اولین اَبَر ماه سال 96 را از دست ندهید
12 آذر ماه ماه از همیشه به زمین نزدیکتر خواهد بود و آسمان درخشان تر خواهد شد!

منتظر اولین ابر ماه سال 96 باشید

شامگاه یکشنبه ۱۲ آذر،ماه در آسمان شب درخشنده‌تر از همیشه خواهد بود. هر چند در کشورهای دیگر این ابرماه یا سوپرمون آخرین فرصت در پایان سال ۲۰۱۷ است، اما در کشور ما برای نخستین‌بار در سال ۹۶ همه می‌توانند از دیدن ماهی که نزدیک‌تر از همیشه به زمین است، لذت ببرند.

دوازدهم آذر در ساعت ۱۹:۱۷ دقيقه‌ماه به وضعيت بدر يا قرص كامل میرسد. ‌ماه بدر آذر كه‌ماه سرد هم مشهور است در فاصله ۳۵۷ هزار و ۹۸۷ كيلومتری از زمين قرار میگيرد كه حدود ۲۷ هزار كيلومتر از حالت معمول به زمين نزديك‌تر به‌حساب می آيد. دیدن این  ابر ماه فرصتی است که بتوانید مواردی که تنها در عکس‌های بسیار زیبا مشاهده کرده‌اید را با چشمان خود ببینید. این ابر ماه تنها یک بهانه است که به‌واسطه آن به عظمت کهکشان راه شیری خیره شده و در  آن غرق شوید.

«ابرماه» یا «سوپرمون» یک نوع نادر از ماه کامل است که در سال نهایتا یک یا دو مرتبه رخ می‌دهد. در طول این رویداد، قرص ماه 14 درصد بزرگ‌تر و 30 درصد روشن‌تر از حالت معمول دیده می‌شود.

مدار‌ماه به دور زمين بيضوی است و اين مسئله باعث می شود تا نوعی نادر از‌ماه كامل از زمين ديده شود. وقتی ماه در حالت بدر به نزديك‌ترين فاصله خود از زمين میرسد و درخشان‌تر و بزرگ‌تر از هميشه ديده میشود،  ماه‌افروختگی يا اَبَرماه (سوپرمون) روي میدهد.

چرخش كامل‌ماه به دور زمين 27.32روز طول میكشد. طي اين گردش، ‌ماه از 2نقطه عبور میكند؛ اوج و حضيض.

اوج به‌معنای دورترين نقطه‌ در مدار بيضوی نسبت به زمين و حضيض به‌معناي نزديك‌ترين نقطه در مدار بيضوی نسبت به اين سياره است.  اگرچه‌ماه هر 4هفته يك‌بار به حضيض مداری میرسد و به زمين نزديك میشود اما هميشه در حالت بدر نيست كه ‌ماه افروختگی يا ابرماه رخ دهد. پديده ابرماه زمانی رخ میدهد كه‌ماه كامل به‌طور همزمان در نقطه حضيض قرار داشته باشد.  



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: khabaronline.ir