گوگل الو Allo جایگزین تلگرام می شود؟!
در این مقاله با بررسی گوگل الو می‌خواهیم بدانیم که آیا این اپلیکیشن می‌تواند جایگزینی مناسب برای تلگرام باشد یا خیر.

با گوگل الو آشنا شوید

کمپانی گوگل در سال 2016 از پیام رسان جدیدش با نام الو (Allo) رونمایی کرد. کاربران با این اپلیکیشن می‌توانند در بستر اینترنت با سرعت بالا و به صورت رایگان به گفتگو بپردازند. در ادامه شما را با این اپلیکیشن پیام رسان بیشتر آشنا می‌کنیم و به تفاوت‌های آن با تلگرام می‌پردازیم.


امنیت گوگل الو چگونه است؟

همان طور که حتما مطلع هستید، تلگرام از سیستم رمزگذاری end-to-end یا همان سرتاسری استفاده می‌‌‌‌کند و به همین ترتیب هم فضایی با امنیت بالا را برای امر پیام رسانی ایجاد کرده است. در تلگرام داده‌ها با این سیستم رمزگذاری می‌شوند و تنها دو فردی که در حال چت با یکدیگر هستند، می‌توانند به اطلاعات رد و بدل شده دسترسی داشته باشند.

اما گوگل الو به صورت پیش فرض از سیستم رمزگذاری سرتاسری استفاده نکرده و به همین دلیل هم از همان ابتدای معرفی، با انتقاد زیادی مواجه شد. در واقع با قرار گیری داده‌ها بر روی سرور گوگل، پیام‌هایی که ارسال می‌کنید به راحتی توسط عوامل خارجی قابل دسترسی خواهند بود.

دلیل اصلی گوگل برای عدم استفاده از سیستم رمزگذاری end-to-end، به قرار گیری دستیار اختصاصی‌اش در گوگل الو مربوط می‌شود. در واقع گوگل اسیستنت همان عامل خارجی است که در این پیام رسان قرار گرفته و با دسترسی به چت‌هایتان، توسط هوش مصنوعی شما را کمک می‌کند. در ادامه بیشتر در رابطه با کاربرد دستیار اختصاصی گوگل در این پیام رسان و کاربردش صحبت خواهیم کرد.

خوشبختانه بخشی با نام Incognito Mode برای گوگل الو در نظر گرفته شده که با فعال نمودن آن می‌توان با سیستم رمزگذاری سرتاسری چت کرد. مسلما در این وضعیت با بسته شدن دسترسی عوامل خارجی به چت‌ها، گوگل اسیستنت غیرفعال خواهد شد. این مود شباهت زیادی به سکرت چت تلگرام داشته و از از قابلیتی با نام Chat Expiry بهره می‌برد که توسط آن می‌توان مدت زمان خاصی را برای از بین رفتن خود به خودی چت‌ها تعیین نمود.

اگر مدام از حالت Incognito Mode در گوگل الو استفاده کنید، این پیام رسان سطح امنیتی نزدیک به تلگرام خواهد داشت. البته خبری از تایید دو مرحله‌ای و رمزگذاری برنامه در پیام رسان گوگل نیست که نکته‌ای منفی در این بخش محسوب می‌شود.


گوگل الو از نظر قابلیت‌ چه شباهت‌هایی به تلگرام دارد؟

گوگل سعی کرده تا بیشترین قابلیت‌های پایه در امر پیام رسانی را در الو قرار دهد. توسط گوگل الو می‌توان به ارسال فایل‌ها با فرمت‌های مختلف، استیکر، گیف، لوکیشن و انواع ایموجی‌ها پرداخت. علاوه بر این‌ها قابلیت ضبط ویس و ویدیو مسیج مانند آنچه در تلگرام دیده بودیم هم برای الو در نظر گرفته شده است.

همچنین گوگل الو قابلیت ساخت گروه با اعضای مختلف را ارایه می‌دهد. افراد را می‌توان به دو صورت توسط لینک و یا شماره تلفن همراه به گروه ساخته شده دعوت کرد. امکان تعیین اختیارات ادمینی هم برای هر یک از اعضای گروه در نظر گرفته شده است. اما ایجاد گروه در گوگل الو به صورت پیش فرض در حالتی صورت می‌گیرد که رمزگذاری سرتاسری برای آن تعبیه نشده؛ ولی نکته مثبت اینجاست که حالت Incognito با فعال شدن رمزگذاری end-to-end در این بخش برای کاربر وجود دارد.

توسط گوگل الو می‌توان مانند تلگرام برای پروفایل خود عکس انتخاب کرد، دریافت اعلان از گروه و یا افراد را در حالت Mute قرار داد، کارابران دیگر را بلاک کرد و بسیاری دیگر از این قبیل توانایی‌ها که در پیام رسان‌های مشابه مشاهده می‌کنیم.

