پیشگیری از آلزایمر به روش متخصصین مغز و اعصاب
 عادت ها و سبک زندگی سالم که توصط متخصصین مغز و اعصاب و کارشناسان تغذیه توصیه می شوند بهترین روش برای پیشگیری از آلزایمر هستند.

 توصیه های متخصصین مغز و اعصاب برای پیشگیری از آلزایمر

طیف گسترده ای از الگوهای غذایی برای محافظت از مغز در برابر آلزایمر از سوی متخصصان مغز و اعصاب و کارشناسان تغذیه پیشنهاد شده است.

شما می توانید ۹ گام موثر را برای حفظ امنیت غذایی و با هدف پیشگیری از آلزایمر و دیگر شرایط پزشکی مرتبط با آن بردارید:


پیشگیری از آلزایمر با نوشیدن چای، چند فنجان در روز

چای سیاه و سبز منابع سرشاز از آنتی اکسیدانی به نام کاتچین Catechin  هستند که برای کاهش آسیب های استرس اکسیداتیو * Oxidative Stress در مغز موثر واقع می شود. مصرف چای با کاهش فشار خون و کاهش سطح کلسترول نیز ارتباط دارد.

* استرس اکسیداتیو Oxidative Stress : آسیب ناشی از رادیکال های آزاد در بدن به عنوان اکسیداسیون شناخته می شود،  اکسیداسیون همان فرآیندی است که سیب را قهوه ای کرده یا باعث زنگ زدن فلز می شود. رادیکال های آزاد با ترکیبات موجود در بدن واکنش داده و آن ها را اکسید می کنند. مقدار اکسیداسیون در بدن با استرس اکسیداتیو سنجیده می شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مقایسه چای سبز و سیاه

پیشگیری از آلزایمر با مصرف قهوه

کافئین اگرچه در شب مزاحم خواب محسوب می شود اما مصرف آن در صبح و اوایل بعد از ظهر در برابر بیماری آلزایمر محافظت ایجاد می کند. به گفته محققان مصرف ۲۰۰ میلی گرم کافئین در روز با بهبود حافظه و جلوگیری از زوال شناختی مرتبط است. 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بهترین خواص قهوه را بدانید و قهوه بخورید

پیشگیری از آلزایمر با مصرف شکلات تیره

این نوع شکلات در برابر آسیب های اکسیداتیو در بدن محافظت ایجاد می کند ضمن این که حاوی آنتی اکسیدانی به نام فلاونوئید Flavonoid است و با بهبود جریان خون به مناطق مختلف مغز ارتباط دارد.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص شیرین شکلات تلخ!

پیشگیری از آلزایمر با مصرف کالری کمتر

شروع وعده های غذایی با خوراکی های سبک و مبتنی بر گیاهان و یا تمرکز بر بشقاب های کوچک تر، به شما در کاهش وزن کمک می کند. گفتنی است که افزایش وزن خود یکی از عوامل خطر ابتلا به آلزایمر محسوب می شود و آنهم از طریق بیماری هایی مانند آپنه خواب، فشار خون بالا و دیابت.

 

پیشگیری از آلزایمر با مصرف حداقل ۵ وعده میوه و سبزیجات در طول روز

مصرف سبزیجات یک راه عالی برای کند کردن زوال شناختی در افراد ۶۵ سال و بالاتر است. مطالعات ثابت کرده اند کسانی که در روز ۴ وعده یا بیشتر میوه و سبزیجات تازه مصرف می کنند، ۴۰ درصد کمتر از سایرین در معرض خطر آسیب های شناختی و بیماری آلزایمر قرار دارند.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : پیشگیری از آلزایمر با سه دستور

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آلزایمر و غذاهای خطرناک که باعث آلزایمر می شوند

 

پیشگیری از آلزایمر با استفاده از ادویه جات

پیشگیری از آلزایمر به روش متخصصین مغز و اعصاب

گیاهان و ادویه جات و اضافه کردن آن ها به مواد غذایی به جای نمک و روغن، یک راه امن برای پیشگیری از آلزایمر است. ادویه جات سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند و مطالعات نشان داده اند که کورکومین Kurkumyn موجود در زردچوبه برای مثال خطر ابتلا به سرطان، آرتروز، افسردگی و آلزایمر را کاهش می دهد. فقط یک چهارم قاشق چای خوری از ادویه جات و مصرف آنها دو بار در روز قند خون ناشتا را نیز کاهش می دهد و این برای مبتلایان به دیابت ۲ که در معرض خطر ابتلا به آلزایمر در سنین بالاتر هستند، مهم است.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : این ادویه ضد آلزایمر است

اگر می خواهید بیشتر بدانید : معجزه این ادویه در درمان آلزایمر

 

پیشگیری از آلزایمر با اجتناب از گوشت های فراوری شده

برخی از ترکیبات مضر در گوشت های فراوری شده از قبیل بیکن و سوسیس باعث ایجاد تغییرات خطرناک در مغز می شوند و تنها راه حفاظت از مغز، اجتناب از مصرف این نوع گوشت ها است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مواد غذایی که باید دور آن یک خط قرمز بکشید!!

پیشگیری از آلزایمر با مصرف ماهی آبهای سرد یک بار در هفته

اسیدهای چرب امگا۳ در ماهی به منظور کاهش التهاب در سراسر بدن توصیه شده است. مطالعات نشان داده اند کسانی که حداقل یک بار در هفته ماهی می خورند، ۶۰ درصد نسبت به کسانی که گه گاه و به ندرت ماهی مصرف می کنند، کمتر است. 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : امگا 3 در چه خوراکی هایی وجود دارد؟

پیشگیری از آلزایمر با مصرف آجیل و دانه ها

این محصولات علاوه بر اسیدهای چرب امگا ۳، حاوی دوز مناسبی از سلنیوم، و ویتامین ای هستند؛ دو ماده مغذی مهم در ترویج سلامت مغز. گردو در این میان خوراکی محافظ مغز است و اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی اکسیدان های موجود در آن به منظور کاهش خطر ابتلا به آلزایمر سودمند است.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : رژیم غذایی علیه آلزایمر

اگر می خواهید بیشتر بدانید : با این مواد غذایی از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کنید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : عادت هایی که شما را در معرض مشکلات مغزی و آلزایمر قرار می دهند



 گردآوري : گروه سلامت سيمرغ
seemorgh.com/health
منبع : iec.behdasht.gov.ir