سفره یکبار مصرف
انواع سفره, از چه نوع سفره‌ یکبار مصرفی استفاده کنیم که بهداشتی‌تر باشد؟, این نوع سفره ها را نخرید, چگونه سفره را تمیز کنید؟, چگونه سفره را تا یا جمع کنید؟کدام سفره های یکبار مصرف برای سلامت ما مضرند؟

سفره های پلاستیکی و یکبار مصرف

سفاره، میان خانواده‌های ایرانی یکی از ملزومات پرمصرفی است که چون روزانه و به دفعات استفاده می‌شود باید به بهداشت آن رسیدگی شود.پس باهم به بررسی انواع سفره و چگونگی رعایت بهداشت آن و انتخاب بهترین نوع آن که برای سلامت ما مضر نباشد می پردازیم:

 

انواع سفره:

- پارچه‌ای

- پلاستیکی

- انواع نایلونی یکبار مصرف

 

انواع پلاستیکی آن به دلیل قابلیت تمیز شدن سریع با دستمال مرطوب و نم پس ندادن و عدم جذب رطوبت و آلودگی از کف زمین در اولویت قرار دارد که البته باید هنگام خرید، استفاده و نگهداری از آن نکاتی را رعایت کرد.

 

از چه نوع سفره‌ای استفاده کنیم که بهداشتی‌تر باشد؟

هنگام خرید سفره پلاستیکی، انواعی را که از مواد نو تهیه شده یعنی فاقد بوی نامطبوع و ذرات ریز پراکنده سیاه‌رنگ باشد و رنگ روشن و شفافی دارد انتخاب کنید.

 

این نوع سفره ها را نخرید:

- سفره‏ های پشت کرک‏دار که گرد و خاک و آلودگی کف زمین را به خود می‌گیرد،

- انواعی که نقوش برجسته داشته و آلودگی‌ها را در خود نگه می‌دارد 

- سفره‌هایی که پشت و روی آن بسختی قابل شناسایی است

 

چگونه سفره را تمیز کنید؟

پس از خوردن غذا سطح سفره را با یک دستمال غیرنایلونی نمدار تمیز کنید و تا زمانی که سطح سفره رطوبت دارد آن را جمع نکنید. در صورتی که سفره بواسطه مواد غذایی چرب و مرطوب کثیف شده باشد باید آن را با آب گرم و مواد شوینده بشویید و در آفتاب خشک کنید.

 

چگونه سفره را تا یا جمع کنید؟

برخی افراد سفره را به صورت لوله‌ای تا می‌کنند. با این کار قسمت زیر سفره که روی زمین بوده‏ با سطح داخلی تماس پیدا کرده و آلوده می‌شود. باید ابتدا دو سر سفره را روی هم قرار دهید و سپس آن را به دفعات لازم تا کنید.

 

جنس سفره های یکبار مصرف چیست؟ و آیا برای سلامت ما ضرر دارند؟

سفره یکبار مصرف، خوب و بد دارد.استفاده از سفره‌های نایلونی یکبار مصرف برای مراسم مهمانی و پیک‌نیک گزینه مناسبی است.سفره‌های یکبار مصرف موجود در بازار دو نوع تک‌لایه از جنس پلی‌اتیلن و دولایه از جنس پلی‌اتیلن و کاغذ هستند که اگر دارای نام و نشان کارخانه تولیدکننده، مجوز بهداشت و پروانه ساخت و علامت استاندارد باشند و از مراکز معتبر خریداری شوند معمولا برای سلامت آسیب‌زا نخواهند بود.

 

کدام سفره های یکبار مصرف برای سلامت ما مضرند؟

اما باید بدانید آن دسته از سفره‌هایی که مرکب نقوش سطح آن به آسانی و با سایش دست جدا و دست را رنگی می‌کند می‌تواند براحتی به مواد غذایی نیز انتقال یافته و بخصوص در تماس با نان داغ به دلیل رطوبت ایجاد شده از بخار آن سریع‌تر شروع به فعل و انفعالات مضر شیمیایی کند. مرکب چاپ سفره‌های یکبار مصرف حاوی سرب و فلزات سنگینی همچون کادمیوم و آرسنیک هستند که در صورت تجمیع درازمدت در بدن می‌توانند باعث بروز بیماری‌ها و مشکلات عدیده‌ای در مصرف‌کننده شود.

 

آیا می‌توان برای حمل نان از سفره‌های یکبار مصرف سفید رنگ که بدون نقش و نگار رنگی باشد استفاده کرد؟

به گفته صاحب‌نظران، برای تولید سفره‌های یکبار مصرف، کربن و پلیمر را با یکدیگر مخلوط کرده و در نهایت پس از انجام فرآیندی سفره یکبار مصرف تولید می‌شود که کربنات آن می‌تواند به بروز مشکلاتی در معده منجر شده و عوارضی از قبیل ریزش مو،کوتاهی قد و تبعات منفی دیگر داشته باشد. در نتیجه بهتر است از سفره‌های یکبار مصرف گهگاه و در مواقع ضرورت استفاده کنید و برای حمل نان از سفره‌هایی که لایه محافظ پارچه‌ای دارند استفاده کنید.



گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir