روش ناسا برای دفاع از زمین در مقابل سیارک ها
ناسا به منظور دفاع از زمین در مقابل تهدید سیارک ها, سامانه دفاع از زمین را آزمایش می کند.

ناسا سامانه دفاع از زمین را آزمایش می‌کند

سیارک‌ها تهدید‌های اجتناب‌ناپیر تمدن بشری هستند، چه سیارکی به اندازه چلیابینسک باشند و تنها منطقه‌ای را به هرج و مرج بکشانند و چه سیارکی متعلق به عصر کرتاسه که زمین را به کل به نابودی بکشاند.

درهر صورت بهتر آن است كه تحت هر شرایطی از نزدیك شدن آنها به زمین آگاهی داشته‌باشیم. ناسا در همین راستا سال‌هاست كه تلاش دارد در دفتر هماهنگی دفاع سیاره‌ای خود سنگ‌های فضایی خطرناك را شناسایی كرده و برنامه‌های لازم برای مقابله با آنها را با دولت آمریكا هماهنگ كند.

ناسا اكنون قصد دارد تجهیزات ردیابی خود را روی سیاركی شناخته شده كه قرار است در ماه اكتبر از كنار زمین عبور كند،‌ به آزمایش بگذارد. این اولین باری نیست كه از سیارك 2012 TC4 بازدید می‌شود، این سیارك در سال 2012 و در حین عبور از میان زمین و ماه كشف شد. كمی بعد سیارك در میان تاریكی فضا ناپدید شد و به اندازه‌ای كوچك و كم نور بود كه برای سال‌ها از دید پنهان باقی ماند.

اكنون قرار است این سیارك باری دیگر در 12 اكتبر 2017 از نزدیكی زمین عبور كند و اگرچه اخترشناسان هنوز نتوانسته‌اند مسیر دقیق آن را تخمین بزنند،‌ می‌دانند كه قرار است از 6760 تا 274 هزار كیلومتری زمین بگذرد و ناسا نیز قصد دارد از همین فرصت برای آزمایش شبكه‌ای بین‌المللی برای شناسایی سیارك‌ها استفاده كند.

با نزدیك شدن سیارك به زمین طی ماه‌های آینده، اخترشناسان آن را با تلسكوپی بزرگ ردیابی كرده و محاسبات دقیق‌تری از مسیر آن انجام می‌دهند. این اقدام برای كل سیستم ردیابی تمرینی واقعی خواهد بود تا در زمان بروز خطرات واقعی آمادگی كافی را داشته باشد.

سیارك TC پهنایی برابر 9 تا 30 متر دارد، یعنی تقریبا هم‌اندازه یا بزرگتر از شهاب‌سنگ چلیابینسك كه در سال 2013 خرابی‌ها و آسیب‌های گسترده‌ای در روسیه وارد آورد. آن رویداد شدت حیاتی بودن ردیابی سنگ‌های كیهانی را پیش از نزدیك شدن به زمین به خوبی مشخص كرد و ناسا اكنون درتلاش است راهی برای راندن چنین اجرامی از زمین بیابد.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: ههشهری آنلاین