PES 2018 یا FIFA 18 کدام بهتر است؟
PES 2018 و FIFA 18 دو بازی مورد علاقه فوتبال دوستان می باشد برای همین قصد نقد و بررسی این دو بازی را داریم.

مقایسه بازی PES 2018 و FIFA 18

FIFA 18 و PES 2018 بازی هایی جذاب و هیجان انگیز هستند که در مقایسه با عنوان های پیشین خود پیشرفت هایی کلیدی را نشان می دهند اما اگر بخواهیم یکی از آنها را انتخاب کنیم کدام یک لایق عنوان بهترین بازی فوتبال سال خواهند بود؟

آیا FIFA 18 به قدری جذاب است که بتواند طرفداران سری بازی های PES را به سمت خود جذب کند و یا PES 2018 خواهد توانست طرفداران متعصب FIFA را به جمع هواداران خود اضافه کند؟ در ادامه به بررسی تخصصی و مقایسه فاکتور های مختلف این دو بازی پرداخته و سعی می کنیم پاسخی کامل به این پرسش دشوار بدهیم.

Gameplay

در این مسئله که هر دوی این بازی ها جذاب و زیبا هستند شکی نیست اما با تجربه چند ساعته هر کدام از این دو عنوان پر طرفدار به این نتیجه رسیدیم که FIFA 18 در مقایسه با عنوان قبلی خود و یا FIFA 17 تغییرات گسترده ای را تجربه کرده و تحول قاطعی را نشان می دهد، در طرف دیگر با تجربه بازی PES 2018 به غیر از چند پیشرفت ظریف و جزئی نسبت به PES 2017 نکته دیگری نتوانست نظر ما را به خود جلب کند.

یکی از پیشرفت های PES 2018 مربوط به دریبل کردن و کنترل توپ به هنگام حرکات فردی مهاجمان است و می دانیم که سری بازی های PES همیشه توجه بیشتری را به این بخش از Gameplay داشته اند. درگیری های فیزیکی و جنگ تن به تن بر سر مالکیت توپ هم پیشرفت هایی را نشان می دهد که البته به نظر می رسد این پیشرفت، مشکلاتی را برای دفاع کردن ایجاد کرده است؛ در واقع در درگیری دو بازیکن بر سر در اختیار گرفتن مالکیت توپ، این قدرت فیزیکی است که نتیجه را تعیین می کند و همیشه بازیکن قوی تر توپ را به راحتی خواهد ربود.

بدین ترتیب به هنگام دفاع کردن بازیکن مجبور خواهد بود که رو به عقب بازی کند و تا حد ممکن از درگیری بپرهیزد. سری بازی های PES همیشه سعی در ساده سازی بازی داشته واین بار هم  گل زدن، انجام حرکات نمایشی و نیز باز فردی در PES 2018 در مقایسه با FIFA 18 خیلی ساده تر خواهد بود.

در مورد FIFA 18 یک تغییر ساختاری کلی به چشم می خورد، شرکت EA بالاخره مهم ترین ضعف موجود در FIFA را بر طرف کرده و سرعت بازی در FIFA 18 به حد مطلوبی رسیده است، ارسال های بلند، دریبل کردن و کنترل روی توپ بهتر شده و در کل شاهد Gameplay پر هیجان تری هستیم.

حفظ توپ ساده تر انجام می شود و بازیکن شما برای عبور کردن از یک مدافع نیازی به انجام حرکات پیچیده و تکنیکی نخواهد داشت، علاوه بر این پاس کاری سریع و متعدد و نیز چرخاندن توپ در زمین به حدی ساده شده که می توان از این جنبه FIFA 18 را با PES 2018 همسان دانست.

پیشرفت ها در بحث Gameplay بسیار هستند و تنها راهی که می توانید درک درستی از تغییرات جدید FIFA 18 داشته باشید انجام این بازی است، اگر نسبت به جذابیت تغییرات جدید شک دارید شرکت EA نسخه آزمایشی ای از FIFA 18 را به صورت رایگان در دسترس مخاطبان قرار داده که به واسطه آن می توانید به راحتی در مورد پیشرفت های آخرین عنوان از سری بازی های FIFA قضاوت کنید.

در مقایسه Gamplay دو بازی به سادگی نمی توان نتیجه گیری کرد و به نظر می رسد سلیقه فرد نقش مهمی را در این بحث بازی کند پس FIFA 18 وPES 2018  از قسمت Gameplay امتیاز برابری را خواهند گرفت.

ویژگی های گرافیکی

شرکت KONAMI برای تولید عنوان PES 2018 باز هم از موتور گرافیکی FOX استفاده کرده است، در این عنوان به طراحی استادیوم ها توجه ویژه ای شده و در بحث نور پردازی هم شاهد نکات مثبتی هستیم و از دیگر پیشرفت های بحث گرافیکی در این عنوان می توان به بهبود بحث ضبط حرکت اشاره کرد، گرافیک بازی چشم نواز است اما به نظر می رسد که KONAMI به اندازه شرکت EA قدرت توسعه و نو آوری در موتور گرافیکی را ندارد و موتور استفاده شده در PES 2018 قدری قدیمی است. چهره بازیکنان طبیعی طراحی شده و بازپخش گلها بازیکن را مجذوب خواهد کرد.

