13 مورد به ظاهر بی ضرر که می توانند شما را بکشند!
بر روی این سیاره  به نظر می رسد که آب حداقل ضرر را داشته باشد، اما نوشیدن بیش از حد آن مرگ آور است.پس می توان نتیجه گرفت که مصرف بیش از حد زیاد یا بیش از حد کم چیزهای دیگر هم می توانند خطرناک باشند، از کافئین گرفته تا موادی که با آن ها حمام را تمیز می کنید.

مصرف بیش از حد زیاد یا بیش از حد کم این خوراکی ها شما را می کشد!

برای محاسبه مقدار خطرناک هر یک از این مواد برای کشتن یک نفر از مقیاس استاندارد سمیت که با نام LD50 شناخته می شود، استفاده کردیم.این مقدار نسبت به سلامت فردی، جنسیت و سابقه بیماری متفاوت است. دوز مرگبار در این مقاله که در ادامه می خوانید برای مردان آمریکایی با متوسط وزن 88 کیلوگرم محاسبه شده است.

LD50 : دوز کشنده (LD50) مقدار یک ماده خوراکی که 50 درصد از یک نمونه آزمایشی را می کشد. واحد سنجش آن در دوز mg / kg یا میلی گرم ماده است که به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن بیان می شود. نام متداول این سم Toxin دوز کشنده Lethal doses است.

 

 

1. 120 فنجان قهوه

120_cups_of_coffee.jpg

 

قهوه برای این که احساس هوشیاری داشته باشید و تمرکزتان افزایش پیدا کند، عالی است و در دوزهای پایین کاملا امن است. اما در غلظت های بالا، کافئین می تواند سبب بی خوابی، سرگیجه، استفراغ، سردرد و مشکلات قلبی شود و مصرف بیش از حد و یکباره آن می تواند کشنده باشد.خطر افراط در مصرف مربوط به پودر کافئین خالص است. یک قاسق غذاخوری از آن – برابر با حدود 120 فنجان قهوه – می تواند کشنده باشد. در تابستان 2014، دو مرد جوان در دو حادثه جداگانه در اثر نوشیدن مخلوط آب و پودر خالص کافئین، جان خود را از دست دادند.

 

2. 6 لیتر آب

water_can_kill_you.jpg

آب شکل سلول های داخل بدن ما را تنظیم می کند – مصرف بیش از حد زیاد آن باعث می شود سلول ها مثل بالن باد کنند و مصرف بیش از حد کم آن باعث چروک شدنشان می شود.

افزایش آب داخل و اطراف سلول های بدن، مسمومیت با آب یا هیپوناترمی hyponatremia نامیده می شود. نوشیدن بیش از حد آب گاهی برای ورزشکاران در حال تمرین پیش می آید که می تواند سبب مسمومیت شود. در مطالعه ای که سال 2005 روی دوندگان ماراتن 2002 بوستون به عنوان نمونه انجام شد. متوجه شدند که حدود یک ششم دوندگان مورد مطالعه فرم خفیفی از این شرایط  را داشتند با علایمی مانند تهوع و استفراغ.

اما یک حالت افراطی از مسمومیت با آب باعث ایجاد بدترین عوارض بر مغز می شود جایی که سلول های عصبی ما در یک اتاق کوچک بسته بندی شده اند و این فضا با آب اضافی مورد هجوم قرار می گیرد و موجب انواع مشکلات عصبی از سردرد گرفته تا گیجی و تشنج و در موارد نادر و عدم درمان منجر به مرگ می شود.

یکی از شناخته شده ترین مورد مسمومیت با آب در سال 2007 بود که جنیفر کالیفرنیایی 28 ساله در یک عمل عجیب در مسابقه یکی از ایستگاه های رادیویی در کمتر از 3 ساعت 6 لیتر آب نوشید و چند ساعتد بعد مرد.

