آشنایی با مسیریاب ایرانی دال جایگزین ویز
قصد داریم شما را به نرم افزار مسیریاب دال آشنا کنیم که می تواند جایگزین نرم افزار ویز باشد.

آیا مسیریاب «دال» می‌تواند به سلطه ویز در ایران پایان دهد؟

اگر از تاکسی‌های موبایلی استفاده کرده باشید؛ حتما متوجه استفاده راننده‌ها از نرم‌افزار مسیریاب ویز (Waze) شدید.
 ویز یک برنامه موقعیت‌یاب لحظه‌ای براساس GPS است. رانندگان با ویز مسیرهای جدید؛ مسیرهای میانبر به مقصد، مسیرهای پرترافیک و نقشه خیابان‌ها و مکان‌ها را استفاده می‌کنند.

ویز در ایران با حاشیه‌های زیادی همراه شده است. اواخر سال گذشته؛ این نرم‌افزار کاربردی برای سرویس‌های تاکسی اینترنتی با دستور دادگستری و مقام قضایی فیلتر شد.
در اواسط مهرماه بی‌سروصدا رفع فیلتر شد و دوباره پس از یک هفته فیلتر شد. درباره مالکیت، سرورها و نحوه جمع‌آوری اطلاعات این برنامه ابهام‌های زیادی مطرح می‌شود.

اما اکنون؛ شاید معرفی نرم‌افزار مسیریاب صوتی بومی و ایرانی «دال» برای جایگزینی با ویز هستیم. «دال» توسط یک تیم برنامه‌نویسی از دانشگاه صنعتی شریف توسعه داده شده و از همان ابتدا تمرکز روی ساخت یک برنامه مکان‌محور صوتی فارسی بوده است.

این نرم‌افزار از ابتدای مهرماه امسال به طور رسمی عرضه شده است و در این مدت توانسته بیش از ۱۰ هزار دانلود از روی کافه‌بازار داشته باشد. شروع توسعه این نرم‌افزار به بهمن ماه سال ۱۳۹۵ باز می‌گردد.

این نرم‌افزار نقشه‌ای فارسی در اختیار کاربران قرار داده و می‌تواند ترافیک راه‌ها کشوری و خیابان‌های شهری را به صورت لحظه‌ای گزارش کند. در هر لحظه، روی نقشه مکان راننده و خودرو مشخص است و در طول مسیر حرکت؛ مکان لحظه‌ای نشان داده می‌شود.

امکان جست‌وجو به زبان فارسی در مسیرهای مختلف و یافتن بهترین و مناسب‌ترین راه‌ها براساس ترافیک و خلوتی و کوتاهی مسیر از دیگر قابلیت‌های نرم‌افزار «دال» است.
این برنامه می‌تواند زمان رسیدن به مقصد را تخمین بزند و با دستورات راهنمای صوتی به راننده بگوید از کدام‌ها خیابان‌ها و کوچه‌ها عبور کند تا در زمان تخمین‌زده شده به مقصد برسد.

رانندگان می‌توانند مسیرها و مکان‌ها مختلفی را روی نقشه علامت‌گذاری و ذخیره کنند تا در آینده مورد استفاده قرار دهند.

سازندگان «دال» مدعی هستند این برنامه می‌تواند سفری راحت و آسان را برای راننده‌ها فراهم کند و یک جایگزین مناسب و کامل برای نرم‌افزارهایی مانند ویز و گوگل مپ است.
این نرم‌افزار به طور رایگان و فعلا برای سیستم‌عامل اندروید عرضه شده است. «دال» را می‌توانید از روی فروشگاه‌های نرم‌افزارهای اندرویدی مانند کاف‌بازار دانلود کنید.

حالا باید دید برنامه «دال» می‌تواند از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را ببرد و جایگزین برنامه‌ای مانند ویز با گستره استفاده بسیار وسیع و روزمره شود. ویز در نمایش مسیرهای ترافیکی و یافتن کوتاه‌ترین مسیر از مبدا به مقصد بسیار قدرتمند ظاهر شده و رانندگان به شدت وابسته به آن هستند.

اما از آن سو؛ برای استفاده از آن نیاز به فیلترشکن دارند و دستورات صوتی آن به زبان فارسی نیست.

خیلی زود مشخص می‌شود «دال» جایگزینی قدرتمند برای ویز است و می‌تواند نیازهای کاربران را پاسخ دهد یا اینکه هنوز ویز روی موبایل رانندگان نصب و اجرا خواهد شد.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: 1pezeshk.com