10 نکته مهم برای خرید لپ تاپ های جدید
قصد داریم به بیان نکاتی بپردازیم که در زمان خرید لپ تاپ های جدید باید به آنها توجه کنید.

نکاتی برای خرید لپ تاپ

تا حدود سال ۲۰۱۰ میلادی ، هم از مصرف کنندگان و  هم از تولید کنندگان و فروشندگان انتظار می رفت که لپ تاپ های خود را به طور متوسط هر سه سال ارتقا دهنده و آن را بهبود ببخشند، چون که تکنولوژی چنان سریع رشد می کرد و تغییر می یافت که هر چیزی قدیمی تر از آن حس یک دایناسور را داشت.
از آن زمان تا حالا گرچه، این چرخه ی ارتقا هر ساله طولانی تر و طولانی تر شده است، تا جایی که در حال بعضی از کاربران نوت بوک هایی دارند که حتی سن آن ها به اندازه ی ورود به مدرسه ی ابتدایی است!

شما می توانید اقتصاد و یا دستگاه های رقابت کننده همچون تبلت ها را سرزنش کنید ، اما موضوع اصلی این است که در چند سال اخیر کاربران و بسیاری از مصرف کنندگان متوجه ی تغییر بزرگی میان لپ تاپ ۵ ساله ی خود با لپ تاپ های براق و جدید روی قفسه های فروشگاه ها نشده اند که ارزش عوض کردن لپ تاپشان را داشته باشد. چه کسی حاضر است ۷۰۰ دلار بپردازد تا تنها چیزی به دست آورد که کمی از چیزی که در حال حاضر دارد و لپ تاپ کنونی خودش سریع تر است؟

اگر چه، در سال ۲۰۱۷ اگر شما لپ تاپی را که حداقل بیش تر از ۳ سال عمر دارد را با لپ تاپ جدیدی جایگزین کنید، شاهد سود و مزیت های بسیاری خواهید بود که پای خود را بسیار فرا تر از تنها افزایش عملکرد و کارایی جزئی می گذارند. از صفحه نمایش های شفاف تر و رنگارنگ تر و خوش رنگ تر گرفته تا عمر باتری طولانی تر و پورت های جدیدی هم چون پورت های USB Type-C و Thunderbollt 3 و همچنین CPU های نسل هفتم کمپانی اینتل، این ها نکات و قابلیت های کلیدی هستند که در حال حاضر می توانید بر روی لپ تاپی جدید پیدا کنید که سیستم های قدیمی شما نمی توانند با آن ها برابری کنند.

پورت های USB Type-C و ThunderBolt 3

همه عاشق USB هستند، کانکتور همه گیر و همه جا حاضر که گوشی و یا تبلت شما را شارژ می کند، اطلاعات را بر روی حافظه ی فلش شما می نویسد و حتی شما را به داک های مفید مورد نیازتان متصل می کند. لپ تاپ قدیمی شما احتمالا چند پورت استاندارد USB Type-A به همراه خود دارد ، اما بسیاری از سیستم های سال ۲۰۱۷ به همراه پورت های USB Type-C می آیند که به همراه خود برایتان دنیای کاملا جدیدی از عملکرد را به ارمغان می آورد. پورت های USB Type-C می توانند اطلاعات و داده ها و همچنین الکتریسیته را بر روی یک سیم انتقال دهند ، که به شما اجازه می دهد لپ تاپ خود را شارژ کنید، ویدئو را بر روی مانیتور های خارجی پخش کنید، و یا فایل ها را تنها توسط یک کابل استاندارد کپی کنید. اما از این ها بهتر، تمام کابل های USB Type-C دو رو بوده که به این معنی است که دیگر هیچ وقت نیاز ندارید نگران بر عکس متصل کردن آن ها همچون میکرو یو اس بی ها و USB Type-A باشید.

