کارت‌های گزارش DNA همه چیز شما را خواهند گفت!
در آینده روزی فراخواهد رسید که افراد کارت‌های گزارش "DNA" دریافت کنند و درباره همه چیز اطلاعاتی داشته باشند!

پیش بینی ژنتیکی رفتار های انسان

محققان دانشگاه ویرجینیا می‌گویند، در آینده روزی فراخواهد رسید که کودکان کارت‌های گزارش "DNA" دریافت کنند. این گزارشات راجع به پیش‌بینی احتمال ابتلا آنها به بیماری‌هایی از قبیل "حمله قلبی"،"سرطان" است. همچنین احتمال "اعتیاد به تنباکو" و "باهوشی بیش از حد متوسط" را نیز پیش‌بینی می‌کند.

به نظر می‌رسد که شایع‌ترین بیماری‌ها و بسیاری از رفتارها و صفات از جمله "هوش"، نتیجه یک یا چند ژن نیست. بلکه تعداد بسیار زیادی از ژن‌ها در این ویژگی‌ها دخیل هستند.

با استفاده از داده‌های حاصل از مطالعات ژنتیکی در حال انجام، محققان در حال توسعه روشی موسوم به "نمرات احتمالی پلی‌ژنیک"(چند ژن) هستند. این اعداد بر اساس ویژگی‌های دسته‌ای از ژن‌ها است و به عنوان یک معیار، برای پیش بینی بروز یک صفت تعیین می‌شود.

به نظر می‌رسد که شایع‌ترین بیماری‌ها و بسیاری از رفتارها و صفات از جمله "هوش"، نتیجه یک یا چند ژن نیست. بلکه تعداد بسیار زیادی از ژن‌ها در این ویژگی‌ها دخیل هستند.

گرچه که آزمایشات جدید "DNA" نیز این احتمالات را بیان می‌کند ولی قابلیت "تشخیص" این ویژگی‌ها را ندارد.

شرکت‌های دارویی همچنین می‌توانند از این اعداد و ارقام برای آزمایشات بالینی داروهای پیشگیری کننده از بیماری‌هایی مانند بیماری "آلزایمر" یا "بیماری‌های قلبی" استفاده کنند.

این "اعداد پلی ژنیک" از این جهت نیز بحث برانگیز است که می‌توانند هر نوع صفتی را پیش‌بینی کنند نه فقط بیماری.

به عنوان مثال اکنون این اعداد می‌توانند حدود 10 درصد از عملکرد یک فرد در آزمون های "IQ" را پیش‌بینی کنند.  

اریک ترکهیمر ژنتیک‌شناس و استاد دانشگاه "ویرجینیا" گفت: نکته جالب که این کارت‌ها را هم جالب و هم هشدار دهنده می‌کند، این است که می‌تواند هم مورد استفاده منفی قرار گیرد و هم مثبت.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: isna.ir