تفاوت های بمب هیدروژنی و بمب اتمی
مطمئنا نام بمب هیدروژنی و بمب اتمی را شنیده اید اما این دو بمب چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

بمب هیدروژنی و بمب اتمی چیست؟

بمب هیدروژنی با یک بمب اتمی معمول، مانند بمب هایی که آمریکا در اواخر جنگ جهانی دوم در ژاپن به کار گرفت، تفاوت دارد. دو بمب اتمی که آمریکا بر روی هیروشیما و ناگازاکی انداخت در مجموع 200 هزار کشته به جای گذاشت.

اما بمب هیدروژنی از ویژگی هایی کاملا متفاوت برخوردار است. به گفته متخصصان علوم هسته ای، این بمب می تواند 1000 بار قدرتمندتر از یک بمب اتمی باشد.

کره شمالی در سال های 2006، 2009 و 2013 بمب های اتمی را مورد آزمایش قرار داد. این بمب ها با استفاده از شکافت هسته ای (تقسیم اتم به اتم های کوچکتر) منفجر شدند. اشکال سنگین و رادیواکتیو عناصری مانند پلوتونیوم و اورانیوم بخصوص برای این روند مناسب هستند.

هر شکافت یا تقسیم اتم مقادیر زیادی انرژی آزاد می کند. این دقیقا همان اتفاقی است که در نیروگاه های اتمی برای تولید انرژی مورد نیاز منازل رخ می هد.

اما، اگر اتم ها با سرعت زیاد به هم فشرده شوند، واکنشی رخ می دهد که می تواند به سرعت تعداد زیادی از اتم ها را در یک زمان تجزیه کند – روندی که مقادیر فاجعه باری از انرژی را آزاد خواهد کرد.

بمب های هیدروژنی عملکردی به مراتب وسیعتر دارند. اساس کار بمب های هیدروژنی بر ترکیب دو یا چند اتم با یکدیگر در فرایندی موسوم به همجوشی هسته ای قرار دارد. همجوشی همان فرایندی است که انرژی ستارگان، همچون خورشید، را تامین می کند و آنها را اینچنین گرم و درخشان می کند. بنابراین می توانید قدرت بمب های همجوشی را حدس بزنید.

اما برای آغاز روند همجوشی، نیاز به انرژی بسیار زیادی است که به همین دلیل هم این بمب ها اول باید منفجر شوند. بنابراین بمب های هیدروژنی در اصل از دو بمب ساخته شده اند: یک بمب شکافتی و یک بمب همجوشی.

یک بمب شکافتی در داخل یک بمب هیدروژنی مقادیر زیادی از تشعشعات اشعه ایکس را آزاد می کند که بر روی بمب همجوشی تمرکز داده شده است. این اتفاق دقیقا پیش از آنکه لرزش انفجار بتواند بمب هیدروژنی را متلاشی کند رخ می دهد.
این انفجار اشعه ایکس، سپس بمب همجوشی را فعال می کند که انفجار آن آنقدر قدرتمند است که می تواند چندین اتم را با هم ترکیب کند و مقداری از ماده را به انرژی خالص تبدیل کند و انفجاری را ناشی شود که از هر بمب اتمی قدرتمندتر است.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: techshot.ir