افزایش خطر آفتاب سوختگی بر اثر چند اشتباه
 آفتاب سوختگی یکی از مشکلاتی است که در تابستان بسیاری از ما دچار آن می شویم. در این مطلب به مهم ترین عوامل بروز آفتاب سوختگی اشاره می کنیم.

افزایش خطر آفتاب سوختگی بر اثر این عوامل

عدم استفاده از ضد آفتاب تنها عامل آفتاب سوختگی نمی شود. در ادامه به برخی عادت ها اشاره می کنیم که احتمال بروز آفتاب سوختگی را افزایش می دهند.


آفتاب سوختگی بر اثر استفاده از برخی محصولات مربوط به پوست

افزایش خطر آفتاب سوختگی بر اثر چند اشتباه  

دکتر آلوک ویج  Alok Vij متخصص پوست در کلینیک کلیولند در این باره می گوید: بسیاری از محصولات ضد چروک و ضد جوش از طریق نازک کردن لایه بیرونی پوست یا تنظیم تولید ملانین اثربخشی می کنند. ملانین یک رنگدانه طبیعی است که مانند یک مانع در مقابل نور خورشید عمل می کند.

به برچسب محصولاتی که خریداری می کنید، دقت کنید. اگر محصول خریداری شده حاوی رتینول یا ویتامین A، گلیکولیک اسید یا سالیسیلیک اسید یا هیدروکینون باشد، پوست را به آسیب های ناشی از خورشید حساس تر می کند. اگر از این محصولات استفاده می کنید، حتما در هنگام بیرون رفتن از خانه ضد آفتاب استفاده کنید و از سایه رفت و آمد کنید و از محافظ هایی مانند کلاه استفاده کنید.


آفتاب سوختگی بر اثر استفاده از ادکلن و عطر

افزایش خطر آفتاب سوختگی بر اثر چند اشتباه عطر و ادکلن 

دکتر سونیا باترا Sonia Batra، متخصص پوست و عضو هیئت مدیره پزشکان در این باره می گوید: باور کنید یا نه برخی عطرها می توانند پوست شما را به نور خورشید حساس تر کنید. عطرهایی که دارای رایحه اسطوخودوس، سدر، رزماری و ترنج هستند، اغلب حاوی موادی هستند که حساسیت پوست را افزایش می دهند. زمانی که این عطرها و رایحه ها در معرض نور خورشید قرار بگیرند، باعث تحریک پوست و افزایش فشارهای التهابی به پوست می شود.


آفتاب سوختگی بر اثر استفاده از برخی داروها

افزایش خطر آفتاب سوختگی بر اثر چند اشتباه  داروها 

به گفته دکتر باترا برخی داروهای خوراکی که برای جوش صورت تجویز می شوند، می توانند به شدت خطر بروز آفتاب سوختگی را افزایش دهند. به علاوه برخی داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین ها، آنتی بیوتیک ها، ضد قارچ ها و داروهای ضد التهاب باعث افزایش حساسیت پوست به نور خورشید می شوند. اگر دارویی مصرف می کنید، در مورد تاثیر آن بر پوست و لزوم استفاده از ضد آفتاب حتما با پزشک مشورت کنید.


آفتاب سوختگی در اتومبیل

افزایش خطر آفتاب سوختگی بر اثر چند اشتباه اتومبیل 

لازم نیست روبه روی خورشید دراز بکشید تا اشعه های آن به پوست شما صدمه بزند. دو نوع اشعه UV یا ماوراء بنفش وجود دارد – UVB و UVA – اشعه های UVB به وسیله شیشه های اتومبیل مسدود می شوند، اما اشعه های UVA می توانند از شیشه عبور کرده و به عمق پوست نفوذ کنند. اگر مدت زیادی در داخل اتومبیل خود هستید و یا اینکه در محل کار نزدیک به پنجره می نشینید، استفاده روزانه از ضد آفتاب ضروری است.


