چرا ایرانی ها باید خرید محصولات اپل را تحریم کنند؟
اگر جزء کسانی هستید که تمایل به استفاده از محصولات اپل را دارید, آیا فکر کرده اید که چرا این شرکت هیچ خدماتی به کاربران ایرانی ارائه نمی دهد.

چرا نباید از محصولات اپل استفاده کرد؟

تقریبا ۱۰ سال از ورود اولین گوشی شرکت اپل به ایران می گذرد. شرکتی که سال‌های سال است در دنیا و ایران یکه تازی می کند و مدت هاست که حقوق کاربران ایرانی را نادیده می گیرد.

با آغاز ریاست جمهوری ترامپ و اعمال تحریم های نه چندان قانونی و نانوشته جدید، شرکت اپل در ادامه رفتارهای ناپسند با کاربران ایرانی خود، برنامه های ایرانی را از اپ استور حذف کرد. حذفی که باید آن را نتیجه تحریم های ادامه دار این شرکت بر علیه ایرانیان و عدم پاسخ صحیح توسط کاربران ایرانی دانست.

مدت‌هاست ساخت یک نام کاربری ساده شرکت اپل برای ایرانیان غیر ممکن شده و استفاده از برنامه و سرویس های مختلف این شرکت نیاز به دور زدن های قانونی و غیر قانونی کاربران ایرانی دارد. Apple ID ها با قیمت های متفاوت در بازار های آنلاین و آفلاین ایرانی به فروش می رسند و چند صباحی همراه کاربران آیفون و آیپد خواهند بود، تا زمانی که به هر دلیلی غیر فعال شوند.

استفاده از دیگر سرویس شرکت اپل هم در ایران به این راحتی ها نیست و باید برای ساده ترین فعالیت های ممکن، کارشناسی های ویژه ای صورت بگیرد که بسیاری از کاربران وقت و انرژی لازم برای این کار را در اختیار ندارند. در نتیجه این کاربران دست به دامان متخصصان عرصه موبایل می شوند تا نصب یک برنامه ساده را روی گوشی اپل خود انجام دهند.

هزینه های اضافه ای که به عهده کاربر است و قیمت های عجیب و غریب گجت های شرکت اپل، همه و همه نتیجه تحریم هایی است که ناخواسته و به نادرست بر گردن کاربران ایرانی افتاده است. کاربرانی که با همه این سختی ها و معضلات باز هم به خرید جدید ترین دستگاه های این شرکت تمایل دارند.

با نگاهی به بازخورد شرکت ها و سیستم عامل های دیگر به کاربران ایرانی می توان به راحتی متوجه شد که برخورد اپل با ایرانیان بیشتر از اینکه به عهده تحریم های ایالات متحده باشد، به تصمیمات سیستماتیک و مدیریتی این شرکت مرتبط است. بسیاری از خدمات گوگل، مایکروسافت در ایران قابل استفاده است و از همه مهم‌تر نسخه های آمریکایی سیستم عامل لینوکس هم بدون هیچ گونه تحریمی در اختیار ایرانیان قرار دارد. پرسش مهم این است که چرا اجرای قانون کشور آمریکا برای شرکت اپل با دیگر شرکت ها متفاوت است؟

پاسخ را شاید بتوان در علاقه ایرانیان به شرکت اپل یافت. مدت هاست که محصولات اپل به صورت قاچاق وارد کشور ایران می شود و آیفون یکی از محبوب ترین گجت های استفاده شده در ایران به حساب می آید. فروش این محصول به ایرانیان به صورت غیر مستقیم صورت می گیرد اما به راستی اگر اپل با فروش محصول به ایران مخالف بود، راهی برای مقابله با این فروش غیر قانونی وجود نداشت؟

راه ها و راهبرد های نرم افزاری و سخت افزاری کم هزینه زیادی هست که اپل به راحتی می تواند اتخاذ کند تا استفاده ایرانیان از محصولاتش را یک بار برای همیشه متوقف کند. اپل اما با این کار بازار هدفی را از دست می دهد که بدون هیچ‌گونه انتظاری، محصولاتش را خریداری می کند. بازاری که گویی به خود آزاری و مازوخیسم دچار شده و بیشتر سراغ محصولاتی می رود که به کاربران ایرانی توهین حداکثری را اعمال می کنند.

شاید ساده ترین سود رسانی شرکت اپل از کشور ایران باشد که بدون نیاز به هیچ‌گونه خدمات پس از فروش و با قیمتی بیشتر محصولاتش را در این بازار به فروش می رساند. بازاری که حالا باید یک بار برای همیشه به شرکت هایی که ایرانیان را نادیده می گیرند پاسخ دهد. پاسخی در شأن به رسمیت نشناختن نام کشور ایران توسط شرکت اپل. کشوری که جدا از مسائل سیاسی، همیشه در زمینه فناوری پیشرو بوده و یکی از پرسود ترین بازار های تولید نرم افزار منطقه را در اختیار دارد.

شاید بهترین پاسخ به شرکت اپل یک نه قاطع به آیفون جدید این شرکت باشد. آیفونی که مثل همیشه با قیمتی گران‌تر از ارزش واقعی در اختیار ایرانیان قرار خواهد گرفت و حتی اجازه استفاده از ساده ترین امکاناتش را به ایرانیان نخواهد داد.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: click.ir