ناسا به سیارک ها شلیک می کند تا به زمین برخورد نکنند!
ناسا در تلاش است که با شلیک به سیارک ها از برخورد آنها با زمین جلوگیری کند.

خطر برخورد سیارک ها با زمین

فیلم‌های علمی-تخیلی بارها ترس از برخورد سیارک به زمین و نابودی کره خاکی را به تصویر کشیده‌اند. ناسا اما از پروژه جدید خود به نام دارت (DART) برای منحرف کردن سیارک‌‌ها از مسیرشان و نجات زمین رونمایی کرده است.

ستاره شناسان پیش بینی می کنند طی صد سال آینده، دهها جرم آسمانی به سمت زمین حرکت کرده و برخی از آن ها ممکن است با زمین برخورد کنند. به همین دلیل طرح های متعددی برای مواجه با این خطر در حال بررسی است. بر اساس  طرح جدید ناسا، ابتدا سیارک هایی که در مسیر برخورد با زمین قرار دارند، شناسایی می‌شوند و سپس ناسا از برخورد حرکتی برای منحرف کردن این سیارک‌ها از مسیرشان استفاده می‌کند.

در واقع ناسا یک فضاپیمای خاص را به سمت سیارک‌های در مسیر زمین شلیک می‌کند تا با سرعت و زاویه خاص به آن برخورد کرده و مسیر حرکت را تغییر دهد.
فضاپیمایی که به اصطلاح شلیک یا پرتاب می‌شود بزرگ نیست اما همین برخورد  آن با سیارک در محیط خلاء می تواند مسیر حرکت سیارک را  تغییر دهد تا به تدریج سیارک کاملا از مسیر خود منحرف شده و به سلامت از کنار زمین عبور کند.

سیارک‌ها (Asteroids, minor planets) سیارات بسیار کوچکی هستند که از صخره و فلز ساخته شده‌اند. سیارک‌ها معمولاً اجسام نامنتظمی هستند و بر گرد خورشید حرکت می‌کنند.

پروژه دارت  از فاز مفهومی و پیشنهاد اولیه، به مرحله طراحی رسیده و تست واقعی آن برای سال 2024 برنامه ریزی شده است. در ابتدا فضاپیمای دارت روی یک سیارک عادی آزمایش می شود تا قابلیت آن ثابت شود. در صورتی که این پروژه موفق شود شاید دیگر بتوان ترس از برخورد سیارک‌ها را فراموش کرد و شاید دیگر هیچ فیلم علمی-تخیلی با این سوژه هم ساخته نشود!


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: khabaronline.ir