آفتاب سوختگی بر اثر رژیم غذایی نادرست

افزایش خطر آفتاب سوختگی بر اثر چند اشتباه رژیم غذایی 

کمبود نیاسین  niacin یا ویتامین B3 حساسیت پوست به نور خورشید را افزایش می دهد. گوشت، قارچ، بادام زمینی و غلات غنی شده حاوی مواد مغذی زیادی هستند. از طرف دیگر غذاهایی مانند لیمو، کرفس و جعفری حاوی یک ترکیب حساس به نور هستند که می توانند به واکنش های آفتاب سوختگی منجر شوند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ویتامین b در چه چیزهایی وجود دارد؟ منابع انواع ویتامین b


آفتاب سوختگی بر اثر ضعف سیستم ایمنی

افزایش خطر آفتاب سوختگی بر اثر چند اشتباه سیستم ایمنی

شرایط یا روش های درمانی که سیستم ایمنی را سرکوب می کنند، خطر سرطان پوست و آفتاب سوختگی را در شما افزایش می دهند. مثال هایی از روش هایی که باعث سرکوب سیستم ایمنی می شوند، عبارتند از روش درمانی سرکوب سیستم ایمنی برای درمان لوپوس شدید، پسوریازیس یا شرایط روماتولوژیک، شیمی درمانی یا کنترل ضعیف HIV.


آفتاب سوختگی بر اثر شرایط آب و هوایی

افزایش خطر آفتاب سوختگی بر اثر چند اشتباه آب و هوا

آفتاب سوختگی حتی در یک روز خنک و ابری هم ممکن است. دکتر باترا در این باره می گوید: در روزهای ابری اکثر ما از ضد آفتاب استفاده نمی کنیم، اما بیش از 80 درصد اشعه های UV خورشید می توانند از طریق ابرها عبور کنند. بدون در نظر گرفتن دمای هوا، از بیرون رفتن و قرار گرفتن در معرض نور خورشید در ساعاتی که خورشید در قوی ترین حالت است اجتناب کنید (11 صبح تا 3 بعد از ظهر ).


آفتاب سوختگی بر اثر تجدید نکردن کرم ضد آفتاب

افزایش خطر آفتاب سوختگی بر اثر چند اشتباه  

شما همیشه باید در طول روز، بعد از شنا، عرق کردن و به طور کل هر دو ساعت یک بار ضد آفتاب خود را تجدید کنید. از ضد آفتابی که دارای SPF حداقل 30 است استفاده کنید.


آفتاب سوختگی بر اثر استفاده از ضد آفتاب در زمان های نادرست

 

زمان بندی برای استفاده از ضد آفتاب بسیار مهم است. ضد آفتاب را حداقل 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن استفاده کنید تا به این ترتیب ضد آفتاب به پوست شما نفوذ کند. به علاوه می توانید از برخی تجهیزات محافظ مانند کلاه و سایبان برای محافظت از پوست صورت خود استفاده کنید.


آفتاب سوختگی بر اثر استفاده نکردن از عینک آفتابی

افزایش خطر آفتاب سوختگی بر اثر چند اشتباه  عینک 

چشم های شما نیز می توانند با آفتاب آسیب ببینند، به ویژه زمانی که در استخر یا ساحل هستید. دکتر ویج در این باره می گوید: نوری که از آب منعکس می شود، میزان قرار گرفتن چشم ها در مقابل نور خورشید را دو برابر می کند. سایه بان ها و عینک آفتابی های پلاریزه بهترین انتخاب هستند.


آفتاب سوختگی زمانی که از لب هایتان مراقبت نمی کنید

افزایش خطر آفتاب سوختگی بر اثر چند اشتباه  لب ها 

پوست نازک روی لب ها به راحتی می تواند تحت تاثیر اشعه های مضر آفتاب قرار بگیرد و به ویژه خطوط و چین و چروک روی لب ها آسیب پذیر هستند. می توانید از نرم کننده یا رژ لبی استفاده کنید که حاوی SPF است.


آفتاب سوختگی بر اثر لایه برداری کردن در هنگام صبح

افزایش خطر آفتاب سوختگی بر اثر چند اشتباه  لایه برداری 

دکتر باترا می گوید: لایه برداری پوست باعث می شود سلول های مرده روی سطح پوست که یک مانع در مقابل نور خورشید هستند، از بین بروند. اگر قصد لایه برداری دارید، بهتر است این کار را شب انجام دهید و حتما صبح هم ضد آفتاب استفاده کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان آفتاب سوختگی پوست در 2 مرحله

اگر می خواهید بیشتر بدانید : روش های درمان آفتاب سوختگی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان آفتاب سوختگی با ویتامین D



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