با 12 ویژگی امنیتی در ایران چک ها آشنا شوید
ایران چک های 50 هزار تومانی 12 ویژگی امنیتی مهم دارند که در ادامه به معرفی و بررسی این ویژگی های امنیتی می پردازیم.

ویژگی های امنیتی ایران چک ها

 ایران چک‌های ۵۰ هزار تومانی در حال حاضر از ویژگی‌های متعددی از جمله واترمارک، نخ امنیتی پنهان، نخ امنیتی پنجره‌ای، طرح مکمل، چاپ برجسته، طرح مخفی، طراحی خطی، طراحی خطی سه‌بعدی، ریزنوشته، مرکب فلورسنت، چاپ نامرئی و شماره سریال برخوردارند که از جمله فاکتورهای امنیتی آن محسوب می‌شوند که در ادامه جزئیات آن تشریح خواهد شد.

«واتر مارک»، تصویر سه بعدی یک پرنده و عدد ۵۰ به صورت روشن (الکترو تایپ) در خمیر کاغذ قرار گرفته و در مقابل نور قابل رویت است.

«نخ امنیتی پنهان» دیگر ویژه گی ایران چک است.  این نخ که عبارت I.R.IRAN روی آن درج شده، درون کاغذ قرار گرفته است.

«نخ امنیتی پنجره‌ای»، این نخ از نوع هولوگرافیکی به گونه‌ای درون کاغذ قرار گرفته که قسمتی از آن نمایان و قسمتی دیگر در بطن کاغذ مخفی است و با قرار دادن ایران‌چک از رو در مقابل نور تمام نخ نمایان خواهد شد.

«طرح مکمل»، این طرح به صورت تصویری بوده و عدد (۵۰) به گونه‌ای چاپ شده است که قسمتی از طرح در رو، بخشی دیگر در پشت ایران‌چک قرار گرفته است و در مقابل نور یکدیگر را کامل می کنند.

اما ایران‌چک ها دارای «چاپ برجسته» نیز هستند. این چاپ در سه رنگ انجام شده که به سهولت با انگشتان دست قابل لمس و شناسایی است.

دیگر فاکتور امنیتی اسکناس ۵۰ هزار تومانی «طرح مخفی» آن است. این طرح در چاپ برجسته به صورت مخفی قرار دارد و با قرار دادن ایران‌چک در راستای چشم به شکل تقریبا افقی در مقابل نور نمایان می شود.

«طراحی خطی»؛ در این مورد نیز طراحی کلیه نقوش ایران‌چک به صورت خطی و با استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی انجام گرفته است و هر خط حامل اطلاعات مربوط به رنگ خود است. در صورتی که در نمونه‌های تقلبی خطوط از ترکیب نقاط رنگی تشکیل شده‌اند و به راحتی به وسیله ذره‌بین قابل تشخیص‌اند.

«طراحی خطی سه‌ بعدی» به عنوان دیگر فاکتور امنیتی ایران چک به شمار می رود که  طراحی ویژه‌ای است که در آن نقش‌ها به صورت برجسته به نظر می آید.

اما نوشته‌های بسیار ریزی به عنوان «میکرو پرینت» در اسکناس است که با ابزار بزرگ نمایی قابل مشاهده بوده و تنها به وسیله دستگاه‌های چاپ امنیتی چاپ می‌شود.

«مرکب فلورسنت»، نوعی مرکب که در چاپ افست بخش‌هایی از طرح به کار می‌رود. این مرکب با تابش نور ماوراءبنفش، بازتاب نور شدید داشته و به رنگ سبز فسفری تغییر می‌کند.

«چاپ نامرئی»؛ در این ویژگی بخش‌هایی از تصویر یک پرنده و عدد ۵۰ با مرکب نامرئی چاپ شده است که زیر نور ماوراء بنفش با رنگ‌های قرمز و آبی به صورت مکمل نمایان می‌شود.

«شماره سریال»، چاپ شماره سریال با استفاده از مرکب قرمز و مشکی فلورسنت بوده و تحت تابش نور ماوراء بنفش به رنگ‌های طلایی مایل به زرد و سبز تغییر رنگ می‌دهد و همچنین الیاف فلورسنتی نامرئی در پشت و روی کاغذ ایران‌چک وجود دارد که تحت تابش اشعه ماوراء بنفش در چهار رنگ زرد، سبز، قرمز و آبی قابل مشاهده خواهد بود.

باید یادآور شد که هرچه قدر هم سطح خصیصه‌های امنیتی اسکناس و یا اوراق امنیتی بالا باشد ولی اشخاص به آن توجه نکنند، بازهم فضای سواستفاده فراهم خواهد بود. این در حالی است که از ویژگیهای عنوان شده به عنوان فاکتور امنیتی ایران چک حدود شش مورد به راحتی و بدون نیاز به استفاده از ابزار خاص قابل کنترل است.

در فروشگاه‌ها هم در صورتی که فروشندگان از لامپ‌های اشعه ماوراءبنفش (UV) استفاده کنند، می‌توانند شماره سریال و الیاف فلورسنتی و همچنین بخش‌هایی از طرح روی ایران‌چک را که در زیر نور ماوراءبنفش به رنگ سبز و طلایی مایل به زرد قابل مشاهده است، را رویت کنند.

در مجموع در روشی ساده می توان با لمس کردن اسکناس و ایران‌چک چاپ برجسته آن را کنترل کرد. با نگاه کردن آن می‌توان واترمارک، نخ‌امنیتی و طرح مکمل را مشاهده کرد و چنانچه به صورت اریب و با زاویه به اسکناس و ایران‌چک نگاه کنیم طرح مخفی آن قابل مشاهده خواهد بود.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: isna.ir