دقیقا چند دقیقه چرت زدن به ما انرژی لازم و کافی را می دهد؟
چقدر باید چرت بزنیم تا برای ما مفید باشد و با حس خوب و سرحال از خواب بلند شویم؟

چقدر چرت بزنید تا سر حال شوید؟

کارشناسان توصیه می کنند افراد برای افزایش راندمان کاری سعی کنند در طول روز خواب کوتاه داشته باشند. محققان فرانسوی معتقدند چرت روزانه بدن را در برابر تاثیرات منفی که از نداشتن خواب مناسب و کافی در طول شب متوجه سلامتی می‌شود، حفظ می‌کند.

در این بررسی مشخص شد چرت زدن در طول روز می‌تواند هورمون‌ها و پروتئین‌هایی که در استرس و عملکرد سیستم ایمنی نقش دارند در سطح نرمال حفظ کند.

محققان در بررسی خود به مطالعه روی 11 مرد 25 تا 32 ساله پرداختند و مدت زمان خواب در آنان را به دو ساعت در شب کاهش دادند و روز بعد مشاهده کردند سطح هورمون استرس در آنان که موجب افزایش ضربان قلب، فشار خون و قند خون می‌شود دو برابر افزایش یافته‌است. علاوه بر این، سطح پروتئین اینترلوکین 6 در این افراد که با ویروس‌ها مقابله می‌کند کاهش یافته‌است.

این محققان فرانسوی در مرحله بعدی مطالعه خود به این افراد اجازه دادند در طول روز مدت زمان 30 دقیقه چرت کوتاهی داشته باشند که مشخص شد سطح هورمون استرس و پروتئین اینترلوکین 6 در آنان در حد نرمال بوده‌است.

نداشتن خواب کافی فرد را با مشکلاتی همچون چاقی، دیابت، فشار خون بالا و افسردگی روبرو می‌کند که چرت زدن در طول روز می تواند تا حدودی از اثرات منفی ناشی از کمبود خواب بکاهد.


مقدار زمان کافی برای یک چرت مناسب

مقدار زمان کافی برای یک چرت مناسب




گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: khabaronline.ir