تا چند روز دیگر منتظر ماه گرفتگی آبی پس از 150 سال باشید!
در سال گذشته شاهد خورشید گرفتگی کامل بودیم که از سراسر آمریکا قابل مشاهده بود. امسال نیز ماه گرفتگی کامل ماه آبی رخ می‌دهد.

ماه گرفتگی آبی چیست؟

در سال 2017 خورشید گرفتگی کامل (کسوف) رخ داد و مردم ایالات متحده آمریکا توانستند این واقعه را به راحتی مشاهده کنند. بسیاری از افراد بعد از این پدیده، منتظر اتفاقی مشابه هستند. در حالی که مردم آمریکا برای مواجهه دوباره با خورشید گرفتگی کامل باید تا سال 2024 صبر کنند، در سال 2018 می‌توانند شاهد اتفاق جالب دیگری باشند.

در تاریخ 31 ژانویه، ماه گرفتگی کامل (خسوف) رخ می‌دهد. علت خاص بودن این خسوف را باید مرتبط به ماه آبی دانست. ماه آبی اصطلاحی بوده که به سومین قرص کامل ماه در فصل هایی که برخلاف معمول چهار بار به جای سه بار قرص کامل ماه به چشم می خورد، اطلاق می‌شود.

آخرین بار این پدیده در سال 1866 رخ داده است و در 2018 بعد از بیش 150 سال می‌توانیم شاهد آن باشیم. شهروندان آمریکا می‌توانند در سال 2028 دوباره این پدیده را مشاهده کنند..

بر اساس گزارشی از Space.com، تمامی شهروندان آمریکایی قادر به مشاهده ماه گرفتگی به صورت کامل نیستند. افرادی که در کشورهای آسیا میانه و شرق این قاره همانند اندونزی، نیوزیلند و بخش هایی از استرالیا سکونت دارند، به خوبی می‌توانند شاهد این خسوف باشند.

ساکنان آلاسکا، هاوایی و شمال غربی کانادا قادر به مشاهده این ماه گرفتگی به صورت کامل هستند. افرادی که در قسمت شرقی آمریکای شمالی و همچنین آمریکای مرکزی زندگی می‌کنند، موقعیت مناسبی برای خسوف ندارند.

در 31 ژانویه ماه گرفتگی کامل ماه آبی رخ می‌دهد و برای مشاهده دوباره آن باید تا 31 دسامبر سال 2028 صبر کنید. اگر کودک و یا جوان باشید، می‌توانید برای بار سوم با این پدیده نادر در 31 ژانویه سال 2037 روبرو شوید و از آن لذت ببرید.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: click.ir