7 چیزی که هرگز نباید در محل کارتان لمس کنید
دفعه آینده که گوشی تلفن را بر می دارید به این فکر کنید که چه چیز دیگری را هم لمس می کنید؟ پژوهش ها نشان داده است که دستگاه های تلفن موجود در محل کار می تواند حامل مقدار زیادی از باکتری ها باشد.

آلوده ترین وسایل در محل کار

چه دوست داشته باشید و چه دوست نداشته باشید، احتملا شما هم مقدار زیادی از وقت خود را در محل کارتان صرف می کنید؛ جایی که چای یا قهوه صبحانه خود را می نوشید، همیشه یا گه گاهی ناهار می خورید و در آبدارخانه و جلوی آبسرد کن آن با همکارانتان گپ می زنید. ولی چیز دیگری هم می تواند در محل کار شما پنهان شده باشد: میکروب ها. بله، دفتر کار شما یکی از آلوده ترین مکان ها است. ما از جزییات این مساله خبر داریم و به شما می گوییم که چگونه عمل کنید تا گرفتار میکروب ها نشوید:


۱/۷ دکمه های آسانسور

theelevatorbutton.jpg

اگر در یک برج یا آسمانخراش کار می کنید احتمالا یکی از اولین چیزهایی که شما و صدها نفر دیگر صبح ها لمس می کنید دکمه های آسانسور است. پژوهش ها نشان می دهد که دکمه های آسانسور می تواند تا ۴۰ برابر بیشتر از نشیمن توالت فرنگی های عمومی میکروب به خود جذب کند (مشمیز کننده است!).
 راه حل؟ سعی کنید دکمه ها را با نوک انگشتان خود لمس نکنید- آرنج یا پشت انگشتان دست هم می تواند به خوبی از پس این وظیفه برآید.


۲/۷ دستگیره یخچال/ مایکروویو

refrigeratorhandles.jpg

 ناهارتان را در مایکروویو اداره گرم می کنید؟ پس به هوش باشید: طبق یافته های پژوهشی که در سال ۲۰۱۳ توسط دانشگاه آریزونا به انجام رسید، ویروس ها از طریق دست بسیار سریع تر از عطسه و سرفه منتقل می شوند. کافی است تنها یک نفر در اداره بیمار باشد تا دستگیره تمام وسایل برقی موجود در آبدارخانه آلوده شود.
خوشبختانه راه حل ساده ای برای این مساله وجود دارد: یک دستمال آنتی باکتریال بر روی دستگیره ها بکشید تا اکثر میکروب ها نابود شود. همچنین فراموش نکنید که پیش از صرف غذا دستان خود را بشویید.


۳/۷ قوری قهوه ساز

اگر صبح ها به امید نوشیدن یک فنجان قهوه از قهوه ساز / یک فنجان چای اداره به سر کار خود می روید شاید بخواهید در این تصمیم تجدید نظر کنید. پژوهشی در دانشگاه آریزونا نشان می دهد که دسته قوری قهوه ساز موجود در آبدارخانه ادارات یکی از آلوده ترین مکان ها است. تنها چهار ساعت وقت لازم است که ویروس سرماخوردگی، آنفلوآنزا و بیماری های روده ای از یک شخص آلوده به چند مکان کلیدی برای رشد میکروب ها،  که یکی از آن ها دستگاه قهوه ساز است، انتقال یابد.
 بهترین شیوه دفاعی؟ شستن دست ها و استفاده از دستمال های آنتی باکتریال.


۷/۴ صفحه کلید کامپیوتر

computerkeyboards.jpg

پژوهش ها نشان می دهد که هر میکروارگانیسمی از مخمر و قارچ گرفته تا باکتری استافیلوکوک را می توان بر روی صفحه کلید کامپیوتر پیدا کرد. روشن است که این آلودگی در کامپیوترهایی که چند نفر از آن استفاده می کنند به مراتب بیشتر از کامپیوترهای شخصی است.
بهتر است کمی وقت صرف کنید و صفحه کلید کامپیوتر خود را با استفاده از یک دستمال آنتی باکتریال مخصوص وسایل الکترونیکی تمیز کنید، به خصوص اگر چند نفر از آن استفاده می کنند.


۵/۷ تلفن های رومیزی

deskphones.jpg

اگرچه امروزه مردم کمتر از تلفن های ثابت استفاده می کنند، اما وجود این تلفن ها در بسیاری از ادارات هنوز از ضروریات است. دفعه آینده که گوشی تلفن را بر می دارید به این فکر کنید که همزمان چه چیز دیگری را هم لمس می کنید؟ پژوهش ها نشان داده است که دستگاه های تلفن موجود در محل کار می تواند حامل مقدار زیادی از باکتری ها باشد. شاید تصور کنید که می توانید با استفاده از تلفن همراهتان به جای تلفن اداره این مساله را حل کنید، اما بررسی ها نشان می دهد که آلودگی میکروبی گوشی تلفن همراه ۱۰ برابر بیشتر از نشیمن توالت های فرنگی است.


۶/۷ دستگاه کپی

درست است که این روزها پست الکترونیکی حرف اول را می زند، اما شکی نیست که شما هنوز هم گه گاهی نیاز دارید که از دستگاه کپی اداره استفاده کنید. مراقب صفحه های لمسی در قسمت کنترل داده های دستگاه باشید. در این صفحه ها نیز شواهدی از وجود باکتری های روده ای ای کولای و استافیلوکوک های مقاوم به متیسیلین وجود دارد. وقتی از دستگاه کپی اداره استفاده می کنید با همین صفحه در تماس هستید. دستگاه کپی یکی از ماشین های پر استفاده در ادارات است و تماس های مکرر با آن می تواند سبب پخش ویروس ها با سرعتی فوق العاده زیاد شود.
به همکاران خود لطف کنید و قبل از استفاده از این دستگاه آن را با یک دستمال آنتی باکتریال تمیز کنید.


۷/۷ میز کار

yourdesk.jpg

آخرین بار چه وقت میز کارتان را تمیز کردید؟ اگر نگوییم هیچ وقت، به احتمال زیاد خیلی وقت پیش! اگرچه ممکن است به فکر تمیز کردن میز کارتان نیفتاده باشید، اما میز شما می تواند بیشتر از سطوح دستشویی تان آلوده به میکروب باشد. حقیقت ترسناکی است، مخصوصا اگر عادت داشته باشید که پشت میزتان صبحانه، ناهار یا میان وعده خود را صرف کنید. یک بسته دستمال آنتی باکتریال در کشوی خود بگذارید و هر روز با استفاده از آن میز خود را تمیز کنید. این کار به همراه شستن مرتب دست ها به این معنا است که می توانید از خوردن میان وعده عصرانه خود بدون نگرانی از حضور میکروب ها لذت ببرید.


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