با موجود بودن نوار جستجو، این امکان به کاربر داده شده تا در چت‌ها و مخاطبین به جستجو بپردازد. البته در گوگل الو بر خلاف تلگرام نمی‌توان کاربران ناشناس را از این طریق پیدا کرد.


گوگل الو چه قابلیت‌های جدیدی نسبت به تلگرام دارد؟

گوگل دستیار اختصاصی خودش را در پیام رسان الو قرار داده و از این طریق تجربه هوشمندی را در زمینه پیام رسانی به کاربر ارایه می‌کند. گوگل اسیستنت در تمام مدت به صورت آماده در صفحه چت حضور دارد و با زیر نظر گرفتن فعالیت‌هایتان، کمک‌ زیادی به شما خواهد کرد. برای مثال در صورتی که فردی توسط گوگل الو برایتان عکسی بفرستد، باکسی از پاسخ‌های احتمالی در صفحه چت نمایان می‌شود و شما می‌توانید بدون تایپ کردن چیزی، یکی از آن‌ها را ارسال کنید. علاوه بر این‌ها در صفحه چت می‌توان از گوگل اسیستنت خواست تا ویدیو پخش کند، درباره موضوعی از ویکی‌ پدیا مقاله ارسال کند و بسیاری دیگر از این دسته فعالیت‌ها که توسط این دستیار قابل انجام هستند.

قابلیت تعویض تم در گوگل الو به صورت مجزا برای هر صفحه چت بوده و کاربر از این طریق می‌تواند برای هر فرد، از یک تم خاص استفاده کند. البته امکان دانلود تم‌های بیشتر فعلا در این پیام رسان ارایه نمی‌شود.

الو به راحتی با اکانت گوگل همگام شده و از این طریق اطلاعات مختلف را سینک می‌کند. کاربر می‌تواند از این قابلیت برای گرفتن بکاپ از داده‌ها و چت‌ها استفاده کند. البته بکاپ گیری از اطلاعات به طور خودکار توسط خود گوشی هم انجام می‌شود.

تماس صوتی و تصویری در گوگل الو به صورت پیش فرض موجود نیست و برای استفاده از آن می‌بایست اپلیکیشن گوگل Duo را نصب کنید. البته آیکون تماس در رابط کاربری گوگل الو قرار دارد.

یکی دیگر از قابلیت‌های جالب پیام رسان گوگل، امکان تغییر اندازه فونت‌ نوشته‌ها در چت‌ است. در الو این امکان به کاربر داده شده تا هر جمله را به صورت مجزا با اندازه‌های دلخواهش ارسال کند.


تلگرام در چه بخش‌هایی بهتر از گوگل الو عمل می‌کند؟

با وجود این که در گوگل الو شاهد قرار گیری قابلیت‌های مختلفی هستیم، اما این اپلیکیشن برای دسترسی به قدرت بالای تلگرام در این زمینه، راه طولانی را در پیش دارد. قابلیت‌های محبوبی چون کانال، سوپر گروه، ربات‌ها و تعدادی دیگر از این ویژگی‌ها، مواردی هستند که در در گوگل الو یافت نمی‌شوند. همچنین عدم پشتیبانی از آیدی برای حساب کاربری، عدم نمایش وضعیت آنلاین بودن و تنظیمات بسیار محدود از دیگر نقاط ضعف گوگل الو در مقابل تلگرام به حساب می‌آیند.

گوگل الو تنها در سه نسخه تحت وب، اندروید و iOS موجود بوده و خبری از پشتیانی وسیع آن از پلتفرم‌های مختلف مانند آنچه در تلگرام دیده بودیم، نیست.

علاوه بر این‌ها، چند وقتی است که خبرهایی مبنی بر توقف سرمایه گذاری گوگل برای الو و شروع یک پروژه جدید با نام گوگل چت به گوش می‌رسد که در این وضعیت با نامعلوم بودن وضعیتش در آینده، اعتماد کردن به این پیام رسان برای کاربر دشوار خواهد بود.


آیا گوگل الو می‌تواند جایگزین مناسبی برای تلگرام باشد؟

اگر می‌خواهید به یک پیام رسان مانند آنچه در نسخه‌های ابتدایی تلگرام تجربه کرده بودید، دسترسی داشته باشید، گوگل الو می‌تواند گزینه مناسبی برای شما در این زمینه باشد. گوگل الو تقریبا همه قابلیت‌های پایه‌ در یک پیام رسان را به کاربر ارایه می‌کند و با موجود بودن دستیار اختصاصی، تجربه جالبی را در اختیارتان قرار می‌دهد. از نظر ظاهری هم این اپلیکیشن رابط کاربری ساده‌ای داشته و از این رو کار کردن با آن برای کاربران بسیار آسان خواهد بود.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: click.ir