در هر گوشی موبایل چقدر طلا وجود دارد؟
شاید باور نکنید اما در گوشی تلفن همراه شما مقداری طلا وجود دارد به شکلی که اگر گوشی موبایل را بازیافت کنید به مقادیری طلا و نقره و مس دست خواهید یافت.

طلا در گوشی های تلفن همراه

در کنار سموم خطرناکی مانند جیوه، آرسنیک، کروم و سرب فلزات گران بهایی مانند طلا نیز داخل تلفن همراه شما یافت می شود.

کارشناسان پس از بازیافت یک کیسه تلفن همراه موفق به استخراج 1 گرم طلا شدند، خبری عجیب و دور از تصور که حتی فکرش را هم نخواهید کرد اما بازیافت 30 تا 40 گوشی همراه و بررسی مواد و مصالح بکاررفته در آنها به خوبی صحت این موضوع را اثبات کرد.

به گفته آنها بازیافت زباله های الکترونیکی منجر به جمع آوری مقادیر قابل توجهی از فلزات گرانبها مانند طلا، مس و نقره و بهره برداری دوباره از آنها خواهد شد.

رقمی که در حجم بالای تلفن های همراه نتایج چشمگیرتری به دنبال خواهد داشت:1 تن موبایل ( 600 گوشی) شامل حدود 130 کیلوگرم مس، بیش از 3 کیلوگرم نقره و 340 گرم طلا خواهد بود، این موضوع در حالی که ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎﯼ ﺍﺳﺘﺨﺮﺍﺝ ﻣﻌﺪﻥ 1 ﺗﻦ ﺳﻨﮓ خطرناک ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﯾﺎﻓﺘﻦ تنها 1 ﮔﺮﻡ طلا ﺯﯾﺮ ﻭ ﺭو می کنند.

آنها با اضافه کردن یک اسید ملایم تمامی مواد را حل کرده و بعد از اضافه کردن مایع مخصوص، فلزات پنهانی را بیرون می کشند. به گفته محققان سالیانه 300 تن طلا که معادل 7 درصد از تمام طلای جهان است در زباله های الکترونیکی مختلف ماند تلفن همراه، کامپیوتر، تلویزون و ... یافت می شود.

گفتنی است؛ میزان زباله های الکترونیکی بین سال های 2009 تا 2014 دو برابر شده و به رقمی در حدود 42 میلیون تن در سال رسیده با این وجود کمتر از یک ششم آنها بازیافت مناسب می شوند.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: jamnews.ir