چگونه میتوان با موجودات فضایی صحبت کرد؟
در حالی که تلاش‌ برای جستجوی موجودات فضایی ادامه دارد، هنوز از نحوه ارتباط با بیگانگان و زبان تکلم بی‌اطلاع هستیم. دانشمندان در این باره توضیح می‌دهند

نحوه ارتباط با بیگانگان چگونه است؟

از زمان تاسیس موسسه ستی (SETI Institute) در سال 1984، جستجوی موجودات فضایی به شکلی جدی‌تر دنبال شد. 60 سال قبل و در تاریخ 21 آگوست 1924، مقامات آمریکایی یک روز سکوت مطلق رادیویی را اجرا کردند. در این روز، از تمامی شهروندان خواسته شد که دستگاه‌های رادیویی خود را در حالت سکوت قرار دهند تا ستاره‌شناسان بتوانند به کمک گیرنده‌های رادیویی خود، سیگنال‌های رادیویی از سیاره مریخ را دریافت کنند. در آن زمان تصور می‌شد که بیگانگان، در سیاره مریخ سکونت دارند، ولی متاسفانه هیچ سیگنالی از مریخ شنیده نشد.

این سکوت آزاردهنده، مسئله‌ای قابل بحث و عجیب برای همگان بود. امروزه ما انسان‌ها به لطف پیشرفت‌های چشم‌گیر دنیای علم و نجوم، در بهترین جایگاه برای جستجوی بیگانگان هستیم. کهکشان یک مکان بسیار وسیع و بزرگ است و احتمالا وجود حیات بیگانه در هر نقطه‌ای از آن دور از ذهن نیست.
بنابراین دانشمندان امیدوار هستند که تلاش‌های ما روزی به ثمره بنشیند و ما بتوانیم با نژادی از موجودات فرازمینی ارتباط برقرار کنیم. اما سوالی که وجود دارد این است که نحوه ارتباط با بیگانگان به چه ترتیب خواهد بود؟ آیا آن‌ها هم با زبانی مشترک با ما سخن می‌گویند؟ مطلقا خیر!

اول از همه باید توجه داشت که نحوه ارتباط با بیگانگان ، کاری سخت و دشوار است که هنوز ایده دقیقی در مورد آن مطرح نیست. حتی اگر یک نژاد بیگانه از موجودات فرازمینی، ساکن منظومه پروکسیما قنطروس باشند، پیام‌های ارسالی و دریافتی به مدت 4 سال در مسیر خواهند بود. بنابراین، «صبر» کلید موفقیت در جستجوی موجودات فضایی است.

اکثر متفکران از جمله کارل ساگان (Carl Sagan)، بر این باورند که ریاضیات می‌تواند به عنوان یک زبان مشترک بین ما و بیگانگان نقش‌آفرینی کند. لانسلات توماس هاگبن (Lancelot Thomas Hogben) به عنوان یک دانشمند بریتانیایی، زبانی جدید تحت عنوان استراگلوسا (Astraglossa) را طراحی کرد. این زبان ارتباطی، بر روی سیگنال‌های رادیویی سوار می‌شود و پالس‌های کوتاه و بلند به ترتیب بیانگر اعداد و نمادهای ریاضی هستند. هنگامی که مبانی ریاضیات بین نژاد انسان و بیگانه‌ها برقرار شد، در آن صورت می‌توان بحث در مورد نجوم را آغاز کرد؛ موضوعی جذاب و سرگرم‌کننده که مسلما در بین ما و بیگانگان مشترک است.

البته هیچ تضمینی وجود ندارد که گونه‌های دیگر قادر به درک شیوه ارتباطی ما باشند؛ چرا که ممکن است بیگانگان نتوانند بدین طریق با ما ارتباط برقرار کنند. برای درک بهتر این موضوع، در نظر داشته باشید که امروزه در حدود 7 هزار زبان مختلف در سیاره زمین وجود دارد. تنها نیمی از این تعداد، دارای علائم نگارشی هستند. از این جهت هیچ تضمینی وجود ندارد که بیگانگان بتوانند از سیستم نگارشی ابداع شده توسط ما سر در بیاورند!

شری ولز جنسن (Sheri Wells-Jensen) به عنوان یک متخصص زبان شناس معتقد است که مسئله اصلی، زبان ارتباطی بین ما و بیگانگان نیست. در واقع ما به جای آنکه بیشتر صحبت کنیم، می‌بایست اطلاعات مربوط به نژاد انسان را با آنان در میان بگذاریم.

دکتر ست شوستاک (Seth Shostak)، ستاره شناس ارشد موسسه ستی (SETI) در این باره می‌گوید: «ارسال اطلاعاتی از قبیل متن، تصویر، فیلم، صدا و … موجب می‌شود که بیگانگان هوشمند به درک کامل‌تری از جامعه انسان‌ها دست یابند. با استفاده از یک لیزر قدرتمند، فرستنده‌های رادیویی و یا کانال فیبر نوری، می‌توان چنین داده‌هایی را در عرض چند روز به فضا ارسال کرد.»

اگر چنین شیوه‌ای کار کند، امکان برقراری ارتباط با موجودات فرازمینی تسهیل خواهد شد. بدین ترتیب، اگر تلاش برای پیدا کردن فرازمینی‌ها و نحوه ارتباط با بیگانگان برای شما نیز سوالات بسیاری را به همراه داشت، این روش می‌تواند به عنوان تنها راهکار پیشنهادی فعلی مورد استفاده قرار گیرد.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: gadjetnews.ir