تفاوت مغز انسان های اولیه با ما چه بوده است؟
انسان‌های مدرن مغزهایی دارند که بیش از سه برابر بزرگتر از شامپانزه‌ها و بونوبوها یا شامپانزه کوتوله‌ها هستند و تحقیقات جدید نشان می‌دهد که طی سه میلیون سال گذشته، متوسط اندازه مغز به تدریج و به طور مداوم افزایش یافته است

 مغز انسان طی 3 میلیون سال گذشته بزرگ‌تر شده است

تجزیه و تحلیل جدید 94 گونه از فسیل‌های انسان‌تباران نشان می‌دهد که طی سه میلیون سال گذشته، متوسط اندازه مغز به تدریج و به طور مداوم افزایش یافته است. این تحقیق نشان می‌دهد که این روند عمدتا بوسیله تکامل مغزهای بزرگتر در میان جمعیت‌ گونه‌های منحصربفرد ایجاد شده است، اما معرفی گونه‌های تازه و با مغزهای بزرگ‌تر و انقراض گونه‌هایی با مغزهای کوچک تر نیز نقش مهمی دارند.

"آندرو دو" (Andrew Du)پزشک و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: اندازه مغز یکی از واضح ترین ویژگی‌هایی است که بشر را از دیگر موجودات جدا می‌سازد. این امر به پیچیدگی‌های فرهنگی، زبان و همه چیزهای دیگر که ما را منحصر به فرد می‌سازد، مرتبط است. اندازه‌های مغز نخستین انسان تباران همانند سایز مغز شامپانزها بود و از آن زمان تاکنون این اندازه به طور چشمگیری افزایش یافته است.

زمانیکه اندرو دو دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه "جرج واشنگتن" بود، کار خود را آغاز کرد و استاد راهنما او "برنارد وود" (Bernard Wood)استاد ریشه‌های انسانی دانشگاه جرج واشنگتن و نویسنده ارشد این مطالعه ، به دانشجویان خود یک پروژه ناتمام درباره درک اینکه چگونه اندازه مغز در طول زمان تکامل یافته است، داد.

محققان متوجه شدند زمانی که گونه‌ها در سطح "کلاد"(تک‌شاخه‌ای از درخت تبارزایی) شمارش می‌شوند، میانگین سایز مغز به تدریج طی سه میلیون سال افزایش می‌یابد.

این تیم تحقیقاتی همچنین دریافت که میزان تکامل مغز در بین نسب انسان تباران بسیار کندتر از آنچه  که امروزه عمل می‌کند، بوده است.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: isna.ir