گرم کردن خانه بصورت رایگان!
یک استارتاپ هلندی به نام Nerdalize راهکار هوشمندانه‌ای را برای بهره‌برداری از انرژی اتلاف شده در سرورها ابداع کرده است. این سرورها به‌طور رایگان گرمای منازل را تامین می‌کنند.

خانه خود را «مجانی» گرم کنید!

می دانید که فعالیت یک دستگاه لپ تاپ با تولید گرمای اضافی همراه است.

این مشکل برای مراکز دیتا که شامل هزاران سرور هستند، به مراتب بیشتر و به منزله هدررفت انرژی و پول است. شرکت ها برای حل این مشکل، راهکارهای مختلفی را از انتقال مراکز داده به نزدیکی مدار قطب گرفته تا راه‌اندازی این مراکز در اعماق دریاها، مورد آزمایش قرار داده اند. اما به‌نظر می‌رسد راهکار شرکت Nerdalize مقرون به‌صرفه‌ترین راه برای حل این مشکل باشد. شرکت یاد شده علاوه بر رفع انرژی اضافی سرورها، در پی بهره برداری از آن برای گرم کردن منازل است.

راهکار این استارتاپ بسیار ساده است و با دریافت هزینه اولیه، یک سرور را در خانه داوطلبان نصب و راه‌اندازی می‌کند. در واقع هزینه مذکور تنها برای نصب سرور است و درآمد استارتاپ از فروش فضای نصب سرور به شرکت‌های دیگر تامین می‌شود.

این استارتاپ در سال 2015 میلادی در یک طرح پایلوت، نمونه اولیه یک سیستم گرمایشی دیواری را که داخل آن یک سرور کار گذاشته شده بود، رونمایی کرد. این نمونه ضعیف بود و حدود یک ساعت طول می‌کشید تا حرارت لازم برای گرم کردن یک اتاق کوچک را تامین کند.
 
اما اکنون با بهبود این سیستم کارآیی آن افزایش یافته و قرار است شرکت Nerdalize از ماه آگوست 42 خانه را با استفاده از این سیستم به‌گونه ای تجهیز کند که برای گرم کردن دوش حمام این خانه‌ها به چیزی غیر از داده نیاز نباشد.

به گفته متخصصان این شرکت، طرح آن‌ها امکان صرفه‌‌جویی سالانه 336 دلار را برای خانواده‌ها فراهم می‌کند و هزینه خدمات داده ها را برای شرکت‌ها به میزان 50 درصد کاهش می‌دهد. همچنین راه‌اندازی هر یک از این سیستم‌های حرارتی، سالانه سه تن دی اکسید کربن تولید شده توسط خانه‌ها را کاهش می‌دهد.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: irna.ir