تمامی لپ تاپ ها دارای پورت USB Type-C نبوده که بتوانند از طریق آن شارژ شوند، اما آن هایی که این قابلیت را دارند قادر خواهند بود از تمام یک اکوسیستم آداپتور های ، داک ها و مانیتور های استاندارد شده ، بهره بگیرند. زیرا که پورت USB Type-C یک استاندارد در تمام صنعت بوده و شما می توانید از تنها یک کابل شارژر برای لپ تاپ ها، تبلت ها و گوشی های برند های مختلف استفاده نمایید.
برخی از لپ تاپ های بالا رده تر همچنین دارای پورت ThunderBolt 3 نیز بوده ، که از همان کانکتور یکسان پورت USB Type-C استفاده می کند و به طور کامل با دستگاه های Type-C هماهنگ و سازگار بوده، اما علاوه بر این قابلیت پشتیبانی برای لوازم جانبی بهره گرفته از تکنولوژی حتی سریع تر Thunderbolt را نیز اضافه می کند. با استفاده از ThunderBolt 3 شما می توانید تا دو مانیتور با کیفیت ۴K را از طریق یک سیم نیرو بدهید، فایل ها را با یک حافظه ی قابل حمل پشتیبان با سرعت برابر یک حافظه ی SSD داخلی جا به جا کنید و حتی به یک کارت گرافیک خارجی برای بازی کردن متصل شوید.
 

صفحه نمایش های با کیفیت تر و رزولوشن بالا تر

در سال های گذشته، بیش تر لپ تاپ ها با صفحه نمایش های با رزولوشن ۷۶۸*۱۳۶۶ می آمدند، حتی اگر پول خوبی برای آن ها می پرداختید. در این رزولوشن به درد نخور نه تنها تصاویر بی کیفیت تر و به صورت دانه دانه تر هستند، بلکه متن زیادی هم روی صفحه جای نمی گیرد و شما را مجور می کند که برای خواندن صفحات وب یا ویرایش مدارک زمان زیادی را صرف بالا پایین کردن بکنید.
 
امروزه، اما شما می توانید یک سیستم مقرون به صرفه با صفحه نمایش با کیفیت با رزولوشن ۱۰۸۰*۱۹۲۰ یا حتی رزولوشن بالا تر پیدا کنید که به شما اجازه می دهد مقدار بیش تری از صفحه را هنگام کار ببینید و یا فیلم ها را با کیفیت اصلی شان مشاهده کنید و لذت ببرید. برای مثال لپ تاپ Acer Aspire E 15 با صفحه نمایش Full HD با قیمت تنها ۳۴۹ دلار موجود می باشد. و اگر شما حاضرید که بیش تر خرج نمایید می توانید لپ تاپ هایی را با صفحه نمایش با رزولوشن ۴K و Ultra HD که خروجی آن ها ۲۱۶۰*۳۸۴۰ بوده ، پیدا نمایید. نسخه ی ۴K لپ تاپ Dell XPS 15 با برچسب قیمت ۱۵۹۹ دلار در دسترس می باشد.
 

صفحه نمایش های OLED

پس از کار کردن و نگاه کردن به صفحه نمایش های گوشی های هوشمند تان، عادی است که احساس کنید صفحه نمایش لپ تاپ شما خسته کننده و بی روح و بی جان است. بهترین صفحه نمایش های موجود در بازار گوشی های هوشمند از جمله سری گلگسی شرکت سامسونگ و گوشی های پیکسل شرکت گوگل ، همگی از صفحه نمایش های OLED بهره می برند که چیزی بیش تر از ۱۰۰ درصد گستره ی رنگ sRGB را تولید می کند و باعث می شود تصاویر بر روی پنل حتی بهتر از زندگی واقعی به چشم بیایند.

در حال حاضر تنها دو لپ تاپ با گزینه ی صفحه نمایش های OLED در بازار موجود بوده، لپ تاپ Alienware 13 و Lenoveo ThinkPad X1 Yoga. نسخه ی ۲۰۱۶ هر دوی این لپ تاپ ها با رنگ های زنده ی خودشان ما را شگفت زده و شیفته کردند. امیدواریم که در سال ۲۰۱۷ میلادی شاهد معرفی شدن لپ تاپ های بیش تری با صفحه نمایش های OLED باشیم.
 

