پیشگیری از بیماری قلبی با مصرف روزانه موز + منابع پتاسیم
مصرف خوراکی های غنی از پتاسیم مثل موز، آووکادو، طالبی، کدو تنبل و عدس می تواند باعث کاهش رسوب کلسیم و سفتی آئورت شده و احتمال بروز بیماری های قلبی را کاهش دهد.

می خواهید خطر بیماری قلبی تان را کاهش دهید؟ بیشتر موز بخورید

تحقیقات جدید نشان می دهد که خوراکی های غنی از پتاسیم potassium می تواند احتمال کلسیفیکاسیون عروقیvascular calcification ( رسوب کلسیم در عروق و تنگ شدن آن ها ) و سفتی آئورت* aortic stiffness را کاهش دهد.

نتیجه این تحقیق خبری مسرت بخش برای دوست داران موز است.
همچنین برای دوست داران آووکادو، طالبی، کدو تنبل، عدس و سایر خوراکی های غنی از پتاسیم.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : بعد از خوردن موز این 21 اتفاق خوب در بدن تان رخ می دهد!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 10 خاصیت فوق العاده موز، از لاغری تا ضد سرطان بودن


تحقیقات جدید احتمال این که روزی پزشکان بتوانند با بررسی سطح پتاسیم خون بیمارانشان جلوی برخی بیماری های قلبی را بگیرند، افزایش می دهد.

محققین دانشگاه آلاباما در بیرمنگام University of Alabama at Birmingham اخیرا در مطالعه ای که روی موش ها انجام دادند بین کاهش پتاسیم در رژیم غذایی و ایجاد رسوب کلسیم در عروق و سفتی آئورت ارتباط مستقیمی پیدا کردند.

سفتی آئورت معمولا تحت عنوان  سخت شدن سرخ رگ ها hardening of the arteries ، شناخته می شود که پیش بینی کننده ایجاد بیماری های قلبی در انسان است.

در این مطالعه محققین متوجه تفاوت سطح سفتی آئورت در موش هایی که با رژیم کم پتاسیم تغذیه شده بودند نسبت به موش هایی با رژیم غذایی حاوی پتاسیم در حد نرمال، شدند.

آزمایشات بیشتر نشان داد که کاهش پتاسیم باعث تشخیص بیانگرهای خاص ژنی می شود که به نوبه خود باعث افزایش رسوب کلسیم در سلول های نرم عضلانی و تبدیل آن ها به سلول هایی به سفتی استخوان می شوند.

محققان نتیجه گرفتند که حداقل در موش ها کاهش پتاسیم رژیم غذایی باعث بالا رفتن سفتی آئورت می شود و یک رژیم غذایی غنی از پتاسیم، کلسیفیکاسیون* Calcification و سفتی آئورت را کاهش می دهد.

* کلسیفیکاسیون Calcification : عبارت است از جمع شدن کلسیم در یکی از بافت‌های بدن. این وضعیت بصورت طبیعی در بافت استخوانی روی داده موجب تشکیل استخوان میشود.بصورت بیمارگونه در بافتهای نرم ممکن است این مشکل بروز کند مانند کلسیفیکاسیون مفاصل یا تاندون.

به گفته دکتر پل ساندرز Paul Sanders، استاد نفرولوژی nephrology  ( پزشکی که برای تشخیص و کنترل بیماری های کلیوی آموزش دیده )، از آن جایی که این یافته ها نشان می دهد که مقدار مناسب مکمل پتاسیم در پیشگیری از کلسیفیکاسیون عروق در موش های مستعد ابتلا به آترو اسکلروز و اثرات نامطلوب پتاسیم کم را نشان می دهد، تفسیرشان از پتانسیل بالایی برخوردار است.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : 15 منبع عالی برای تامین پتاسیم

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : علایم کمبود پتاسیم در بدن

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چرا بدن میزان زیادی پتاسیم نیاز دارد؟

 

چرا برای پیشگیری از بیماری قلبی به پتاسیم نیاز داریم؟

به گفته دکتر مورتون تاول Morton Tavel، استاد بالینی پزشکی ( قلب و عروق ) در دانشکده پزشکی ایندیانا Indiana University School:

پتاسیم یک ماده معدنی خوراک است که برای بسیاری از عملکردهای بدن ضروری است و نقش مهمی در پایین نگه داشتن فشار خون ایفا می کند درست بر خلاف سدیم.

همچنین پتاسیم برای رشد طبیعی عضلات و سیستم عصبی و عملکرد مغز مورد نیاز است. به علاوه به نظر می رسد که پتاسیم با محافظت از عروق خونی در برابر آسیب و افزایش بیش از حد ضخامت  باعث کاهش فشار خون میشود.

به گفته هفرون، هر مکانیسم جدید که پتانسل ایفای نقش در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی داشته باشد برای من قابل توجه است،
این مطالعه روی یکی از اجزای رژیم غذایی گیاهی به همراه روغن های سالم مدیترانه ای انجام شده که نشان می دهد چرا بارها از مزایای این رژیم برای قلب و عروق صحبت شده است و باید مردم را به سمت پایبندی به این گونه رژیم ها تشویق کنیم تا سبزیجات و میوه های بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانند.


