مننژیت خطری برای بیماران در بستر
آمارهای پزشکی نشان داده که بسیاری از افراد مسن و بیماران در بستر ممکن است نهایتا در اثر ابتلا به بیماری مننژیت دنیا را ترک نمایند. اما راهکاری برای کنترل این بیماری وجود دارد؟

مننژیت یا همان التهاب پرده های مغزی

مننژیت از جمله بیماری های خطرناکی است که با منشا میکروبی (باکتریائی و یا ویروسی) می تواند حتی در صورت عدم توجه به آن در چند روز فرد را از پای درآورد. در حقیقت این بیماری در هر سنی می تواند بروز کند، ولیکن شیوع آن بیشتر در افراد ضعیف، بیمار و ناتوان مشاهده می شود. 

 

علت اصلی بروز بیماری مننژیت

بر اساس مطالعات علمی مشخص شده که ضعف سیستم ایمنی یکی این علل اصلی بروز این بیماری می باشد. البته در مورد درمان آن علاوه بر درمان های پزشکی توجه به یکسری نکات مهم در غذاخوردن باعث می شود، علائم این بیماری که شامل تب بالا، سردرد و سفتی گردن، تهوع، استفراغ، حساسیت به نور، گیجی و خواب آلودگی است، تشدید نشود.

 

فرد مبتلا به مننژیت چه بخورد؟

توصیه می شود به فرد مبتلا به مننژیت غذاهای های حاوی برگ کلم داده شود. در ضمن استفاده از روغن بادام شیرین و یا خوردن توت پخته، عسل و انجیر برای درمان مبتلایان به مننژیت بسیار مفید است.

در ضمن برخی مطالعات علمی نشان داده اند که بوییدن گل زعفران یا بوخور زعفران هم تاحدی می تواند مشکلات سردرد ناشی از این بیماری را بهبود دهد.

مواد غذایی مفید برای مننژیت
مواد غذایی مفید برای مننژیت

البته برخی متخصصان و پزشکان معتقدند که در مراحل اولیه این بیماری که شباهت بسیار زیادی به سرماخوردگی دارد، مصرف آب کیوی و آب لیموشیرین می تواند مفید می باشد. اما برخلاف این نظر، برخی از پزشکان معتقدند هندوانه و خیار به علت این که حاوی مواد حساسیت زا می باشند، مصرفشان در بیماران مبتلا به مننژیت باید پرهیز گردد.

 

آیا مننژیت قابل پیشگیری است؟

در حالی که مننژیت بیماری نیست که شیوع بالایی داشته باشد و علت اصلی آن ضعیف شدن سیستم ایمنی است، برخی پزشکان معتقدند که بهترین و موثرترین راه پیشگیری از این بیماری، واکسیناسیون است. اما در کنار واکسیناسیون برخی منابع علمی عنوان می کنند مصرف میوه های غنی از ویتامین C مانند مرکبات، توت فرنگی و سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای سبز می توانند با تقویت سیستم ایمنی در پیشگیری از بروز مننژیت موثر باشند. به علاوه این که به افراد مسن و یا افرادی که مدت زمان زیادی در بستر می باشند، توصیه می شود که مصرف مواد غذایی حاوی رنگ دهنده ها و طعم دهنده های مصنوعی محدود گردند. چون که این مواد غذایی می توانند قدرت سیستم ایمنی را کاهش دهند.


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