خلق موجودی از ترکیب انسان و گوسفند توسط دانشمندان!!
محققان با ترکیب ژن انسان و گوسفند موجودی خلق کرده اند که در ظاهر گوسفند است اما دارای ژن های انسان نیز می باشد!

پرورش موجود هیبریدی با ژن های انسان و گوسفند!

محققان دانشگاه کالیفرنیا موجودی خلق کرده‌اند که نه انسان است و نه گوسفند، بلکه گوسفندی است که تعداد محدودی ژن‌های انسانی دارد. این دومین بار در کمتر از یک سال گذشته است که دانشمندان موفق به کشت و پرورش هیبرید انسان و حیوان شده اند.

هفته گذشته محققان ادعا کردند که توانستند جنین‌های حیوانی دارای سلول‌های انسانی را برای بار دوم رشد دهند. آخرین باری که دانشمندان موفق به انجام چنین کاری شدند، موجود میزبان یک خوک بود و این بار نوبت به گوسفند رسیده است.

این هیبرید انسان و حیوان تنها به هدف به رخ کشیدن توانایی‌های علمی تولید نشده است. هدف اصلی از چنین اقداماتی پتانسیل بسیار بالای هیبریدها (موجودات ترکیبی) در زمینه های پزشکی بالاخص در حوزه پیوند اعضا و نجات جان هزاران بیمار است.

با وجود اینکه چنین دستاوردهایی ما را روز به روز به کاشت و رشد اعضای انسانی در بدن حیوانات میزبان نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند، اما دغدغه‌های اخلاقی بسیاری همواره وجود دارد. صاحب‌نظران علم پزشکی و حامیان حقوق حیوانات همواره این سوال را مطرح می کنند که چنین اقداماتی تا چه حد زندگی حیوانات را به خطر می اندازد و چنین اقدامی چه منافعی برای انسان دارد؟

روزانه بیش از 20 بیمار به علت کمبود اعضای پیوندی، در لیست انتظار دریافت عضو، جان خود را از دست می‌دهند. با اینکه در سال 2015 حدود 16 هزار اهدا کننده عضو در آمریکا به ثبت رسید و 33 هزار 600 عمل جراحی پیوند عضو صورت گرفت، اما همچنان 120 هزار نفر در این کشور از دریافت عضو مورد نیازشان باز ماندند. به بیان ساده‌تر، تعداد اعضای مناسب پیوند و اهداکنندگان عضو با میزان بیمارانی که به این اعضا نیاز دارند، متناسب نیست؛ این در حالی است که این روزها میزان موفقیت پیوند بسیار بالا رفته و می‌تواند جان هزاران بیمار را نجات دهد.

اگر دانشمندان می‌توانستند راهی پیدا کنند که بتوانند اعضای انسانی را در بدن حیواناتی به عنوان میزبان کشت و رشد دهند، این عدم تناسب عرضه و تقاضا برای اعضا مرتفع می‌شد و هزاران هزار بیمار نجات پیدا می کردند.

شایان ذکر است؛ پیش‌تر محققان توانستند پانکراس موش صحرایی را در بدن یک موش آزمایشگاهی تولید کنند؛ دستاوردی که نشان داد می‌توان چنین کاری را در مقیاسی بزرگتر بری تولید اعضای انسانی انجام داد. اما ارگان‌های بدن انسان به مراتب نسبت به موش‌ها بزرگتر است و لذا باید میزبان بزرگتر و مناسب‌تری هم برای آن پیدا کرد.

خوک‌ها و گوسفندها دارای خصوصیات خوبی هستند که آن‌ها را برای میزبانی کشت اعضای انسان و پرورش ٰهیبرید انسان و حیوان مناسب‌تر کرده است. برای مثال اعضای داخلی خوک‌ها و گوسفندها از لحاظ شکل و اندازه بسیار شبیه به ارگان های بدن انسان هستند. همچنین سرعت رشد اعضا در این دو موجود نسبتاً بالاست.

نتایج تحقیقات ژنتیکی جدید، دانشمندان را بیش از پیش امیدوار کرده است که بتوانند حتی ارگان‌های تولید شده را از لحاظ ژنتیکی با بیمار گیرنده عضو شبیه کنند و شانس پذیرش پیوند را بالا ببرند.

دستاورد فعلی تنها قدم کوچکی برای رسیدن به هدف نهایی کشت یکی از اعضای کامل انسان در بدن حیوانات میزبان محسوب می شود و هنوز برای تولید عضوی که واقعاً قابل پیوند به بدن بیماران باشد، نیاز به تحقیقات بیشتری است.

بد نیست بدانید هیبرید انسان و خوکی که پیش‌تر به عنوان میزبان سلول‌های بنیادی مورد استفاده قرار گرفت، دارای یک سلول انسانی به ازای از هر 100 هزار سلول بود و این رقم برای گوسفندی که خبرش هفته پیش منتشر شده، یک سلول انسانی در هر 10 هزار سلول است. در حالی که این یک پیشرفت بزرگ محسوب می‌شود، اما هنوز تا تولید یک عضو کامل در بدن هیبرید انسان و حیوان راه زیادی در پیش داریم.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: click.ir