شغل های متفاوتی که تلگرام در ایران بوجود آورده است!
شاید تمایل داشته باشید که بدانید تلگرام چه فرصت‌های شغلی را در ایران بوجود آورده است.

تلگرام چه طور ایرانیان را سرکار گذاشت؟

بحث فیلتر شدن تلگرام و کوچ اهالی فضای مجازی به پیام رسان های داخلی طی چند هفته گذشته به یکی ازمهمترین بحث های مردم در دنیای سایبری و حقیقی تبدیل شده است. به گونه ای که ماندن یا رفتن از آن محل گفتمان و مناظره گروه های مختلف است؛ اما در این بین چیزی که نقطه مشترک تفکرات گوناگون محسوب می‌شود این است که در حال حاضر نه فقط ایران که جامعه جهانی نیز قادر به انکار کردن عالم سایبر و فضای مجازی نیست این در حالی است که می شود ظهور دنیای اینترنت را در سبک زندگی مردم امروز یک انقلاب دانست.

انقلابی که علاوه بر تاثیرات اجتماعی و فرهنگی در روابط افراد با یکدیگر تاثیرات اقتصادی چشمگیری نیز داشته و توانسته تا بازار کاررا در دنیا یک تکان اساسی دهد و علاوه بر تغییر شکل و شمایل برخی از کارها  فرصت های شغلی زیادی را برای اشخاص ایجاد کند؛ تا جایی که چندی پیش وزیر ارتباطات کشور در رابطه با همین موضوع طبق یک آمار اعلام کرد که طی دو سال گذشته در فضای مجازی بالغ بر ۲۰۰هزار شغل ایجاد شده است.

به همین خاطر با توجه به سر وصداهای اخیر درباره موضوع پیام رسان های خارجی و داخلی نگاهی به مشاغلی انداختیم که طی این مدت در بستر فضای مجازی شکل گرفت و برای تعداد زیادی از افراد شغل ایجاد کرد.

از ساختن ویدیوهای بامزه تا گرفتن سفارش تبلیغ

دیدن فیلم‌های بامزه شاید تاریخچه‌اش به برنامه‌های تلویزیونی مثل دیدنی‌ها و رنگارنگ برگردد. زمانی که تماشای کلیپ‌های دوربین مخفی یا زمین خوردن افراد مقابل در قاب تلویزیون یکی از خنده دار ترین آپشن های ما برای گذراندن اوقات فراغتمان محسوب می‌شد؛ اما رفته رفته تکنولوژی جایش را بینمان باز کرد و حالا می‌شد به برکت رونمایی از گوشی‌های دوربین دار کلیپ‌های مختلفی ضبط کرد و با امکانات بلوتوث آنها را دست به دست کرد و از گوشی به گوشی دیگر به مخاطبان آن اضافه کرد؛ اما با آمدن نسل جدید موبایل‌ها و شبکه‌های اجتماعی انقلاب عجیبی در زمینه ساختن این کلیپ ها افتاد.

رفته رفته هر کدام از این آدم ها با شخصیت دادن به ویدیوهایشان گاها تبدیل به یک سلبریتی مجازی شدند و با زدن کانال ها و صفحات مستقل مخاطبان زیادی را با خودشان همراه  کردند.از اینجا به بعد ساختن این ویدیوها برای سازندگانش نه فقط بهانه‌ای برای تفریح کردن یا مطرح شدن که دیگر منبعی بود برای کسب درآمد. تا جایی که افراد مختلفی با ساختن یک کلیپ طنز یا حتی آموزشی در حوزه های مختلف موفق به گرفتن عضو یا فالوور می شدند و داشتن یک کانال و صفحه پرمخاطب باعث می‌شد تا با گرفتن پست های تبلیغاتی از این راه  یک درآمدزایی خوب داشته باشند و امرارمعاش کنند.

فروش مستقیم از تولید به مصرف

بعد از فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام رفته رفته می‌شد رد پای خرده فروشان را هم پیدا کرد. فروشندگان مجازی‌ای که خودشان به چند دسته تقسیم می‌شدند. دسته اول افرادی بودند که ترجیح می‌دادند کنار مشتری‌های حقیقی در مغازه‌هایشان بازار دنیای مجازی را هم به دست بگیرند و علاوه بر مشتری های بومی دایره متقاضیانشان را گسترش دهند. دسته دوم هم دست فروشان و خرده فروشانی بودند که شاید نمونه‌های ملموس‌تر آنها را پیش از این در ایستگاه‌های مترو دیده باشیم؛ اما دسته سوم  کسانی بودند که پاره وقت کار می کردند. این گروه ترجیح می دادند دست به تولید بزنند و آثار تولیدی خودشان را به فروش برسانند از زیورآلات تزئینی گرفته تا ساخت اسباب بازی و عروسک.کاری که علاوه بر فروش داخلی برایشان مشترهای برون مرزی خارجی هم داشت که حالا اینترنت و پست های هوایی کار را برایشان راحت می‌کرد.

