ساخت باتری های جدید بدون خطر انفجار با کمک موکول های آب
محققان موفق به تولید باتری هایی شدند که با استفاده از مولکول های آب ساخته شده و خطرناک نیستند!

ساخت باتری جدید با استفاده از مولکول های آب

محققان دانشگاه هاروارد به تازگی موفق شده اند با استفاده از مولکول های طبیعی آب، باتری جدیدی بسازند که همانند باتری های لیتیوم یونی مورد استفاده در گوشی ها، خطرناک نیست و طول عمر بسیار بیشتری نسبت به آن ها دارد و می تواند جایگزین آن ها شود.

همانطور که می دانید باتری تعدادی از گوشی ها، اخیرا منفجر شده است و همین موضوع باعث شد شرکت های سازنده تجهیزات الکترونیکی بیشتر متوجه خطر استفاده از باتری های لیتیوم یونی در گوشی ها شوند. این باتری ها هم خطرناک هستند و هم عمر بالایی ندارند. دانشمندان امیدوارند بتوانند جایگزینی برای این باتری ها پیدا کنند که معایب آن ها را نداشته باشد؛ اما به دلیل اینکه تحقیقاتی که در این زمینه صورت می گیرند، طولانی مدت و پر هزینه هستند، یافته های هیچ کدام از آن ها به واقعیت تبدیل نشده است و امکان عملی کردن آن ها وجود ندارد.

اما دانشمندان دانشگاه هاروارد آمریکا به تازگی تحقیقاتی در این زمینه انجام داده اند که نتایج شگفت انگیزی را به همراه داشته است. آن ها در تحقیقات خود موفق شده اند با استفاده از مولکول های طبیعی آب با پی هاش خنثی، نمونه اولیه باتری جدیدی را بسازند که طول آن بسیار بیشتر از باتری های لیتیوم یونی متداول است و خطرات آن ها را ندارد. دانشمندان این باتری جدید را باتری جریان یا flow battery نامیده اند. طبق گفته محققان این باتری می تواند بیش از ده سال مورد استفاده قرار گیرد. به نظر می رسد که ساخت این باتری، تحول عظیمی در صنعت باتری سازی باشد.

قبلا نیز باتری هایی مشابه این باتری ساخته شده اند؛ اما در ساخت این باتری معایب نمونه های مشابه قبلی همانند کاهش تدریجی ظرفیت ذخیره سازی آن ها، برطرف شده است. محققان دانشگاه هاروارد در تحقیقات خود دریافته اند که می توان با تغییر ساختار مولکول های محلول الکترولیت و تبدیل آن به محلول آب، مشکل خورندگی و کاهش ظرفیت ذخیره سازی را در باتری ها برطرف کرد و از این روش به عنوان روشی کم هزینه و ایده آل برای تولید باتری و استفاده از آن در مواردی همچون ذخیره سازی انرژی باد و خورشید، استفاده کرد.

قطعا با استفاده از این باتری ها، دیگر شاهد خطرات استفاده از باتری های لیتیوم یونی نخواهیم بود؛ البته هنوز مشخص نیست چه زمانی امکان استفاده گسترده از این باتری ها فراهم می شود؛ اما امیدواریم استفاده از باتری های خطرناک لیتیوم یونی در گوشی ها تا چند سال آینده متوقف شود.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: click.ir