 

3. 48 قاشق چایخوری نمک

48_teaspoons_of_salt.jpg

همانطور که ممکن است با آب اوردوز کنید احتمال این که با پادزهر آن، یعنی نمک اوردوز کنید هم هست.

تعادل بین آب و نمک ( یا سدیم ) داخل و اطراف سلول های ما در جریان است تا سلول ها را سرحال نگه دارد. وقتی میزان سدیم خیلی کم شود ( مقدار آب بیش از حد شود ) سلول ها متورم می شوند. و از سوی دیگر وقتی میزان سدیم بیش از حد شود ( مقدار آب خیلی کم شود ) سلول ها چروکیده می شوند.

این شرایط تحت عنوان هیپرناترمی hypernatremia شناخته می شود. علائم خفیف این اختلال غلظت سدیم عبارتند از خستگی و ضعف ولی در شرایط بدتر می تواند منجر به تشنج، کما و در موارد نادر منجر به مرگ شود.

hyponatremia: منظور از هیپوناترمی  یا کم‌سُدیُمی خون، کاهش سطح خونی یون سدیم در بدن است.کاهش سطح سدیم خون در اثر از دست دادن سدیم یا احتباس آب یا هردو رخ می‌دهد.

 

4. 71 عدد قرص فوق قوی تیلنول extra strength Tylenol pills


71_extra_strength_tylenol_pills.jpg

قرص تیلنول معمولا برای درمان خانگی دندان درد مورد استفاده قرار می گیرد. هر ساله 460 آمریکایی به خاطر اوردوز استامینوفن که ماده اصلی قرص تیلنول است، می میرند.

حدود 150 مورد از این مرگ ها تصادفی است، بر اساس تخمین ProPublica، مشخص کرده استامینوفن بیشتر از سایر ترکیبات مسکن مرگ آور بوده است.
دوز مرگبار آن 35600 میلی گرم است که با توجه به گزارش سازمان ملی بهداشت حدود 71 عدد قرص فوق قوی تیلنول می شود.

 

5. 85 تخته شکلات

85_chocolate_bars.jpg

با این که طعم خوشمزه ای دارد ولی شکلات به اندازه کافی حاوی ماده شیمیای سمی تئوبرومین theobromine است که میتواند یک حیوان کوچک را بکشد ( به همین دلیل است که نباید به حیوانات خانگی شکلات بدهید.)

همین ماده قادر به کشتن انسان هم هست ولی چون متابولیسم ما خیلی بهتر از سگ یا گربه است به مراتب مقدار بیشتری شکلات لازم است تا عوارض جدی ای برایمان داشته باشد.

دوز مرگبار تئوبرومین در انسان حدود 1000 میلی گرم در کیلوگرم یا معادل 85 تخته شکلات در اندازه کامل است. این مقدار در مورد گربه ها به اندازه یک پنجم کاهش پیدا می کند—پس فقط چند تکه شکلات می تواند برای گربه خطرناک باشد.

تئوبرومین Theobromine: یک آلکالوئید گیاهی با فرمول شیمیایی C7H8N4O2 می‌باشد. این آلکالوئید گزانتینی در برگ چای و درخت کاکائو یافت می‌شود. تئوبرومین ساختاری شبیه به کافئین دارد و اثرات محرک، نشاط آور و ضدسرفه دارد. این ترکیب دارای طعمی تلخ بوده، در تولید نوشابه و شکلات استفاده می‌شود.

 

6. 22 عدد سیب

22_apples.jpg

سیب میوه ای خوشمزه است و به سختی می توتن باور کرد که کشنده باشد.

ولی دانه هایش حاولی مقدار بسیار کم از قند سیانید مرکب sugar-cyanide compound  است که در بدن به صورت بالقوه تبدیل به سم مهلک سیانور هیدروژن خواهد شد وقتی در بدن تجزیه و تحلیل می شود.

