مومیایی عجیب کشف شده سه انگشتی, انسان نیست! عکس
زمستان گذشته، مومیایی عجیبی در پرو کشف شد که به جای ۵ انگشت دارای ۳ انگشت در دست و پای خود بود و حالا مشخص شده است که این مومیایی یک انسان نیست!

مومیایی سه‌انگشتی پرو، انسان نیست

اوایل سال ۲۰۱۷ (زمستان ۱۳۹۵) بود که یک مومیایی در نزدیکی مقبره‌ای در کشور پرو پیدا شد. این اکتشاف به تیتر اول اخبار جهان راه یافت؛ زیرا این مومیایی به‌رغم ظاهر انسان‌نمای خود، فقط دارای ۳ انگشت در پا و ۳ انگشت در دست بود. جمجمه آن نیز بلند و کشیده بود.

حال یک ژنتیک‌شناس روسی از سن‌پترزبورگ این نمونه را آزمایش کرده است تا زیستگاه و منشأ این مومیایی را مشخص کند. او تشخیص داد که این مومیایی که «ماریا» نام گرفته، متعلق به قرن پنجم پس از میلاد مسیح است؛ اما بررسی نمونه بافت آن نشان می‌دهد با اینکه تعداد کروموزوم‌های این مومیایی مانند انسان، ۲۳ جفت است؛ ولی انسان نیست.


سی‌تی اسکن ماریا، مومیایی سه‌انگشتی پرو

سی‌تی اسکن ماریا، مومیایی سه‌انگشتی پرو

شواهد موجود نشان می‌دهد که این مومیایی انسان است، ولی محققان می‌گویند که ساختار آناتومی این مومیایی با انسان‌های آن دوره کاملا متفاوت است. آن‌ها در حال مشاهده و بررسی شکل کروموزوم‌ها و آمینواسیدهای ماریا هستند تا ببینند آیا این مومیایی شبیه انسان‌های آن زمان است یا خیر.

یکی از تفاوت‌های عمده ساختاری این مومیایی با انسان، قفسه سینه آن است. شکل وارونه قسمت فوقانی بدن این مومیایی، دنده‌های آن را به شکل نیم‌دایره درآورده است. این ساختار بدنی مومیایی، محققان را در مطالعه اعضای داخلی بدن ماریا کمک کرده است.

برای حفاظت «ماریا» از کلرید کادمیوم استفاده شده که ماده‌ای شیمیایی با خاصیت ضدباکتریایی است.

در حال حاضر نیز محققان روسی به همراه محققان پرویی در حال انجام مطالعات بیشتر روی «ماریا» هستند و محققان روسی امیدوارند تا این مومیایی را به کشور خود منتقل کنند.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: isna.ir