راز تغییر تن صدای افراد در شرایط مختلف چیست؟
براساس تحقیقات صورت گرفته افراد براساس موقعیت اجتماعی خود در شرایط مختلف با تن صدای متفاوتی صحبت می کنند اما علت این کار چیست

راز تغییر صدای افراد در تعاملات اجتماعی مختلف چیست؟

پژوهشگران در تحقیقات اخیر خود دریافته‌اند که معمولا افراد هنگام صحبت کردن با فردی که موقعیت اجتماعی بالاتری دارد، از تن صدای بلندتری استفاده می‌کنند. به اعتقاد محققان زمانی که افراد احساس کمبود شخصیت کنند یا خود را از نظر اجتماعی پایین‌تر ببینند، طنین صدایشان بیشتر می‌شود و تن صدایشان بالا می‌رود. جالب‌تر این‌که وقتی افراد احساس غرور می‌کنند و از سطح اجتماعی بالایی برخوردارند، صدای آن‌ها تمایل به کمرنگ شدن و پایین آمدن دارد و به بیان دیگر، از تن صدای پایین استفاده می‌کنند.

دکتر ویکتوریا میلوا (Viktoria Mileva) از پژوهشگران حاضر در این تحقیق توضیح می‌دهد: «شاید این تغییرات آگاهانه یا ناآگاهانه صورت می‌گیرند، اما می‌توان گفت ویژگی‌های صوتی، راهی مهم برای برقراری ارتباط با وضعیت اجتماعی افراد است. ما در بررسی‌های خود دریافتیم هم مردان و هم زنان در پاسخ به افرادی که از سطح اجتماعی بالایی برخوردارند، تن صدای خود را تغییر می‌دهند.»

محققان در بررسی‌های خود، مصاحبه‌ای ساختگی را برنامه‌ریزی کردند که در آن با افراد مختلف مصاحبه شد. نتایج نشان داد افرادی که خود را در وضعیت اجتماعی بالاتری نسبت به فرد مصاحبه‌کننده ببینند، تمایلی به تغییر صدای خود ندارند و با تن صدایی معمولی به سؤالات پاسخ می‌دهند.

دکتر میلووا در توضیح این نتایج گفت: « سیگنال‌ها و ادراکات وضعیت اجتماعی انسان تقریبا بر کلیه تعاملات او نسبت به ویژگی‌های ریخت‌شناسی همانند شکل چهره، وضعیت بدن، استفاده از زبان خاص یا عبارات و صداهایی متفاوت، تأثیر می‌گذارد. درواقع این سیگنال‌ها یا اثرات آن‌ها هستند که به ما کمک می‌کنند تا بخش مهمی از رفتار انسان را درک کنیم.»



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: sinapress.ir