عنوان شغلی جدیدی به نام«ادمین»

طبق آمارهای می‌شود گفت که ایرانی‌ها با چیزی حدود ۴۰ میلیون حساب کاربری در تلگرام ۷۵درصد کل مخاطبان این پیام رسان خارجی را شامل می‌شوند. تلگرامی که با آمدنش بسیاری از شرایط روزمره زندگی ایرانی‌ها را تحت تاثیر قرار داد؛ تا جایی که بیشترمان از یک جایی به بعد تصمیم گرفتیم تمام تخم‌مرغ‌هایمان را در سبد تلگرام بگذاریم و به جای چک کردن ایمیل، خبرگزاری‌ها و خیلی از کارهای دیگر تمام فعالیت‌های اینترنتی مان را درهمین یک خانه محدود کنیم. این کار علاوه بر آسیب‌هایی که داشت، اما برای عده زیادی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شغل کرد. افرادی که حالا سکان صفحات و کانال های مجازی شرکت‌‌ها، سازمان‌ها و رسانه های مختلف را در شبکه های مجازی هدایت می کردند و در شکلی رسمی  به عنوان ادمین یک صفحه یا یک کانال خاص مشغول به کار می‌شدند.

روبات‌های پولساز

در تعریف روبات‌ها آمده است که نوعی حساب کاربری ویژه برای ارسال و دریافت اتوماتیک پیام هستند و کاربران می‌توانند با ارسال دستورات گوناگون با ربات های تلگرام در ارتباط باشند، این ارتباط می‌تواند در یک مکالمه شخصی و یا در یک گروه ایجاد شود؛اما خوب است بدانید که راه اندازی همین آپشن در تلگرام علاوه بر یک امکان در این پیام رسان خارجی برای عده زیادی توانست فرصتی را ایجاد کند که به این موضوع به عنوان یک کار نگاه کنند و از بات‌های تلگرامی به طرق مختلف یک منبع درآمد بسازند. از گرفتن تست‌های شخصیت شناسی گرفته تا بات‌های جستجوی زیر نویس و موسیقی یا حتی بات‌هایی که شما از طریق آن می‌توانید پیامتان را ناشناس به افراد مختلف ارسال یا از آنها دریاقت کنید.

طرح ایجاد تراکم جمعیت در صفحه شما

این یک مورد را هم می‌شود در دسته مشاغل نوینی قرار داد که با گسترش سبک زندگی مجازی در دنیای امروز رفته رفته زمینه ای را فراهم کرد تا افراد گزینه‌های عالم سایبر را به عنوان یک حرفه و پیشه ببینند و از آن برای امرار معاش استفاده کنند. راهی که افراد از طریق آن می‌توانند در ازای پولی که می‌گیرند و درخواستی که از سمت مشتریان خود دارند با اپلیکیشن‌ها و روبات‌هایشان برای کانال و صفحات مختلف عضو ایجاد کنند. عضوی که بنا به مبلغی که می پردازید می تواند واقعی یا تقلبی باشد.

به یک «سین کار» تمام وقت نیازمندیم

این یکی را هم می توان در رده شغل های بالا دانست. چیزی که باعث می شود تا شما به جای افزایش مخاطب در کانال یا یک صفحه تعداد بازدیدکنندگان هر صفحه را بالاببرید و آن را در گروه‌ها و کانالهای مختلف فوروارد کنید تا یک پست خاص بیش از آن چیزی که باید دست به دست و دیده شود.

 اندرحکایت مشاغل کاذب

در راستای همه مشاغل مختلفی که به دنبال فراگیر شدن اینستاگرام و تلگرام در فضای مجازی شکل گرفت. دسته دیگری را هم می توان در رده مشاغل کاذب گذاشت که از بین آنها می‌شود به نمونه‌هایی مثل فروختن آیدی اشاره کرد تا جایی که به محض محبوبیت یک شبکه اجتماعی عده ای از قبل اقدام به ساختن صفحات و حساب های کاربری با اسم سازمان ها،ارگان ها و رسانه ها و اشخاص شناخته شده می‌کنند و با این کار بعدها با مبالغ هنگفت این آیدی‌ها را با اسم این افراد به خودشان می‌فروشند.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: mehrnews.com