به طور متوسط میزان سیانید هیدروژن هر کیلوگرم دانه سیب خشک حدود 700 میلی گرم سیانید هیدروژن تخمین زده شده است و حدود 1.5 میلی گرم سیانید هیدروژن به ازای یک کیلو گرم وزن بدن، کشنده است. یعنی شما باید حدود نصف یک فنجان دانه سیب را یک جا جویده و قورت دهید یا حدود 19 – 24 عدد سیب را یک جا بخورید تا برایتان خطر ساز شود.

علایم خفیف مسمومیت با سیانید شامل گیجی، سرگیجه، سردرد و استفراغ است. دوز بالاتر می تواند منجر به مشکلات تنفسی و نارسایی کلیه شود و در موارد نادر و عدم درمان منجر به مرگ خواهد شد.

اگر شما در حال برنامه ریزی برای خوردن مقدار زیادی سیب در آینده هستید ( و از مسمومیت می ترسید ) دانه ها را کامل و بدون جویدن قورت دهید. در این صورت به احتمال زیاد از دستگاه گوارش عبور کرده و آسیبی به شما نخواهد رساند.

 

7. هات داگ " به راحتی قالب گلوی کودکان می شود و آنها را خفه می کند"

hot_dogs_are_the_perfect_plug_for_a_childs_airway.jpg

خفگی هشتمین علت مرگ تصادفی بین افراد در تمام سنین و یکی از علل اصلی مرگ و میر در میان کودکان به ویژه کودکان زیر 4 سال است.

بر اساس آمار بیمارستان های سراسر کشور به طور متوسط، هر 5 روز یک کودک آمریکایی در اثر خفگی با غذا می میرد و هات داگ مقصر اصلی این مرگ و میر است.
به گفته گری اسمیت مدیر مرکز تحقیقات آسیب شناسی و سیاست های بیمارستان کودکان سراسر کشور در مجله ساینس دیلی " اگر شما راه تنفسی کودک را طراحی کنید هیچ چیز بهتر از هات داگ برای قالب گیری آن وجود ندارد، هات داگ محکم به دیواره گلوی کودک چسبیده و طور کامل راه هوایی او را می بندد و باعث می شود کودک در عرض چند دقیقه به دلیل کمبود اکسیژن بمیرد. "

 

8. ... و یک مشت از سایر میان وعده ها

and_a_bunch_of_other_snack_foods.jpg

مطالعه سال 2008 نشان داد که 10 خوراکی که بیشترین درصد عامل خفگی کودکان بودند به ترتیب عبارتند از هات داگ، بادام زمینی، استخوان مرغ، آب نبات، گوشت، پاپ کورن، ماهی با استخوان، دانه آفتابگردان و سیب.

برای جلوگیری از این خطرات، استخوان مرغ و ماهی را جدا کنید، سیب و هات داگ را قبل از این که به دست کودک بدهید به تکه های کوچک برش بزنید، و از دادن آب نبات، بادام زمینی، هویج و دانه آفتابگردان به کودکان اجتناب کنید.

 

9. سرماخوردگی

the_flu.jpg

سالانه هزاران نفر بر اثر سرماخوردگی می میرند. حدود 90 درصد این مرگ ها در افراد بالای 65 سال دیده می شود ولی افراد جوان هم نسبت به این ویروس آسیب پذیر هستند به خصوص کودکان زیر 6 ماه.

در سال 2006 بیش از 50000 آمریکایی به دلیل عوارض ابتلا به این ویروس مردند و سالانه حدود 20000 کودک زیر 5 سال به دلیل ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا در بیمارستان بستری می شوند.

 

10. استفاده همزمان  از ویندکس Windex  و سفید کننده bleach  برای تمیز کاری

using_windex_and_bleach_to_clean_at_the_same_time.jpg

اگر فکر می کنید که برای تمیز کاری به سفید کننده نیاز دارید مطمئن شوید که هنگام تمیز کردن سطوح با هیچ ماده دیگری ترکیب نشود. این ترکیب می تواند گازی سمی تولید کند. در یک مکان کوچک و محدود ( مثل حمام ) به راحتی ممکن است بیش از حد از این گاز سمی ایجاد شده را تنفس کنید.