CPU های نسل هفتم Kaby Lake اینتل

اینتل، کمپانی پیشتاز صنعت ساخت پردازنده های کامپیوتر های شخصی ، اخیرا پردازشگر های خود را به نسل جدیدی ارتقا داده است. اسم رمز این نسل از سی پی یو های اینتل Kaby Lake بوده که نام رسمی آن ها نیز نسل هفتم از سری پردازنده های Core اینتل می باشد. این CPU ها نه تنها بیش تر از کمی از پردازنده های موجود بر روی لپ تاپ سه ساله ی شما سریع تر بوده، بلکه وعده ی عمر باتری طولانی تر و همچنین توانایی پخش ویدئو های ۴K را نیز می دهند. شما می توانید از Kaby Lake بودن پردازنده ی لپ تاپ تنها با نگاه کردن به شماره سریال آن پردازنده اطمینان پیدا کنید و اگر این شماره با عدد ۷ آغاز شود (برای مثال : Core i5-7200U) ، متعلق به نسل هفتم از پردازنده های اینتل می باشد.

حافظه های SSD (PCIe x4 a Plus)

لپ تاپ چهار ساله ی قدیمی شما احتمالا دارای یک حافظه ی سخت مکانیکی می باشد. اما حافظه های SSD جدید بیش از ۳۰۰ درصد سریع تر بوده و به صورت قابل توجهی می توانند تجربه ی کار شما با کامپیوتر را عوض کنند. یک حافظه ی SSD به شما اجازه می دهد کامپیوتر خود را سریع تر روشن نمایید، تقریبا به صورت فوری لپ تاپ را از حالت خواب در بیاورید و در کسری از زمان برنامه های مورد علاقه ی خود را باز نمایید. (برنامه هایی همچون Google Chrome و Microsoft Word برای مثال در کم تر از یک ثانیه بالا می آیند و آماده ی کار بوده)

در گذشته سنت بر این بود که یک حافظه ی SSD چیزی حدود ۳۰۰ دلار به قیمت یک لپ تاپ جدید اضافه می کرد، اما امروزه این نوع حافظه ها فراگیر تر شده اند و حافظه های SSD به صورت استاندارد حتی در بعضی از سیستم های ارزان تر از ۸۰۰ دلار نیز یافت می شوند. برخی دیگر از لپ تاپ های بالا رده تر به همراه حافظه های SSD PCIe x4 می آیند (نام دیگر آن ها NVMe یا PCIe SSD نیز می باشد) که سرعتی معادل سه تا چهار برابر حافظه های SATA معمولی را در اختیار شما قرار می دهند. اگر توانایی اش را دارید یک لپ تاپ بهره گرفته از این حافظه ها را بگیرید.

کارت گرافیک های سری Pascal کمپانی Nvidia

اگر شما می خواهید بازی های به روز و مدرن را بازی کنید یا از یک هدست واقعیت مجازی همچون HTC Vive یا Oculus Rift استفاده کنید، لپ تاپ سه یا چهار ساله ی شما مطمئنا و مشخصا برای این کار کافی نخواهد بود و از پس آن بر نخواهد آمد. شما به یک دستگاه گیمینگ با یکی از کارت گرافیک های سری Pascal کمپانی Nvidia احتیاج دارید. به دنبال لپ تاپی باشید که دارای یک چیپ Nvidia GTX بوده و در آغاز شماره ی مدل آن عدد ۱۰ دیده شود.

این سری از کارت های گرافیک انویدیا که گستره ی آن ها از GTX 1050 در رده ی پایین تا GTX 1080 در رده ی بالا را شامل می شود، به شما اجازه ی انجام بازی های با کیفیت و سنگین AAA با فریم ریت بالا و نظیمات گرافیکی بالا را بر روی لپ تاپ می دهد. حتی ضعیف ترین این چیپ ها می تواند به راحتی از پس سنگین ترین و بالا رده ترین برنامه های واقعیت مجازی بر آید. حتی فکر خریدن یک دستگاه گیمینگ بدون کارت گرافیک سری پاسکال را هم نکنید.

