محققان: سال 2018 منتظر زلزله های شدید باشید
براساس تحقیقات محققان, سال 2018 باید منتظر زلزله ها شدیدی باشیم!

هشدار دانشمندان درباره دو برابر شدن زلزله‌های مهیب در ۲۰۱۸

در تحقیقی که از سوی راجر بیلهام از دانشگاه کلرادو و ربکا بندیک از دانشگاه مونتانا در نشست سالانه انجمن زمین‌شناسی آمریکا ارائه شد، آمده است که به‌خاطر کاهش سرعت حرکت وضعی زمین باید انتظار حتی دو برابر شدن زلزله‌های شدید و قدرتمند را داشت.

این دانشمندان اعتقاد دارند كه تغییرات در سرعت حركت چرخش زمین به دور خود می‌تواند فعالیت‌های لرزه‌ای شدید را به‌ویژه در مناطق بسیار پر جمعیت گرمسیری ایجاد كند.

دانشمندان می‌گویند اگرچه تغییر سرعت حركت وضعی زمین اندك است و باعث كاهش طول روز‌ها به اندازه یك میلیونیوم ثانیه می‌شود، اما همین تغییر به ظاهر اندك، باعث آزاد شدن میزان عظیمی از انرژی‌های درونی زمین و در نتیجه بروز زلزله‌های ویرانگر خواهد شد.

بر اساس گزارش گاردین،این دو دانشمند در تحقیق خود زلزله‌های با قدرت ۷ ریشتر و بیشتر را طی ۱۱۷ سال اخیر بررسی كرده‌اند و مشخص شده كه در پنج دوره زمانی تعداد زلزله‌های مهیب افزایش چشمگیر داشته است. در این دوره‌ها كه زمین كاهش سرعت حركت وضعی داشته هر سال ۲۵ تا ۳۰ زلزله شدید رخ داده درحالی‌كه در دوره‌های دیگر به‌صورت میانگین این رقم ۱۰ تا ۱۵ زلزله در سال بوده است.

راجر بیلهام در این رابطه می‌گوید: این روند شروع شده و از ابتدای امسال تاكنون ما حدود شش زلزله شدید در نقاط مختلف جهان داشته‌ایم و به سادگی می‌توان دریافت كه سال آینده میلادی باید منتظر حدود بیست زلزله دیگر باشیم.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع:  khabaronline.ir