تاثیر جالب گرفتن دست همسر در هنگام درد!!
محققان متوجه شدند هنگامیکه زوج‌ها در هنگام درد دست یکدیگر را می‌گیرند, درد آنها کاهش می‌یابد

گرفتن دست همسر هنگام درد، افراد را آرام می‌کند

محققان دانشگاه "کلرادو بولدر" (University of Colorado Boulder) در تحقیق اخیرشان پی برده‌اند، هنگامیکه یکی از زوجین هنگام درد شریکش با او همدردی می‌کند، امواج مغزی آن دو با یکدیگر هماهنگ می‌شوند و هرچه آن امواج مغزی بیشتر با هم هماهنگ شوند، درد بیشتر کاسته می‌شود.

"پاول گلداستین" (Pavel Goldstein)نویسنده ارشد این مطالعه و محقق درد در"آزمایشگاه شناختی و عاطفی عصب شناسی" (Cognitive and Affective Neuroscience Lab) در کلرادو بولدر گفت: ما راهکارهای زیادی برای ارتباط در دنیای مدرن ارائه داده‌ایم و اکنون ما تعاملات فیزیکی کمتری با یکدیگر داریم.

این مطالعه جدیدترین تحقیق در خصوص پدیده‌ای به نام "همگاه سازی بین فردی" (interpersonal synchronization) است.

ایده این آزمایش زمانی به فکر دکتر گلد استین آمد که متوجه شد همسرش هنگام به دنیا آوردن دخترش درد داشت و با گرفتن دست وی درد او کاهش یافت.

او و همکارانش در دانشگاه هایفا این آزمایش را بر روی 22 زوج 23 تا 32 ساله که حداقل یکسال با یکدیگر بودند انجام دادند و چندین سناریو آزمایشی دو دقیقه‌ای را بر روی آنها انجام دادند و همزمان کلاهک‌های "الکتروآنسفالوگرافی" (EEG) فعالیت امواج مغزی آنها را اندازه گیری می‌کردند.

این سناریو سه مرحله داشت؛ در مرحله اول زوج‌ها بدون اینکه یکدیگر را لمس کنند تنها کنار یکدیگر نشستند، در مرحله ی دوم  کنار یکدیگر نشسته و دستان یکدیگر را گرفتند و در مرحله آخر هر یک از افراد در یک اتاق جداگانه نشستند.

بار دیگر محققان خانم‌ها را در معرض یک درد خفیف در بازو قرار دادند و سپس این سناریو را تکرار کردند.

محققان دریافتند هنگامیکه خانم‌ها درد داشتند وشریکشان نمی‌توانست دست آنها را بگیرد، اتصال امواج مغزی آنها کاسته شد.

گلداستین افزود: به نظر می‌رسد که درد کاملا همگاه سازی بین فردی زوج‌ها را قطع می‌کند سپس لمس شریکشان این اتصال را برقرار می‌کند.

آزمایش‌های بعدی نشان داد که هرچه این همگاه سازی بین مغزهای افراد بیشتر شود، احساس درد در زوجین کمتر می‌شود



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع:  isna.ir