پختن پیتزا های ویژه با استفاده از ربات!
یک استارتاپ در آمریکا با استفاده از ربات‌ و خودروی ون پیتزا تولید می‌کند و با قیمتی رقابتی موفق به پرآوازه کردن نام خود شده است.

 ربات های پیتزا پز!

شرکت غذایی "زیوم"(Zume) یک استارتاپ در ایالت کالیفرنیا آمریکاست که در نظر اول مانند یک پیتزافروشی معمولی به نظر می‌رسد اما آنچه که این پیتزافروشی را از تمام رقبا متمایز می‌کند، رباتی است که می‌تواند در هر ساعت 400 پیتزا آماده کند!

"جولیا کالینز"(Julia Collins) از موسسان این شرکت می‌گوید: ما باید سعی می‌کردیم ربات‌هایی داشته باشیم که بتوانند قابلیت‌هایی که انسان در آنها بهتر است را نیز تا حد خوبی داشته باشند.

وی افزود: مطمئنا ربات‌ها در انجام وظایف تکراری بهتر از انسان‌ها عمل می‌کنند. برای مثال مطمئنا یک ربات می‌تواند این وظیفه را که روزی 1000 بار پیتزا را در فر بگذارد و از آن بیرون بیاورد، بهتر از انسان انجام دهد اما در چشیدن طعم و طراحی دستور پخت، انسان‌ها بهتر عمل می‌کنند.

این ربات‌های پیتزاپز تا حدودی روند سنتی پخت پیتزا را شبیه‌سازی می‌کنند اما با این تفاوت که از فناوری و تکنیک‌های جدید برای این مراحل استفاده می‌کنند.

برای مثال فرآیند پهن کردن خمیر و هموار کردن آن برای آشپزها یک مرحله مشکل و حیاتی محسوب می‌شود اما این کار بوسیله این ربات به سرعت پرس کردن یک گلوله خمیری انجام می‌شود.

در مرحله بعد، بازوی رباتیک این آشپز سطح خمیر را با سس‌های مختلف می‌پوشاند و خمیر روی نقاله حرکت می‌کند تا به مرحله بعد برسد.

در مرحله قرار دادن مواد غذایی روی خمیر، کاربر انسانی این وظیفه را انجام می‌دهد تا سلیقه مشتری به طور کامل پیاده شود و مواد تشکیل دهنده پیتزا به درستی و طبق دستورالعمل قرار داده شوند.

پس از آماده سازی مجددا، ربات پیتزاهای آماده را درون فر قرار می‌دهد تا نیم‌پز شود.

پس از نیم‌پز شدن، ربات پیتزا را برمی‌دارد و پس از برش زدن هشت‌تایی ، آن را به یکی از وسایل حمل و نقل غذا منتقل می‌کند.

درون ون‌های این‌ شرکت فرهای مینیاتوری تعبیه شده که بر اساس فاصله ماشین از مشتری و با استفاده از جی‌پی‌اس روشن می‌شوند تا پیتزای نمیه پخته به طور کامل بپزد.

پس از پختن کامل، فر مینیاتوری مانند یک دستگاه پخش سی‌دی، پیتزا را بیرون می‌دهد و درون محفظه‌ای که از فیبر قند نان ساخته شده قرار می‌دهد تا تردی نان آن حفظ شود.

زمانی که حجم سفارش‌ها زیاد می‌شود این فرایند می‌تواند چالشی شود. مسئولان این شرکت می‌گویند 50 درصد حجم سفارش‌های آنها حدودا بین ساعت 17 تا 20 است که در این بازه زمانی توجه و نظارت بیشتری به روند کار ربات‌ها اعمال می‌شود.

همچنین در صورت بالا رفتن حجم سفارش‌ها نسبت به ظرفیت کل، خودروهای حامل خود تبدیل به شعب سیار می‌شوند و با استفاده از ماشین‌های دیگر و وسایلی مانند اسکوتر، پیتزاها به دست مشتری‌ها می‌رسند و فقط باید پیتزاهای چیده شده از شعبه مرکزی برای پخت به آنها برسد.

به این ترتیب شرکت "زیوم" می‌تواند بدون تاسیس شعبه ثابت در مناطق مختلف و صرفا با مستقر کردن چند ون در هر منطقه، سرویس‌دهی خود را گسترش دهد.

صنعت پیتزا در آمریکا بازاری به شدت رقابتی و 40 میلیارد دلاری دارد و طرح‌هایی از این دست می‌توانند سبب رقابتی‌تر شدن این بازار شوند.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: isna.ir