سیاه پوستان قربانی سیستم تشخیص چهره!
محققان متوجه شده‌اند که فناوری‌های تشخیص چهره در مورد سفیدپوستان بسیار بهتر از سیاه‌پوستان عمل می‌کنند.

سیستم تشخیص چهره بیشتر روی سفیدپوستان جواب می دهند

مطالعه جدید محققان "موسسه فناوری ماساچوست" (MIT)و دانشگاه "استنفورد" نشان داده است که میزان خطای قابل توجهی در سه برنامه تشخیص چهره تجاری در تعیین جنسیت هر فرد که سفیدپوست و مرد نبود، وجود دارد.

منشاء این تحقیق به سال‌ها پیش برمی‌گردد، زمانیکه "جوی بولاموینی" (Joy Buolamwini)که در آن زمان دانشجوی فارق التحصیل در آزمایشگاه مدیا موسسه فناوری ماساچوست بود از سیستم تشخیص چهره تجاری برای نصب چند رسانه‌ای استفاد کرده و دریافته بود که این سیستم به درستی چهره سیاه پوستان را شناسایی نمی‌کند.

برای آزمایش این سیستم‌ها، بولامینی و همکارش "تیمنیت گبرو" (Timnit Gebru)مجموعه ای از تصاویر 1200 چهره از مرد و زن با رنگ پوست‌های مختلف را جمع‌آ‌وری کردند. این مطالعه از شناسایی جنسیت برای آزمایش تمام سه سیستم استفاده کرد.

در طول آزمایش هر 3 سیستم تشخیص چهره، میزان خطا برای شناسایی چهره مردان سفیدپوست کمتراز 1 درصد بود. اما برای خانم‌های سیاه‌پوست میزان این خطا بین 20 تا 35 درصد بود.

در مورد خانم‌های سیاه‌پوست 2 سیستم‌ میزان خطای تشخیص جنسیت حدود 46 درصدی داشتند.

به رغم محدودیت تمرکز این تحقیق بر شناسایی جنسیت، محققان معتقدند این تعصبات نژادی و جنسیتی ممکن است در نتایج سیستم‌های شناسایی چهره برای سایر وظایف منعکس شود.

بولامینی می‌گوید: آنچه در اینجا واقعا مهم است روش و نحوه استفاده از این روش برای سایر برنامه‌های کاربردی است. همان تکنیک‌های متمرکز بر محتوا که می‌تواند برای تعیین جنسیت شخص مورد استفاده قرار گیرد، برای شناسایی فرد در هنگام جستجوی یک مظنون جنایی و یا باز کردن قفل گوشی نیز استفاده می‌شود.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: isna.ir