگاه باشید که میزان تمیزی و یا کثیفی صفحه نمایش می تواند به راحتی بیان گر نحوه زندگی شما باشد!

گوشی های هوشمند واقعا این پتانسیل را دارند تا به منبع کثیفی تبدیل شوند! صفحه نمایش گوشی های هوشمند به طوری در جمع آوری میکروب ها خوب عمل می کنند که در واقع در حدود ۱۰ برابر بیشتر از یک توالت فرنگی حاوی باکتری هستند. با تجزیه و تحلیل این مولکول های به جای مانده در این صفحه نمایش ها، دانشمندان توانسته اند راهی برای مطالعه روش زندگی کاربران به دست بیاورند و حتی یک نقاشی از لایف استایل کاربران بکشند که در آن مواردی مانند رژیم غذایی آن ها و نیز استفاده آن ها از کرم های ضد آفتاب و … مشخص می شود!

شاید بتوان گفت چنین اطلاعاتی می تواند حداقل به جز فاش کردن باطن زندگی کاربران، در آینده به کمک محققان صحنه های جرم بیاید تا خلافکاران به سرعت شناسایی شوند.
می توان گفت پژوهش های پیشین انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا الهام بخش این مطالعه و تحقیق توسط دانشمندان باشد. تیمی به رهبری پیتر دورستین، استاد دانشکده دانشگاه پزشکی، مدل های سه بعدی ساختند که مکان صدها مولکول و میکروب را در بدن دو بزرگسال ردیابی می کند. تیم از این نکته متعجب شد که اگرچه شرکت کنندگان توافق کردند تا از محصولات بهداشت شخصی و زیبایی به مدت سه روز منتهی به انتهای مطالعه استفاده نکنند، اما در آخر مشخص شد اتفاقا همین ملکول ها بر روب صفحه نمایش نمایان شدند.

پیتر گفت: همه این آثار شیمیایی در بدن ما می تواند به اشیاء دیگر منتقل شوند. بنابراین ما متوجه شدیم که احتمالا می توان با بررسی اشیای مورد استفاده کاربران در طول روز و مطالعه مواد شیمیایی به جای مانده بر روی سطوح این اشیا، از سبک زندگی و نحوه گذران زندگی آن ها مطلع شد.

بنابراین دورستین برای اولین بار با انجام این مطالعه و تحقیق، سعی کرد به این اتفاق جامه عمل بپوشاند. ۳۹ شرکت کننده در مطالعه اخیر او شرکت کردند که پیتر به همراه تیم خود تقریبا ۵۰۰ نمونه از تلفن های همراه و دست های آن ها جمع آوری کرد. با استفاده از طیف سنجی جرمی و یک پایگاه داده جمع سپاری، تیم پیتر به حداقل میزان ملکول هایی دست یافتند که با استفاده آز آن ها بتوانند به اصطلاح پروفایل هایی بر اساس سک زندگی شرکت کنندگان برای آن ها بسازند که ناشی از نمونه های گرفته شده از آن ها بود.

آثار مولکولی دارویی شامل داروهای ضد التهاب، کرم های ضد قارچ، ضد افسردگی، درمان ریزش مو و قطره های چشمی می شود. مولکول های مواد غذایی نیز بر روی سطوح مورد مطالعه یافت شدند، مانند مولکول مرکبات، کافئین، گیاهان و ادویه جات. در حالی که مواد تشکیل دهنده کرم های ضد آفتاب و اسپری های ضد پشه و سوسک حتی تا ماه ها پس از استفاده بر روی سطوح قابل مشاهده بودند.

محققان اشاره می کنند که در شکل فعلی آن، رویکرد آن ها با محدودیت هایی روبرو است. در حالی که این مطالعه می تواند یک طرح کلی از شیوه زندگی فرد ارائه دهد، اما قادر نیست تا مثل اثرانگشت بتواند اطلاعات منحصر به فردی راجع به افراد به دست بیاورد. اما با اضافه کردن مولکول های بیشتر و بیشتر به پایگاه داده مرجع، ذره ذره می توان امید وار بود که این رویکرد و اطلاعات رفته رفته دقیق تر شوند. برای این منظور، تیم در حال حاضر بر روی یک مطالعه بزرگ تر شامل ۸۰ شرکت کننده کار می کنند که دیگر اطلاعات شخصی و وسایل اغلب به کار گرفته شده مانند کلید و کیف پول را در آن کنترل و بررسی می کنند.

با تجزیه و تحلیل مولکول های به جای مانده بر روی صفحه نمایش گوشی های هوشمند کاربران، ما می توانیم بگویم فرد خانوم است یا آقا، از لوازم آرایشی به شدت استفاده می کند یا خیر، موی خود را رنگ می کند یا خیر، قهوه می نوشد یا خیر، دوست دار غذاهای تند است یا معمولی، تحت درمان افسردگی هست یا خیر، کرم های ضد آفتاب و اسپری استفاده می کند یا نه و حتی می توان به این نکته پی برد که طرف زمان زیادی را در بیرون از خانه صرف می کند!

تمام این موارد را می توان در بررسی جزئیات دقیق زندگی یک فرد به کار برد و همان طور که پیش تر ذکر شد، در موضوعاتی مانند بررسی صحنه های جرم و … کاربرد بسزایی دارد.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: click.ir