شرایط وارد کردن خودرو به ایران به صورت موقت
براساس اعلام گمرک ایرانی های مقیم خارج از کشور می توانند به مدت 3 ماه با خودروی خود وارد ایران شوند.

شرایط وارد شدن با خودرو به ایران

گمرک اعلام کرد: صدور پروانه ورود موقت برای اتومبیل‌های وارده به کشور صرفاً برای آن دسته از افراد انجام می شود که اولاً مقیم خارج از کشور بوده و ثانیاً شرط شش ماه اقامت متوالی را در کشور مربوطه داشته باشند.

مسافران خارجی و جهانگردان یا ایرانیان مقیم خارج از كشور كه دارای شرایط فوق الذكر می‌باشند و با خودروی شخصی خود وارد كشور می‌شوند هرگاه برای آن خودرو جواز عبور از كانونهای جهانگردی كشورهای ملحق به (كارنه دوپاساژ) در دست داشته باشند و به گمرك ورودی ارائه دهند می‌توانند متناسب با مهلت ویزا و حداكثر تا سه ماه با توجه به مدت اعتبار جواز عبور بدون الزام به تسلیم اظهارنامه یا تأدیه وجه‌الضمان به گمرك، از وسیله نقلیه خود در كشور استفاده كنند و در مدت مزبور چندین بار با وسیله خود از راه‌های مجاز وارد و خارج شوند.

شرایط ورود موقت خودرو سواری شخصی به همراه مسافر

خارجیان و ایرانیان مقیم خارج از كشور می‌توانند با دریافت دفترچه تردد (كارنه‌دوپاساژ یا تریپ‎تیك) و تطبیق نام دارنده كارنه مندرج روی جلد دفترچه كارنه با وارد‌كننده خودرو و همچنین تطبیق مشخصات خودرو با مندرجات كارنه از كانون‌های اتومبیلرانی كشور مبدأ كه برای ایران معتبر بوده - با ملحوظ نمودن مندرجات پشت جلد دفترچه مبنی بر اعتبار آن برای ایران و همچنین عدم قید ایران در مهر بیضی شكل ضرب شده بر روی كارنه - و تاریخ اعتبار آن منقضی نشده باشد (تاریخ انقضای اعتبار روی جلد كارنه قید شده است)، نسبت به ورود موقت خودرو به كشور اقدام كنند.

مدت مجاز اقامت خودروهایی كه به صورت ورود موقت به كشور وارد می‌شوند 3 ماه خواهدبود و پس از مدت فوق باید از كشور خارج شود. تمدید مهلت‌های مذكور منوط به موافقت قبلی گمرك ایران خواهد بود.خودروهای شخصی كه به صورت موقت و برای تردد بیش از ده روز وارد كشور می‌شوند جهت اخذ پلاك موقت شهربانی پس از اخذ گواهی مربوطه از گمرك مرز ورود باید به اولین واحد شماره‌گذاری راهنمایی و رانندگی كه در گواهی صادره از گمرك مرز ورود مشخص شده، مراجعه نمایند.

كسانی كه به دلایلی موفق به اخذ دفترچه كارنه‌دوپاساژ یا تریپ تیك نشده‌اند، می‌توانند در مرز ورودی با سپرده نقدی و یا ضمانت‌نامه بانكی یا تضمین بیمه‌نامه نسبت به اخذ پروانه ورود موقت با رعایت شرایط مقرر (در صورت ایرانی بودن اولاً مقیم خارج باشند و ثانیاً حداقل 6 ماه اقامت متوالی در خارج از كشور و در مورد خارجیان داشتن ویزای معتبر توریستی) اقدام نمایند. این روش به دلیل طولانی بودن مراحل اداری توصیه نمی‌شود.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: khabaronline.ir