مخلوط شدن سفید کنند و آمونیاک ( عنصری که در برخی از انواع ویندکس و سایر شیشه پاک کن ها استفاده می شود ) یکی از عوامل اصلی مسمومیت است. این مخلوط بخار کلرامین chloramines تولید می کند که گازی سمی است و می تواند ریه های شما را بسوزاند. و مقدار کافی از آن می تواند منجر به تولید هیدرازین hydrazine شود، مایعی خطرناک با قابلیت انفجار.

از سفید کننده bleach هر گز به صورت مستقیم برای تمیز کردن استفاده نکنید. می توانید از این جدول کاربردی که برایتان تهیه کرده ایم برای پیدا کردن ترکیب مناسب آب و سفید کننده برای کارتان استفاده کنید.

از سفید کننده های خانگی 5 – 6 درصد بدون بو مطابق دستورالعمل جدول زیر می توانید استفاده کنید و حتما حین کار از دستکش استفاده کنید.سعی کنید بخار بلند شده از سفید کننده را استشمام نکنید و هنگام استفاده در و پنجره را باز بگذارید تا هوای تازه وارد شود.

health-chart-2.jpg

 

11. خورشید

the_sun.jpg

بین سال های 2006 تا 2010 طبق آمار اعلام شده از سوی CDC ( مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها Centers for Disease Control and Prevention  ) حدود 2000 امریکایی به دلیل " علل مربوط به آب و هوا " مردند. – طوفان، سیل، قرار گرفتن در معرض گرما یا سرمای خیلی زیاد.

در حالی که حرارت بیش از حد به تنهایی می تواند کشنده باشد، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید هم می تواند منجر به بدتر شدن عوارض بیماری های قبلی مثل بیماری های قلبی و تنفسی شود. هر کسی که در حال مصرف داروهای روان گردان از قبیل ابیلیفای Abilify یا ریسپردون Risperdone است در معرض خطر سکته مغزی در اثر گرماست زیرا این داروها در مکانیسم طبیعی بدن برای تنظیم دمای آن دخالت می کنند.

 

12.. ... و به صورت مشابه مقدار زیادی گیلاس خرد شده، هلو، زردآلو، آلو یا آلوچه

or_a_similarly_large_amount_of_crushed_cherry_peach_apricot_or_plum_pits.jpg

سیب تنها میوه ای نیست که دانه اش حاوی پیش سازهای شیمیایی سیانید هیدروژن است – گیلاس، هلو، زردآلو و آلو هم هسته هایی سمی دارند. با این حال باید آنها را در مقادیر زیاد خرد کرده و قورت دهید تا شما را در معرض خطر قرار دهد.

 

13. این خوراک لذیذ ژاپنی

this_japanese_delicacy.jpg

ماهی بادکنکی Puffer fish  یک غذای لذیذ و گران قیمت ژاپنی است ولی اگر با دقت آماده نشود می تواند کشنده باشد.

ماهی بادکنکی می تواند بسیار کشنده باشد. کبد، تخمدان و پوست ماهی بادکنکی حاوی تترودوتوکسین tetrodotoxin است، سمی که می تواند قربانیان را فلج کند. اگر این ارگان ها به درستی جدا نشوند،  مصرف کننده این غذا بیمار شده و در موارد نادر می میرد. در ماه مارس، پنج مرد ژاپنی بعد از خوردن ماهی بادکنکی شان بیمار شدند و مشخص شد که مقداری از کبد ماهی در خوراکشان باقی مانده بوده.

قبل از این که به سرآشپزها به صورت قانونی مجوز پخت ماهی بادکنکی داده شود باید چندین سال تحت آموزش دقیق و تست های متعدد طراحی شده قرار بگیرند تا تایید شود که به درستی می توانند قطعات سمی ماهی را از بخش های بی ضرر آن جدا کنند.


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