بهترین آدامس کدام آدامس است؟
 اکثر افراد و به ویژه جوان ها آدامس می جوند. اما آیا آدامس جویدن برای دهان و دندان مضر است؟ کدام آدامس بهترین نوع آدامس محسوب می شود؟

کدام آدامس برای جویدن خوب است؟

 بهترین نوع آدامس‌، انواع رژیمی و بدون قند آن است که برای هر گروه سنی یا هر فرد بیمار یا سالمی مناسب است. هر عدد از این آدامس‌ها حاوی دو کالری و انواع غیر رژیمی آن حاوی ۱۰ کالری انرژی است.

مهم‌ترین فایده آدامس‌های رژیمی این است که شیرین کننده آن از طریق باکتری‌های دهانی تجزیه و تخمیر نمی شود و باعث پوسیدگی و برداشت کلسیم و فسفات از دندان نمی‌شود و به حفظ تمیزی و سلامت دهان کمک می‌کنند. در میان آدامس‌های رژیمی انواعی که حاوی زایلیتول Xylitol (نوعی شیرین کننده) است، توصیه می‌شود.

بد‌ترین آدامس‌ها انواعی است که به دلیل قوام سفت حین فشرده شدن میان دندان‌ها و هنگام تولید حباب، فشار مضاعفی به فک وارد می کند و باعث آزردگی و درد مفصل فک و لق شدگی مواد پرکرده دندان می‌شود؛ ضمن این که با تحریک ترشح بیش از حد غدد بزاق به طور کاذب سبب کاهش حس تشنگی می‌شود. همچنین از مصرف آدامس‌های رنگی و انواعی که اسانس قوی دارد و همچنین انواع آدامس‌های خارجی که فاقد برچسب تایید وزارت بهداشت و بدون تاریخ مصرف است، بپرهیزید.


اطلاعاتتان را درباره آدامس بالا ببرید 

بهترین آدامس کدام آدامس است؟

درباره آدامس‌های نیکوتین و کافئین‎دار به یاد داشته باشید این آدامس‌ها مخصوص افراد سیگاری در حال ترک است و مصرف آن برای کودکان، افراد غیرسیگاری و زنان باردار و شیرده منع شده است. آدامس‌های نیکوتین دار را تحت نظر پزشک مصرف کنید. آدامس‌های با خاصیت سفید کنندگی اگرچه جرم و لک دندان را برطرف می‌کند، اما مصرف مستمر و زیاد از حد آن موجب می‌شود، مواد سفید کننده آن باعث ساییدگی شدید مینای دندان شود و به گسترش پوسیدگی دندان‌ها بینجامد.آدامس نعناع و دارچین به علت خاصیت قوی ضدباکتریایی، باکتری‌های مولد گازهای بد بوی دهان را نابود می‌کند، اما این را هم بدانید آدامس دارچین به دلیل طعم تند و تیزی که دارد، می‌تواند مخاط دهان را دچار سوختگی، قرمزی و آفت کند. افرادی هم که از آدامس‌های نعناعی برای رفع نفخ و باد شکم استفاده می‌کنند، بدانند اسانس‌ها بیشتر به عنوان طعم دهنده به محصولات اضافه می‌شود و معمولا در کارخانه ها خواص و اثربخشی اسانس نعناع در ترکیب با آدامس مدنظر قرار گرفته نمی‌شود.



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: jamejamonline.ir