یافته ای جالب در خصوص حالات چهره سگ های خانگی
بر اساس یک بررسی اولیه که توسط دانشمندان انگلیسی انجام شده، سگ‌های خانگی ممکن است از حالات چهره خود در تلاش برای برقراری ارتباط با انسان‌ها استفاده کنند.

آیا باید اخم سگ‌ها را باور کنیم؟

تاکنون و به‌طور تاریخی، حالات چهره حیوانات، انعطاف‌ناپذیر و غیرارادی در نظر گرفته می‌شده و به نظر می‌رسیده که چنین حالت چهره‌ای، یک حالت عاطفی و احساسی به‌جای یک تلاش عملی و فعال برای برقراری ارتباط با دیگران باشد.

پیش‌تر و در بررسی‌های انجام‌شده روی نخستی‌سانان غیر انسان، دیده شده که حالات چهره به‌واسطه حضور فرد دیگر به وجود می‌آید و لذا این تصور را ایجاد می‌کرده که نخستی‌سانان ممکن است شاید تا حدودی درک می‌کرده‌اند که حالات آن‌ها توسط دیگران دیده می‌شود. اگرچه هیچ شواهدی وجود ندارد که حالات چهره در گونه‌های دیگر به‌جز نخستی‌سانان با همین میزان حساسیت به توجه فرد دیگر ایجاد شده باشند.

در این خصوص، "جولیان کامینسکی" از دانشگاه "پورتسموث" انگلستان و همکارانش بر روی اینکه آیا حالات چهره سگ‌ها بر اساس نوع توجه انسان ایجاد می‌شود یا نه، تحقیق کرده‌اند.

در این سلسله آزمایش‌ها، 24 سگ خانگی از انواع مختلف در 4 موقعیت قرار گرفتند که در آن‌ها یک فرد راهنما روبروی آن‌ها یا پشت به آن‌ها، همراه یا فاقد غذا بوده است. در هرکدام از آزمایش‌ها، واکنش‌های ظاهری چهره سگ توسط یک دوربین فیلم‌برداری ثبت و آنالیز می‌شد.

محققان در آنالیز مربوطه دریافته‌اند که وقتی فرد راهنما روبروی سگ‌ها است، تحرکات چهره به‌طور چشمگیری نسبت به زمانی که پشت به آن‌ها است، افزایش می‌یابد و وجود یا نبود غذا هیچ تأثیری در این تحرکات ندارد.

با توجه به چنین نتایج جالبی، پژوهشگران فوق می‌گویند سگ‌ها می‌توانند به‌طور واضحی حالات چهره متفاوتی را ایجاد کنند و تعداد دفعات این حالات بر اساس میزان توجهی که از افراد دیگر دریافت می‌کنند، بیشتر می‌شود.
با این‌حال، نظر به این‌که حالات چهره، اغلب به‌عنوان یک سیستم خودکار، انعکاسی و عاطفی در نظر گرفته می‌شود، محققان اشاره کرده‌اند که کشف ارتباط داده‌های به‌دست‌آمده با یک سیستم انعطاف‌پذیر آمیخته با فرآیندهای احساسی و شناختی بالقوه در سگ‌ها، نیاز به مطالعات بیشتری خواهد داشت.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: isna.ir