کامپیوتر های ۲ در ۱

زمانی که شما نیاز به فرستادن ایمیل دارید و یا می خواهید در اینترنت گشت و گذار کنید یا کار خود را انجام دهید، هیچ چیز بهتر از لپ تاپ شما با کیبورد و تاچ پدش نمی باشد. اما زمانی که در هواپیما هستید و می خواهید فیلمی تماشا کنید ، یا در صف فروشگاهی قرار دارید و تنها می خواهید صفحه ی فیسبوکتان را چک کنید، مطمئنا دلتان می خواست که به جای لپ تاپ ، تبلت در دست خود داشتید. نسل جدیدی از کامپیوتر های ۲ در ۱ هر دوی این قابلیت ها را به بهترین نحو به شما می دهند. لپ تاپی که می تواند به صورت کامل خم شود و کار هایتان را با آن انجام دهید و یا صفحه نمایشی که می تواند از بدنه جدا شده و تجربه ای کاملا جدید را به شما بدهد. شکی نیست که لپ تاپ قدیمی سه یا پنج ساله ی شما نمی توانید چنین کاری را انجام دهد.


 ۸ گیگابایت رم یا بیش تر

تنها چند سال پیش، خریدن یک لپ تاپ با بیش از ۴ گیگابایت رم بسیار گران و هزینه بر بود ، اما امروزه ۸ گیگابایت رم دارد به مقدار استاندارد در سیستم های معمول تبدیل می شود و حتی ۱۶ گیگابایت نیز در بسیاری از موارد قابل خرید و مقرون به صرفه می باشد. با وجود ۸ گیگابایت رم می توانید چندین کار را بسیار بهتر به صورت هم زمان انجام دهید و چندین صفحه ی باز در مرورگر خود داشته باشید، در حالی که فیلم تماشا می کنید، به انجام بازی می پردازید و یا ایمیل ارسال می کنید. اگر شما چندین کار را به صورت هم زمان انجام دهید و مقدار رم کمی داشته باشید، از آنجایی که کامپیوتر به سراغ حافظه ی مکانیکی (HDD) یا حافظه ی سخت (SSD) رفته و از آن ها به عنوان منبعی برای حافظه ی رم مجازی استفاده می کند، سرعت سیستم شما پایین می آید.

 WiFi 802.11ac

این روز ها ، اکثر لپ تاپ های جدید با WiFi 802.11ac موجود بوده، استاندارد بی سیم جدیدی که به شما سرعتی می دهد که سه تا ده برابر سریع تر از چیزی است که استاندارد های پیشین وای فای می توانستند در اختیار شما قرار دهند، به خصوص زمانی که شما از مودم وای فای بیش تر فاصله می گیرید. برای بهره گیری کامل از این پروتکل، احتمالا شما نیاز به گرفتن مودم روتر جدیدی دارید که از این استاندارد پشتیبانی می کند ، اما مودم های دارای استاندارد ۸۰۲٫۱۱ac  با برچسب قیمتی کم تر از ۱۰۰ دلار در دسترس می باشند. البته بیش تر گوشی های هوشمند عرضه شده در دو سال اخیر نیز از استاندارد ۸۰۲٫۱۱ac بهره می بردند ، در نتیجه علاوه بر لپ تاپتان، گوشی هوشمند شما نیز از خرید مودم روتر با استاندارد جدید سود می برد.

 دوربین اینفرارد برای Windows Hello

امروزه، شما می توانید تنها با نگاه کردن به صفحه نمایش به کامپیوتر دارای سیستم عامل ویندوز ۱۰ خود وارد شوید. این قابلیت Windows Hello نام دارد و برای استفاده کردن از آن شما به یک لپ تاپ با دوربین دارای اینفرارد یا RealSense 3D نیاز دارید. هنگام خرید به دنبال لپ تاپی باشید که در مشخصات خود دارای یکی از این دوربین ها باشد یا در لیست قابلیت های خود وارد شدن از طریق تشخیص چهره Windows Hello را نیز شامل شود. شما همچنین می توانید از Windows Hello با یک حسگر اثر انگشت نیز استفاده کنید که البته به اندازه قابلیت تشخیص چهره جذاب نمی باشد.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: tech.gamefa.com