در بحث مقایسه گرافیک لازم است که رابط کاربری بازی ها را هم مورد بررسی قرار دهیم، رابط کاربری PES 2018 خسته کننده و قدیمی به نظر می رسد و برای انتخاب حالت های بازی و نیز تنظیم تاکتیک ها باید از همان رابط کاربری گذشته استفاده کنید.

در مورد FIFA 18 و به لطف حق امتیاز رسمی شرکت EA برای شبیه سازی تیم ها، لیگ ها و نیز سایر مسائل شاهد گرافیکی فوق العاده هستیم و گرافیک بازی را می توان با پخش زنده یک مسابقه فوتبال مقایسه کرد، همه چیز بر واقعیت منطبق بوده و این نکته ای است که PES 2018 از فقدان آن رنج می برد.

EA برای تولید FIFA 18 از موتور گرافیکی Frostbite استفاده کرده که نسبت به نسخه های پیشین دچار بهینه سازی هایی شده است، افکت های نور پردازی مسابقه های انجام شده در شب و روز را طبیعی جلوه می دهد و با پیشرفت در مدل سازی صورت بازیکنان دیگر شاهد وجود چهره های مصنوعی و دلسرد کننده نیستیم؛ علاوه بر این وجود رنگ های زنده و چشم نواز باعث شده که گرافیک کلی FIFA 18 از PES 2018 برتری نسبی ای داشته باشد.

رابط کاربری FIFA 18 نیز در مقایسه با عنوان های گذشته دچار بازنگری شده و رنگ بندی ها و فونت های جدیدی در طراحی آن استفاده شده است و اگر بخواهیم در بحث گرافیک یکی از این دو بازی را به عنوان بهترین انتخاب کنیم، عنوان منتخب قطعا FIFA 18 خواهد بود.

حالت های مختلف بازی

متاسفانه باید بگوییم که PES 2018 نتوانسته آن طور که باید عملکرد خوبی را در این بحث داشته باشد و در ارائه حالت های مختلف به گیمر همانند عنوان های پیشین عمل می کند. یکی از پر طرفدار ترین حالت های بازی Master League است که پیشرفت زیادی را نشان نمی دهد، برای مثال در این حالت بازیکن می تواند نیمار را با قیمتی معادل 30 میلیون یورو خریداری کند و این ستاره را به تیم خود بیاورد، در نتیجه شما هیجان زیادی را تجربه نخواهید کرد چون در چنین حالتی تیم شما به سادگی می تواند به صدر جدول صعود کند.

همانند عنوان های پیشین PES 2018 نیز توانسته تا حق امتیاز شبیه سازی لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا را بگیرد اما با انتخاب این حالت ها کاربر تنها از مسابقه ای به مسابقه بعدی وارد می شود و هیچ تفاوتی بین بازی در این حالت ها با حالت Single Player مشاهده نمی شود.

MyClub هم یکی دیگر از حالت های پر طرفدار سری بازی های PES است که متاسفانه در این مورد هم پیشرفت خاصی دیده نمی شود و هنوز حالت Ultimate Team فیفا برتری قاطعی را نشان می دهد.
در طرف دیگر FIFA 18 توانسته تا پیشرفت هایی را هر چند اندک به نمایش بگذارد.


FIFA 18 توانسته تا به هنگام انجام بازی در حالت Manager Career بازیکن را در موقعیت یک سرمربی واقعی قرار دهد، در فصل نقل و انتقالات و وقتی از یک بازیکن برای پیوستن به تیمتان درخواست می کنید، بازیکن مذکور به همراه مدیر برنامه اش به دفتر کار شما می آیند و با شما گفت و گو و تبادل نظر خواهند کرد در این حالت دیالوگ های مختلفی در اختیار شما قرار خواهد گرفت که با انتخاب هر کدام مسیر این گفت و گوها و نتیجه نهایی مناقشه را تغییر خواهید داد، البته این یک تغییر کلیدی و پیشرفتی اساسی نیست اما همین مقدار تغییر توانسته تا کاربران زیادی را راضی نگه دارد.

و در بررسی حالت های مختلف بازی هم شاهد برتری قاطع FIFA 18 نسبت به PES 2018 هستیم.

نتیجه گیری

به غیر از بحث سلیقه کاربران که می تواند انتخاب نهایی را تغییر دهد معتقد هستیم که FIFA 18 در مقایسه با PES 2018 عملکرد بهتری را داشته است و پیشرفت های جزئی PES 2018 در مقایسه با عنوان های پیشین قابل مقایسه با تحول عظیم FIFA 18 نیست.

تنها ضعف اصلی سری بازی های FIFA در مقایسه با سری  PES در چهره پردازی مصنوعی و Gameplay نه چندان روان آن خلاصه می شد که در FIFA 18 هر دوی این ضعف ها بر طرف شده اند و علاوه بر عملکرد قدرتمند FIFA 18 در این دو حوزه برتری این بازی در فاکتور های مختلف دیگر کاملا مشهود و بدیهی است.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: bartarinha.ir