فیروز نادری نماینده اصغر فرهادی در اسکار را بهتر بشناسید
دکتر فیروز نادری که بعنوان نماینده اصغر فرهادی در اسکار شرکت کرده بود, کیست؟

فیروز نادری کیست؟

فیروز نادری از مدیران پیشین سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا، ناسا، است که متولد شیراز بوده است. آقای نادری در سال ۲۰۰۰ مدیریت پروژه کاوشگر مریخ را برعهده داشت.

در سال جاری در آستانه بازنشستگی دکتر فیروز نادری، دانشمند ایرانی پس از ۳۶ سال فعالیت در ناسا یک سیارک به اسم او نامگذاری شد.

دکتر فیروز نادری مدیر اکتشافات منظومه شمسی ناسا اعلام کرده بود که در مهمانی خداحافظی خود خبردار شده که سیارک ۵۵۱۵ که قبلا به نام ۱۹۸۹ EL1 شناخته می‌شد حالا به نام او ثبت شده است. به فهرست زیرسیاره‌های شناخته شده جهان اگر حالا نگاه بیندازید نام 5515‌Naderi را می‌توانید پیدا کنید.

دکتر فیروز نادری سال 1979 به سازمان ناسا پیوست در سال های 1996 تا 2000، مدیریت پروژه منشاء حیات و سال های 2000 تا 2005 نیز مدیریت پروژه های مریخ را برعهده داشت.

دکتر نادری، فروردین ماه 1379 در شرایطی که چندین ماموریت متوالی ناسا در پرتاب فضاپیما به سوی مریخ با شکست مواجه شده بود، به مدیریت برنامه‌های اکتشافات مریخ منصوب شد و توانست طی حدود چهار سال، سه ماموریت مهم از جمله پرتاب دو کاوشگر مریخ‌نورد «روح» و «فرصت» را با موفقیت اجرا کند.

این دانشمند ایرانی در پی این موفقیت درخشان در اسفند ماه 1383 به سمت معاون و مدیر ارشد برنامه‌ریزی مرکز JPL (آزمایشگاه پیشرانش جت) - از مهمترین مراکز فضایی ناسا - منصوب شده و در سمت جدید به عنوان مسئول طراحی برنامه‌ها و راهبردهای مرکز، تجاربش در ماموریت‌های مریخ را در مطالعه سایر بخش‌های جهان از زمین تا کهکشان‌های دو به کار گرفت. وی همچنین مسئولیت طراحی چشم‌انداز راهبردی پنج تا 20 ساله JPL را برعهده داشته است.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: khabaronline.ir