هیچ گلوله جادویی ای برای پیشگیری از بیماری قلبی وجود ندارد

برخی پزشکان در مورد کسانی که به نظریه گلوله جادویی magic bullet معتقدند، نگران هستند. به گفته دکتر رابرت اس گرینفیلد Robert S. Greenfield مدیر بخش پزشکی غیرتهاجمی کاردولوژی و توان بخشی قلبی موسسه قلب و عروق Orange Coast Memorial در کالیفرنیا، هیچ گلوله جادویی ای برای درمان بیماری های قلبی و عروقی وجود ندارد و این مشکلات پیچیده تر از چیزی هستند که فکرش را می کنید و مصرف یک ماده خاص نمی تواند به تنهایی روند بیماری را تغییر دهد. زمانی که صحبت از پتاسیم به میان می آید نگران افرادی می شوم که شروع به مصرف بیش از حد آن می کنند. حتما می دانید خیلی از افرادی که اطرافتان هستند به خصوص میان سالان ممکن است مشکلات خفیف کلیوی داشته باشند که هنوز برای تشخیص آن به آزمایشگاه مراجعه نکرده اند ولی نمی توانند به درستی از عهده مصرف پتاسیم برآیند و مسلما مصرف بالای پتاسیم به صلاحشان نیست.

در صورت عدم وجود بیماری کلیوی، اکثر افراد به خوبی قادر به دفع دوزهای بالای پتاسیم از طریق سیستم ادراری هستند. 

نگرانی اصلی افرادی مبتلا به بیماری های کلیوی در این بحث بالا رفتن سطح پتاسیم خون است که معمولا بدون علامت بوده ولی برای قلب خطر آفرین است و منجر به آریتمی های arrhythmias خطرناک قلبی می شود این نامنظم شدن ریتم ضربان قلب بسیار خطرناک و حتی کشنده خواهد بود.


مصرف چه مقدار پتاسیم، زیاده روی محسوب می شود؟

اگر چه اختلاف نظر بین مقدار مناسب مصرف پتاسیم در رژیم غذایی وجود دارد اکثر متخصصین مصرف روزانه حداقل 4700 میلی گرم را توصیه می کنند.

اغلب آمریکایی ها روزانه نیمی از این مقدار را مصرف می کنند و در نتیجه در این زمینه دچار کمبود هستند. اگر شما یک رژیم غذایی سالم غنی از میوه ها، سبزیجات، غلات و چربی های غیراشباع داشته باشید به طور معمول پتاسیم مورد نیازتان را روزانه دریافت خواهید کرد.

به گفته گرینفیلد، امروزه ما بیشتر نگران افزایش بیش از حد سطح پتاسیم هستیم چون بسیاری از داروهای مصرفی باعث افزایش سطح پتاسیم می شوند. بنابراین نگران افرادی هستم که با خواندن این مقاله احساس کنند پتاسیم کمی دریافت می کنند و شروع به مصرف مکمل پتاسیم به صورت روزانه کنند که البته برایشان خطرناک خواهد بود.


مکمل های پتاسیم در مقابل خوراکی های سالم

صحبت هایی در مورد نقش مکمل ها در برابر مصرف خوراکی های سالم به عنوان راهی برای براوردن نیاز روزانه به پتاسیم وجود دارد. به نظر می رسد که مواد معدنی، ویتامین ها و مواد مغذی موجود در مکمل ها به اندازه مصرف آن ها به صورت طبیعی ارزشمند نیستند. به طور قطع شما می توانید همه پتاسیم مورد نیاز روزانه تان را از طریق رژیم غذایی سالم و متنوع بدست آورید و نیازی به استفاده از مکمل نخواهید داشت و مکمل پتاسیم فقط برای افرادی که رژیم غذایی مناسبی ندارند توصیه می شود.


منابع خوراکی غنی از پتاسیم

منابع خوراکی غنی از پتاسیم

لیستی که در ادامه به شما معرفی می کنیم می تواند نیاز روزانه شما به پتاسیم را رفع کند. محتوای پتاسیم هر کدام از این خوراکی ها هم برای راحتی کار شما مشخص شده است:

سیب زمینی شیرین: هر عدد 694 میلی گرم

گوجه فرنگی تازه: 664 میلی گرم در یک چهارم لیوان

چغندر تازه: 644 میلی گرم در نصف لیوان

لوبیا سفید: 600 میلی گرم در نصف لیوان

لیست سایر مواد غذایی غنی از پتاسیم عبارتند از:

  • ماست

  • بیشتر لوبیاها

  • صدف دوکفه ای تازه یا کنسروی

  • آلو

  • هویج

  • ماهی گوشتی

  • مولاس یا شیره چغندر

  • سویا

  • کدو حلوایی

  • موز

  • شیر

  • آب پرتقال

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : 41 خوراکی برای مقابله با فشار خون بالا 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علائم بیماری قلبی که فکرش را هم نمی کنید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بیماری های قلبی را این گونه پیش بینی کنید 



  تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ


Save