دانشمندان به کشف اکسیر جوانی نزدیک شدند
دانشمندان روش جدیدی را کشف کرده اند که بتوانند از پیر شدن انسان جلوگیری کرده و عمر او را افزایش دهند.

جلوگیری از پیر شدن انسان

محققان به تازگی دریافته اند که می توان از طریق جدا سازی و حذف کردن سلول های پیر در بدن یک موش پیر تاثیرات مثبتی را بر روی بدن او گذاشت که باعث خواهند شد جانور بتواند طول عمر بیشتری داشته باشد،سلول های پیر در بدن موش نمی توانند مانند سلول های جوان به تکثیر خود بپردازند و روند پیر شدن موش باعث انباشتگی توده ای این سلول های پیر می شود و با توجه به شباهت زیادی که بدن انسان با فیزیولوژی بدن موش دارد محققان امیدوارند تا بتوان از طریق این یافته جدید به جوان ماندن بدن انسان کمک کنند.

محققان یک قدم دیگر به یافتن اکسیر جوانی در انسان نزدیک شده اند،پیش از این دارویی ساخته شده بود که با به کار گیری آن در موش های پیر این جانوران سال خورده می توانستند سریع تر بدوند،مدت بیشتری زندگی کنند و حتی مطالعات بر روی آن ها نشان داده بود که پس از مدتی مو های این جانوران نیز که در اثر پیری ریخته بود دوباره دچار رویش شده بود.

برای دست یافتن به این امر محققان معتقدند که باید سلول های پیری که در بافت پوست جانور بر روی هم انباشته می شوند را جدا کرده و از بدن آن بیرون آورد و این مطلب از آنجایی جالب می شود که این سلول های پیر انباشته شده بر روی هم در بدن انسان هم وجود دارند،انباشتگی این سلول ها بر روی هم از تکثیر سلولی بافت های مجاور نیز جلوگیری کرده و باعث ساز و کاری می شود که از آن به عنوان پیری یاد می کنیم.

هنوز تا تولید نهایی دارویی که بتوان از آن به عنوان اکسیر جوانی یاد کرد مدت زیادی زمان باقی مانده است و دلیل این امر نیز این است که محققان هنوز نمی دانند که استفاده از دارو های تولید شده برای موش ها بر روی انسان های پیر چه عوارض جانبی ای را می تواند در پی داشته باشد.
در چند سال اخیر مطالعات زیادی بر روی تاثیر حذف سلول های پیر بر روی روند جوان سازی بدن انجام گرفته است و اعتقاد دانشمندان تا اینجای کار بر این است که ترشح پروتئینی این سلول های پیر می تواند بر روی سلول های موجود در بافت مجاور نیز تاثیرات سوئی داشته باشد که مهم ترین نمود این تاثیر سوء پیر شدن بافت های مجاور سلول های پیر و نیز جلوگیری از رشد و تکثیر آن هاست.

محققان کلینیک مایو واقع در ایالت مینه سوتا کشور آمریکا به تازگی در یافته اند که با جدا سازی و حذف سلول های مذکور عمر جانور خزنده می تواند افزایشی ۲۵ درصدی را نشان دهد.

نکته قابل توجه در روند این آزمایشات این است که با وجود اینکه ثابت شده که با استفاده از داروی هایی خاص می توان روند پیر شدن جانور را کند کرد هنوز مشخص نیست که آیا مصرف این دارو ها می تواند به جلوگیری از بروز بیماری های مرتبط با پیری منجر شود و یا خیر و به همین دلیل دکتر پیتر دکیزر می گوید که هنوز مطالعات بیشتری برای رسیدن به یک داروی قطعی مورد نیاز است،وی در مقاله اخیری که در نشریه Journal Trends در باره داروی های سلولی منتشر کرده است می گوید:اگر بدن پیر انسان را به یک خودروی از رده خارج و قدیمی تشابه کنیم باید بگویم که برای اینکه بتوانیم چند سال دیگر از این خودروی از کار افتاده استفاده کنیم لازم است تا به جای حذف قطعات از کار افتاده آنها را با قطعات جدید تعویض نماییم و به همین ترتیب حذف سلول های پیر در بدن به تنهایی نمی تواند ساز و کار مناسبی برای کند سازی روند پیر شدن باشد.

جلوگیری از پیر شدن در بدن انسان علاوه بر جدا سازی و حذف سلول های پیر نیازمند این است که ما بتوانیم سلول های دیگر بدن را به رشد و نمو تحریک کنیم،دانشمندان معتقدند که به این منظور می توان از فعال سازی سلول های بنیادین موجود در نواحی بافت های پیر شده استفاده کرد.

در واقع استفاده از سلول های بنیادین به منظور جایگزین کردن این سلول های پیر و از کار افتاده می تواند به عنوان درمانی مکمل برای متد فعلی که از شناسایی و حذف سلول های پیر استفاده می کند باشد و تاثیر گذاری و نتیجه گیری از درمان را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد.

نکته قابل توجه دیگری که در این بحث باید به آن اشاره نمود این است که با وجود همه پیشرفت هایی که در این مطالعات حاصل شده است در تولید دارو های آزمایشی برای کند سازی پیر شدن بدن انسان تا به این لحظه محققان موفق نشده اند تا دارویی را بدون عوارض جانبی خطرناک تولید کنند.
یکی از مشکلات اساسی پیش روی این تحقیقات این است که به عقیده دکتر دکیزر سلول های پیر موجود در بدن نقش غیر قابل چشم پوشی ای را در درمان و بازسازی بافت های آسیب دیده مجاور خود بازی می کنند و حذف آنها می تواند به افزایش احتمال عفونت در بافت های آسیب دیده مجاور منجر گردد.

وی در این باره می گوید:هم اکنون تحقیقات متععد و گسترده ای در سرتاسر جهان به منظور یافتن دارو هایی برای کند کردن و حتی جلوگیری از روند پیر شدن بدن در جریان است و یافته اخیر ما تنها یکی از آن هاست،پس همه را به صبر دعوت می کنم تا در طول زمان بتوانیم دارویی قطعی را به این منظور تولید کنیم.
با توجه به نظرات دکتر دکیزر و  نتیجه دیگر تحقیقات انجام شده در این حوزه دانشمندان امید زیادی در این باره دارند و کارشناسان پیش بینی کرده اند که در آینده نزدیک علم پزشکی بالاخره موفق شود تا به تولید ترکیب مناسب دارویی به منظور جلوگیری از پیر شدن انسان دست پیدا کند.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: click.ir