اندازه گیری بهره هوشی IQ افراد با روش جدید
با توجه به پیشرفت دانشمندان در نقشه برداری از مغز به گفته آن‌ها برای تعیین بهره هوشی (IQ) دیگر نیازی به برگزاری آزمون نیست.

تعیین IQ افراد بدون آزمون

دانشمندان طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای نشان دادن ارتباطات مغزی (کانکتوم) انجام داده‌اند تا دریابند که چگونه رفتار انسان با اختلالات روانی و هوش در ارتباط است.

کانکتوم، نقشه جامع از اتصالات نورون در مغز است که با نام «دیاگرام اتصالات» نیز شناخته می‌شود. به بیان دیگر، کانکتوم تمام اتصالات نورونی درون مغز موجود زنده را شامل می‌شود.

محققان دانشگاه کمبریج و موسسه ملی سلامت (NIH) در ایالات‌متحده آمریکا، با بررسی اسکن‌های مغزی که با استفاده از تصویربردار تشدید مغناطیسی (MRI) گرفته شده‌اند، می‌توانند نقشه‌ای از اتصالات مغزی را ایجاد کنند. اسکن MRI معمولی، تصویر واحدی از مغز را نشان می‌دهد که برای بررسی ویژگی‌های متعدد ساختار مغزی مناسب است.

تکنیک جدید نقشه‌برداری مغز به درک اینکه چگونه اختلالات روانی مانند اضطراب و افسردگی و حتی شیزوفرنی با تفاوت در اتصالات درون مغزی در ارتباط است، کمک می‌کند.

محققان همچنین دریافته‌اند که در بعضی از مغزها اتصالات بیشتری وجود دارد و هرچه اتصالات مغزی بیشتر باشد، پردازش اطلاعات در مغز هم افزایش می‌یابد.

این آزمایش در بین ۲۹۶ شرکت‌کننده انجام گرفته و هنوز مشخص نیست که این اتصالات به ژنتیک افراد یا تحصیل آن‌ها مرتبط است یا خیر و چه عواملی در تقویت و تضعیف آن‌ها نقش دارد.

این بررسی در نشریه Neuron منتشر شده است.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: isna.ir