چه اتفاقی می افتد اگر در هواپیما هنگام پرواز باز شود؟
تابحال فکر کرده اید که چه اتفاقی می افتد اگر درب هواپیما در آسمان به یکباره باز شود

اگر درب هواپیما در آسمان باز شود چه اتفاقی رخ می دهد؟

 یک مسافر عادی، راهی را برای خروج اضطراری پیدا میکند و درب ها را باز می کند، خود به خارج پرت شده و جان تمامی مسافران به خطر می افتد...

این کابوس تقریبا بطور واقعی هفته گذشته اتفاق افتاد، زمانی که یک مسافر درجه یک تلاش کرد تا درب کابین هواپیما خطوط هوایی دلتا را بین شیکاگو و پکن باز کند. خدمه موفق شدند او را مهار کنند. هنگامی که هواپیما به زمین نشست او دستگیر شد.

اما بگذارید یک بار از اول مرور کنیم، چه اتفاقی می افتاد اگر آن مرد موفق شده بود؟ در صورتی که کسی بتواند درب یک هواپیمای مسافربری بزرگ را در ارتفاع بالا باز کند، کابین فشار زیادی را از دست می دهد و هرج و مرج می شود و می تواند مرگبار باشد.

در سال ۲۰۰۵ بوئینگ ۷۳۷ که توسط خطوط هوایی هلیوس اداره می شد، پس از کاهش تدریجی فشار کابین، سقوط کرد و تمام ۱۲۱ مسافر و خدمه (مرگبارترین فاجعه هوایی در تاریخ یونان) کشته شدند. کمبود اکسیژن در ارتفاع۳۰۰۰۰ پایی، خدمه را از انجام هر کاری ناتوان کرد و هواپیما به آرامی، قبل ازسقوط به زمین، سوخت تمام کرد.

در چنین مواردی، ماسکهای اکسیژن (با اکسیژن کافی برای چند دقیقه) باید از سقف به پایین بیفتند تا هیپوکسی (کمبود اکسیژن که منجر به غیر فعال کردن قدرت فکر، تاری دید، بیهوشی و سپس مرگ می شود) را رفع کند. در کابین خلبان، خدمه پرواز ماسک های لاستیکی خود را زده و فرود سریع تا ارتفاعی امن را شروع می کنند – که چیزی کمتر از ۱۰۰۰۰ پا است (ماسکهای اکسیژن خلبان را قادر می سازد تا هواپیما را به ارتفاع امن بازگرداند.

از دست رفتن ناگهانی فشار، زمانی که درب یک هواپیما به طور ناگهانی باز شود، رخ می دهد، موضوع دیگری است. کسی که در نزدیکی محل خروج است، به آسمان پرتاب می شود؛ دمای کابین به سرعت به سطح یخ زدگی کاهش می یابد و حتی ممکن است هواپیما از هم جدا شود.

در سال ۱۹۸۸، یک هواپیمای خطوط الوها (همچنین یک بوئینگ ۷۳۷) با ۹۰ نفر مسافر در مسیری به مقصد هونولولو بود، در ارتفاع ۲۴۰۰۰پایی، بخش کوچکی از سقفش شکسته شد. یک مهماندار۵۷ ساله به نام کلارابل لنسینگ از صندلی خود، از جا کنده شد و از سوراخ هواپیما به خارج پرتاب شد. خوشبختانه، تمام مسافرین دیگر، کمربندها را بسته بودند و برای اجتناب از تلفات بیشتر، خلبان بعد از ۱۳ دقیقه موفق به فرود شد.

ده ها نمونه دیگر از انفجار ناشی از کاهش ناگهانی فشار ثبت شده است و اغلب پایان خوشی ندارد – مانند پرواز۱۲۳ خطوط هوایی ژاپن ، زمانی که چنین افت فشاری ناشی از تعمیرات معیوب رخ داد، منجر به برخورد هواپیمای بوینگ ۷۴۷ به کوه هایی در گونما شد که ۵۲۰ نفر جان خود را از دست دادند که این مورد را تبدیل به مرگبارترین حادثه هواپیمایی در تاریخ نمود.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: jamejamonline.ir