کانال کارپال، کانالی در مچ است که عصب میانی در آن قرار دارد.این عصب به انگشت شصت و قسمتی از کف دست، انگشت اشاره، انگشت میانی و نیمی از انگشت سوم حس می دهد.

سندروم کانال کارپال, گیر کردن عصب در مچ دست یا تنگی کانال مچ دست

دست ها یکی از اعضای پرکار بدن هستند که در طول عمر، ما با آنها فعالیت های زیادی انجام می دهیم اما گاهی فراموش می کنیم این عضو هم تحملی دارد و ممکن است زمانی فرا برسد که دیگر نتواند همانند گذشته کارهای سنگین انجام دهد.

 یکی از مهمترین مشکلات در ناحیه دست که سبب مراجعه افراد به پزشک می شود درد در ناحیه مچ دست است که در بسیاری از موارد سبب ناتوانی حرکتی افراد می شود که به آن «سندروم کانال کارپال» یا تنگی کانال مچ دست نیز گفته می شود.

کار زیاد با رایانه، انجام ورزش های سنگین و انجام کارهای خانه به مدت طولانی که فشار زیادی به دست ها و مچ وارد می کند، برخی از دلایل بروز تنگی کانال مچ دست است.

هرچند این عارضه بیشتر در شغل های خاصی دیده می شود، اما این بیماری فقط مربوط به شاغلان نیست و خانم های خانه دار هم باید مراقب باشند چراکه انجام کارهای خانه می تواند سبب به وجود آمدن نشانگان تونل کارپال شود.

 

تونل کارپال چیست؟

دکتر روشنک مرادی متخصص ارتوپدی و جراح دست گفت:تونل کارپال، کانالی در مچ است که عصب میانی در آن قرار دارد.این عصب به انگشت شصت و قسمتی از کف دست، انگشت اشاره، انگشت میانی و نیمی از انگشت سوم حس می دهد.

وی ادامه داد:وقتی مچ دست در حالت نامناسب قرار بگیرد، فضای کافی برای عصب مدیان(عصب میانی) وجود ندارد و به این عصب فشار وارد می شود. همچنین وقتی این تونل ملتهب و یا آسیب ببیند، به عصب هم صدمه وارد می آید که سبب کرخ و بی حس شدن و ضعف یا درد در انگشت ها می شود.

 

چه کسانی در معرض ابتلا به سندروم کانال کارپال هستند؟

این متخصص ارتوپدی و جراح دست با بیان اینکه تنگی کانال عصب مچ دست از بیماری شایع ارتوپدی در میان زنان محسوب می شود، گفت: بیش از 50 درصد زنان به سندروم تونل کارپال مبتلا می شوند.

مرادی با بیان اینکه علل و عواملی مختلفی در بروز و تشدید این بیماری نقش دارد، اظهارکرد:استفاده بیش از حد از مچ دست و انجام کارهای ظریف به طور روزانه، فعالیت های کششی، قرارگرفتن دست در وضعیت نامناسب و بلند کردن اجسام سنگین می تواند از جمله عوامل بروز این بیماری و یا آن را در افراد تشدید کند.

وی ادامه داد: این بیماری می تواند در زنان خانه دار، کارگران و سایر افرادی که به ناچار باید از مچ دست خود بیشتر کار بکشند، نیز ایجاد می شود.

مرادی توضیح داد:این بیماری همچنین می تواند ناشی از ساختمان دست ، شکستگی ها یا برخی از بیماری هایی چون دیابت، کم کاری غده تیروئید، روماتیسم های مفصلی و بارداری ایجاد شود.

وی یادآور شد، بارداری و اختلالات تیروئید در اثر تغییر تعادل مایعات و ایجاد تورم بافت ها سبب تنگی در کانال و فشار بر عصب می شود.

بارداری 100 درصد این بیماری را تشدید و سبب می شود که تغییرات هورمونی در این دوره فشار به کانال دست افزایش یابد که البته پس از دوران بارداری این بیماری مرتفع خواهد شد.

 

علائم بیماری سندرم کانال کارپال

عضو انجمن جراحان دست ایران، درد شبانه را از مهمترین علائم این بیماری برشمرد و گفت :در ابتدا علائم بیماری احساس کاهش حس در مسیر انگشت شصت و منتهی شدن به انگشت وسط و حلقه وجود دارد و با پیشرفت بیماری عضلات کف دست نیز در گیر می شود.

به گفته وی بی حسی ، گزگز و خواب رفتن انگشتان دست نیز از مواردی است که در این بیماری مشاهده شده است و حتی می تواند فرد را از خواب شبانه بیدار کند.

مرادی افزود: افرادی که این بیماری را تجربه کرده اند در بلند کردن اشیا ناتوان بوده و یا وسایلی که دردست گرفته اند از دستشان رها می شود .

این جراح دست یاد آور شد:در برخی از بیماران با پیشرفت بیماری عضلات ناحیه کف دست و شصت دست تحلیل می رود و درد درناحیه ساعد منتشر شده و گاهی موارد تا شانه ها نیز پیش می رود.

 

راه های درمان سندرم کانال کارپال

مرادی با اشاره با اینکه برای تشخیص این بیماری گرفتن نوار و عصب و عضله ضروری و در برخی از شرایط ام .آر .آی نیز توصیه می شود، در باره راه های درمان این بیماری گفت:استراحت دادن به دست و کاهش حرکات مچ دست از نخستین اقدامات درمانی این بیماری است.

 همچنین در ابتدای تشخیص به بیماران مچ بند و آتل به همراه داروهای ویتامین و داروهای ضد درد و التهاب تجویز می شود اما در مراحل پیشرفته تنها راه درمان جراحی است.

متخصص ارتوپدی به تزریق داروهای کورتون به مچ دست در برخی از بیماران اشاره کرد و گفت:برخی از پزشکان برای درمان و کاهش درد به مچ دست بیماران کورتون تزریق می کنند که البته جراحان این روش را نمی پذیرند .

وی با بیان اینکه در حال حاضر بهترین راه درمان در هنگام پیشرفت این بیماری انجام جراحی باز مچ دست است، گفت : حدود 8 تا 10 سال گذشته پزشکان برای درمان تنگی کانال مچ دست از جراحی غیر تهاجمی استفاده می کردند اما امروزه نتایج نشان داده است که جراحی باز دست نتایج بهتری دارد.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:irna.ir